• Physalalis

    Min katt vantrivs!

    Som rubriken lyder; Min katt fullständigt vantrivs här hemma. Han är ungefär ett år nu, tog hem honom hit i augusti. Jag bor ensam i en lägenhet som ligger på fjärde våningen nära en tungt trafikerad väg så jag har inte möjlighet att släppa ut honom. 


    Jag har gjort ALLT för att han ska ha det bra och för att stimulera honom. Jag har tre kattställningar (stora) i olika rum. Jag har köpt massvis med leksaker och laserpennor, leker med honom varje dag i minst två timmar. Jag gosar och pratar med honom. Men han skriker konstant. Han sitter vid ytterdörren och jamar så mina grannar hör och krafsar mot fönstren. Han väcker mig mitt i natten för att han är så uttråkad. Och det är inga "gnyn" han jamar fram, nejdå. Riktiga mjauanden djupt ner från magen. Just nu studerar jag på distans men till sommaren kommer jag börja arbeta heltid och jag är orolig över hur det kommer att bli när jag kommer ha mindre tid för att leka med honom.


    Jag älskar verkligen min katt, det skär i mig bara av tanken att inte få ha honom hos mig, men han fullständigt vantrivs! Jag kan inte se några andra alternativ än att lämna bort honom. Jag tror inte att gå ut på promenad med sele skulle hjälpa eftersom han redan är så gnällig och jag kan inte ha två katter då jag är rädd att situationen blir värre då (en vän skaffade två katter samtidigt och de fullständigt löpte amok i hennes lägenhet, ville ut och dylikt). 


    Vad skulle ni göra? Finns det någon som lyckats lämna sin katt till ett bra hem? Hur lång tid tog det?

  • Svar på tråden Min katt vantrivs!
  • trash panda

    Är katten kastrerad? Annars skulle jag börja med att ordna det snarast. Är han redan det så kan det vara bra att kolla upp honom hos veterinär så han inte har ont någonstans. Som sista utväg skulle jag skaffa en till (obs! Också kastrerad!) katt i samma ålder.

  • Physalalis

    Han är kastrerad, det tog jag hand om så fort han blev sex månader. Jag har funderat på att skaffa en till katt, mycket och länge, men jag är som sagt livrädd att jag sen istället sitter med två katter som vantrivs. 

  • Anonym (Selina11)

    Skulle du kunna gå ut med katten? Har också en katt som är inne om dagarna på grund av att vi dels bor vid en trafikerad väg och dels för att han är en raskatt som jag inte vill att någon stjäl. Plus att han såklart är min lilla älskling. Problemet är att han ÄLSKAR att vara utomhus, så jag och han tar en promenad på gården varje dag. Han funkar jättebra med sele och älskar att ligga i buskarna och spana på fåglarna, dessutom träffar han på lite andra människor och djur. Han kan upptäcka världen på ett säkert sätt. Har också tänkt investera i en ryggsäck som han kan sitta i och se ut så man kan gå längre promenader och han får se annat än lägenheten. Om du inte har en bra gård kanske det finns nån fin park ni kan gå till?

    Andra saker som kan aktivera är att gömma maten eller lägga godiset i t ex en toarulle så katten får tänka när det ska ut. Min kisse älskar att hoppa så jag investerade i ett stort och stadigt katträd (över 2 m) och har en fjädervippa så han får springa upp i trädet och hoppa runt liksom. Vissa katter (t ex min) behöver utmaningar för att må bra. Försök tänka att du är katten (du känner ju din älskling bäst) och vad du skulle vilja göra. Min katt gillar att öppna dörrar/fönster och titta på ny saker så ibland möblerar jag om lite och slänger fram en ny låda med ett skynke över eller gör en ?koja? av matbordet och några lakan. Min kisse är nog den enda katt i världen som gillar att man ?buskaget? honom :)

    Visst kan du skaffa en till katt men när din nuvarande har massa (just nu uttråkad och lite negativ energi) finns en viss risk att de inte kommer att gå bra ihop.

    Har aldrig omplacerat en katt så vet tyvärr inte hur lätt eller svårt det är. Håller tummarna för dig och katten :)

  • Anonym (Gå ut)

    Börja gå ut med honom. Vi hade sele på våran katt, funkade jättebra.

    Tänk dig själv att du är ett djur som egentlige ska leva ute i skogen och har fysiken att klättra i träd, jaga råttor och fånga fåglar hela dagarana och så blur du instängd i en lägenhet, hela ditt liv.... det är inte kattens fel att han har massa energi. Men det är din skyldighet som kattägare att se till att han får göra åt den.

