• Vixen90

    Nyttiga frukosttips för en kräsen?

    Är urusel på frukost. Föredrar ofta varm lagad mat, vilket gör att flingor, filmjölk, yoggi osv. går bort. Men nu när det blir lite varmare så är det gott med något kallt eller svalt, så jag behöver lära mig hitta GODA, snabba och nyttiga frukostmåltider och tänker därför testa mina gränser lite.

    Jag tycker om frukt och bär, men inte frysta. Jag har svårt för yoghurt, men kan nog äta det om jag har tillbehör med tuggmotstånd. Jag har inga allergier, men vägrar gröt.

    Jag vill gärna kunna slänga ihop det snabbt, och/eller kunna ta det med mig, typ en smoothie. MEN, när jag gör smoothie så gör jag liksom mer som milkshake, med glass, och då försvinner ju allt det nyttiga. Så tips på en GOD smoothie som ändå är relativt nyttig tages tacksamt emot.

    Så, någon som har tips? Jag vill hitta en eller två frukostfavoriter som är bra för mig. Och som helst är snabba och prisvärda. Ser SÅ fram emot jordgubbssäsongen...


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Svar på tråden Nyttiga frukosttips för en kräsen?
  • Anonym (Smoothietips)

    Jag har också haft väldigt svårt för frukost, hatar bröd, tål inte mjölkprodukter så kan inte äta flingor och fil. Mackor är jag inte så glad för, det smakar mest deg. Chiapudding smakar för fett om man gör den på kokosmjölk. Jag föredrar att äta rester från gårdagen, det är de absolut godaste men de blir alltid för mycket mat och för mycket kalorier..

    Men nu så har jag börjat med Smoothies, som är så gott! Så här kommer lite recept på vad jag brukar göra.

    3 äpple

    1/2 paket fryst mango (ca 125 g)

    100 g fryst spenat

    Ingefära

    Juica äpplena och mixa sedan mango, ingefära och spenat. Har du ingen juice centrifug kan du Mixa ner 1 äpple med vatten, eller så köpa du äpplemust som bas.

    2 Apelsiner

    1/2 citron

    Ingefära

    Spenat

    Pressa ut juicen från apelsinen och citronen, Mixa ingefära och spenat

    1/2 ananas

    1-2 Kiwis

    Spenat

    Mixa

    Kan du få tag på ren päron juice(utan tillsatser) så kan du Mixa detta med gurka, spenat och Avocado

    I Smoothies jag lägger spenat i så lägger jag i en eller två frysta Grönkåls kuber också, så slipper man smaken men får i sig det nyttiga.

    Hallon, Vattenmelon smoothie

    Det finns så många goda Smoothies, man kan lägga i banan i dom flesta också men jag föredrar att äta de till Mellis innan lunchen ????

  • Gryntroll

    Trots att du inte gillar att äta frysta bär (+frysta bananbitar) kanske det kan vara ett alternativ att ha i en smoothie så du får lite mer milkshake-upplevelse av den.

    Lite juice

    Frysta bär

    Några frysta bananbitar

    Liten näve med havregryn

    Ingefära el lite lite chili

    Och mixa

  • stanley

    Ogillar också kalla frukostar och äter helst varm mat. Så ibland gör jag en "muffin". Ta en muffinplåt (om du inte har bara ta en stor muffinform) och lägg i en bit skinka som "form". Lägg i en skiva tomat och nån skiva ost (gärna lagrad). Knäck i ett ägg eller två, salt och peppar på. In i ugnen 15-20 min på ca 200 grader. Yum! 

  • Anonym (frulle)

    Tipsar om bananpannkakor, mosa en banan och rör ihop med ett ägg. Klicka ut i stekpanna och stek lagom. Ät med ex blåbär/kvarg/sirap whatever floats your boat....

  • Anonym (Mixa)

    Paleoyoghurt! Nu är ju det en yoghurtvariant så vet inte om den går bort för dig men jag petsonligen gillar verkligen smaken så vill ändå tipsa. Ta en banan, en avokado och typ en sked kokosolja (finns mer exakt recept men senaste gångerna har jag kört på måfå) och mixa med stavmixer. Lägg i en skål och toppa med saltade jordnötter.

    Om jag gör smoothie så brukar jag nog oftast mixa naturell yoghurt, en liten banan och en annan valfri frukt/bär som jordgubbar, kiwi eller mango. Har testat att experimentera lite med annat också men det blir sällan lika gott, haha. Jag brukar oftast ta bär/frukt från frysen men du kan ju ta färska om du ej gillar frysta (vet inte riktigt om du menar att du inte gillar att äta frysta bär som de är eller om du ogillar dem även i mixad form).

  • Vixen90

    Tack för tipsen! Ska testa smooties i olika versioner och se vad jag föredrar för kombination. Och kanske bananpannkakorna och muffinsen nån helg.


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Aniiee

    Jag brukar ha matfrallor och matmuffins i frysen eller skafferiet. Tar en dag att göra en sats, tar 2 minuter max att plocka fram och värma.

    Smoothiepåsar i frysen.

    Frukostbars, frukost-glass och muslikoppar kan man ju i allafall låtsas är nyttiga.
    '
    Gör man overnight oats i plastmuggar med lock och har ett gäng plastskedar så kan man ju grabba en när manspringer på morgonen (miljövänligheten kan ju diskuteras....) Även fruktsallad.......


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Mums!)

    Jag älskar keso med bär och frukt! En skål keso med färska hallon, blåbär eller ett skivat äpple med kanel på. Väldigt gott!

    Gillar även Finncrisp med ett kokt skivat ägg på och salt. Eller Finncrisp med avokado och keso på. Gött! :)

  • ElinJohanna89

    Har inte läst alla svar men själv tycker jag om kvarg med äpple eller päron :) Skär frukten i bitar, häll på kvargen och krydda med kanel :D Supergott OCH nyttigt, dessutom håller man sig mätt länge!

  • Ruter

    Chiapudding med frukt/nötter

    chiafrön blandat med kokosmjölk eller havremjölk. Ibland har jag i lite kakao så blir det mer som chokladpudding. Blandar ordning det kvällen innan sen får det stå i kylskåpet under natten bara ta fram på morgonen och äta. Valfri topping men brukar ha lite olika frukter och bär efter egen tycke och smak. Till chiapuddingen med kakao är det sjukt gått med bananer :)

  • klyban

    Titta tex vad asiater äter till frukost, det är ofta varma saker som buljong och nudlar typ.
    Personligen kan jag lika gärna äta middagsmat till frukost, som frukost till middag.
    Tycker inte det har någon som helst betydelse.


    hur många meter var det?
  • Gryntroll
    stanley skrev 2018-04-10 19:38:17 följande:

    Ogillar också kalla frukostar och äter helst varm mat. Så ibland gör jag en "muffin". Ta en muffinplåt (om du inte har bara ta en stor muffinform) och lägg i en bit skinka som "form". Lägg i en skiva tomat och nån skiva ost (gärna lagrad). Knäck i ett ägg eller två, salt och peppar på. In i ugnen 15-20 min på ca 200 grader. Yum! 


    Jag testade det där i helgen, jättegott!

    Tänker mg att jag även kan ha en naturell variant (endast skinka och ägg) på toast med hollandaise som en förenklad variant av ägg Benedict.
Svar på tråden Nyttiga frukosttips för en kräsen?