• Anonym (Kåt)

    Avslag - abort/förlossning

    Hej!

    Jag gjorde en medicinsk abort i torsdag (3/4) och det har gått väldigt bra. Jag har fortfarande avslag men inte lika rikligt som dom två första dagarna. Jag fick information om att blödning bör försvinna efter tre veckor och att jag inte ska bada, använda tampong eller ha sex förrän blödningen har slutat helt.

    Mitt problem nu är att jag är så otroligt kåt, och vill så gärna ha sex. Men jag vet vad som gäller. Kan dock inte sluta fundera över skillnaden på avslag vid en abort och vid en förlossning. Anvnde mig av google och kom in på flera trådar här på Familjeliv, och det visar sig att många har sex (skyddat så klart) innan de har slutat blöda efter en förlossning. Var en barnmorska som svarat på en annan sida att man bör vänta till efter att blödningen har upphört men man kan använda kondom, bara det känns bra i underlivet. Men läser man om sex vid abort så skriker alla: "Nej! Vänta! Infektion!"

    Så jag undrar helt enkelt om det är lättare att få en infektion efter en abort än förlossning? Vad finns det mer för skillnad?

  • Svar på tråden Avslag - abort/förlossning
  • Anonym (Fyrabarnsmamma)

    Jag gjorde en abort förra sommaren och har även fyra barn. Anledningen till att det är infektionsrisk är på grund av att det är "öppet" till livmodern för att alla rester ska blöda ut. Jag har inte ens tänkt tanken på vaginalt sex under den tiden, det finns andra sätt att vara intima. Glöm inte att använda skydd. Det är väl upp till vår och en om man vill riskera infektion.

  • Anonym (Kåt)

    Jag förstår, men tänkte mer om det är någon skillnad jämfört med efter en förlossning. Är det även då, ett "öppet" sår till livmodern?

Svar på tråden Avslag - abort/förlossning