    Klätterträd och leksaker ersätter inte en skog.

    Vill man vara djurägare så måste man ta hand om djuren!!!

    Jag brukar inte säga så här men i ditt fall, när du även planerar att börja jobba hemmifrån och lämna katten ensam änbu mer, så bör du lämna bort den.

    Om du inte kan rasta honom i koppel så att han är TRÖTT på morgonen och vilar under dagen när du är borta och om det behövs går ut med honom igen på kvällen om det behövs så är det ett ovärdigt liv att leva.

    Detta är sagt med kärlek, men alla katter är inte gjorda att vara innomhuskatter. Katter är jägare och har fysiken därefter. Springer eller tränar du? Hur känns det själv när du inte får träna på några dagar?

    Set är inte ett misslyckande att lämna bort katten, du ERBJUDER katten som du älskar en möjlighet att få leva ett annat liv än vad du kan erbjuda.

    Massa lycka till...

  • Physalalis
    Anonym (Selina11) skrev 2018-04-08 19:47:46 följande:

    Skulle du kunna gå ut med katten? Har också en katt som är inne om dagarna på grund av att vi dels bor vid en trafikerad väg och dels för att han är en raskatt som jag inte vill att någon stjäl. Plus att han såklart är min lilla älskling. Problemet är att han ÄLSKAR att vara utomhus, så jag och han tar en promenad på gården varje dag. Han funkar jättebra med sele och älskar att ligga i buskarna och spana på fåglarna, dessutom träffar han på lite andra människor och djur. Han kan upptäcka världen på ett säkert sätt. Har också tänkt investera i en ryggsäck som han kan sitta i och se ut så man kan gå längre promenader och han får se annat än lägenheten. Om du inte har en bra gård kanske det finns nån fin park ni kan gå till?

    Andra saker som kan aktivera är att gömma maten eller lägga godiset i t ex en toarulle så katten får tänka när det ska ut. Min kisse älskar att hoppa så jag investerade i ett stort och stadigt katträd (över 2 m) och har en fjädervippa så han får springa upp i trädet och hoppa runt liksom. Vissa katter (t ex min) behöver utmaningar för att må bra. Försök tänka att du är katten (du känner ju din älskling bäst) och vad du skulle vilja göra. Min katt gillar att öppna dörrar/fönster och titta på ny saker så ibland möblerar jag om lite och slänger fram en ny låda med ett skynke över eller gör en ?koja? av matbordet och några lakan. Min kisse är nog den enda katt i världen som gillar att man ?buskaget? honom :)

    Visst kan du skaffa en till katt men när din nuvarande har massa (just nu uttråkad och lite negativ energi) finns en viss risk att de inte kommer att gå bra ihop.

    Har aldrig omplacerat en katt så vet tyvärr inte hur lätt eller svårt det är. Håller tummarna för dig och katten :)


    Bra tips att gömma mat! Och jag får testa sele och se om det hjälper, har tvekat eftersom jag hört att innekatter blir ännu skrikigare om de väl får gå ut. Tack så mycket för ditt svar!
  • Anonym (Selina11)

    Inga problem! Hoppas det går bra. Var också rädd att min kisse skulle vilja vara ute hela tiden men han tar verkligen vara på tiden ute och är trött och kelen när han kommer in istället. I söndags var vi ute ett par timmar i solen och resten av dagen lagade han sig i sitt klösträd. Skulle dock vilja råda dig om att investera i en kvalitetssele (alltså ingen från typ mataffären). Katter är mästare på att slingra sig ur selar så se till att testa den inomhus först, så att den sitter ordentligt och han kan vänja sig vid den innan ni går ut i fält så att säga.

    Kom på ett extra tips som kan underhålla katten (herregud vad många jag har haha, crazy cat lady här ;) ). På YouTube finns filmer speciellt för katter, sök t ex Birds for cats. Jag har en smart-tv (funkar säkert på padda med) och sätter på filmerna när jag går till jobbet. Min katt är helt besatt av dem och får underhållning i minst två timmar :).

    Och ignorera kommentaren ovanför, du verkar inte alls vara oansvarig. Du är en kärleksfull matte som vill att din katt ska må bra och är beredd att jobba för det. Din katt har tur som har dig.

Svar på tråden Min katt vantrivs!