• C3k3

    Barnet kidnappat

    Hej hej.

    Jag är en smula desperat.

    Min tidigare flickvän och mamman till mina två tvillingflickor på 2,5 år kommer från Tyskland och jag är svensk. Vi har bott i Stockholm i snart 1,5 år och separerade den största delen av den tiden.

    På grund av att modern aldrig försökte hitta ett jobb så tog jag på mig att fortsätta betala för hennes bostad (en dyr andrahandslägenhet) mm. Så barnen kunde fortsätta gå i sitt dagis och att deras mamma skulle ha någonstans att bo efter separationen och jag bodde själv en timme bort hos mina föräldrar fram till hon skulle ta sig upp på fötter. Månaden då hon sagt att hon ska skaffa jobb har konstant flyttats frammåt. trots mina försök att få henne att flytta närmare med barnen så vi bättre kunde dela på vårdnaden har varit förgäves. Utan hon har grävt in sig i ett hål med barnen. Vi har suttit i en svår sits där jag blivit tvungen att slita på för att försörja oss alla på en dålig lön och samtidigt bott för långt ifrån varandra för att ordentligt kunna dela på vårdnaden då jag inte haft råd att hyra en andra bostad närmare varandra.

    Jag tog nyligen ett jobb som ger lite stabilitet och på längre sikt kommer ge bättre inkomst, dock så är jag knuten till ett kontrakt som ej kan brytas.

    Nu vill hon dock inget annat än att flytta tillbaka till Tyskland med barnen. Jag har sagt att vi gör det när mitt jobbkontrakt löper ut. Men hon vägrar och säger att det få bli en vårdnadstvist isåfall. Jag känner mig sviken över att ha gjort mitt yttersta för att hon ska komma upp på fötter, i förhoppningen om att äntligen få ha en vardag med mina döttrar. Nu har hon även precis meddelat att hon inte kommer tillbaka med barnen efter en överenskommen två veckors resa dit till sina föräldrar med döttrarna.

    Så rent krasst så han hon nu kidnappat dom.

    Jag är en dedikerad snäll pappa med fast ordentligt jobb, jag har tagit hand om all vård och hittat dagisplatser osv här i Sverige, jag har fast boende, mina döttrar har en anknytning till Sverige och ett andra hem i mina föräldrars hus.

    Hon har än inget jobb och ingen fast bostad plus att hon nu begår brott i form av egenmäktigt förfarande.

    Vad gör jag? Hur stora är mina chanser att få vårdnaden? För om hon inte vill bo i Sverige så kommer vi inte kunna dela vårdnaden.

    Barnen skulle få det jättebra i Tyskland hos sin mamma. Men hon jobbar aktivt för att sabotera vårat umgänge då hennes humörkan skifta mycket och fort.Hon använder då barnen som en bricka i ett maktspel.

    Jag tror att hon har bipolära tendenser och skapar problem som sedan vänds mot mig, extremt frustrerande.

    Hjälp jag är desperat, frustrerad, bottenlöst ledsen. Hur stora är min chanser.

    Ska jag ta en vårdnadstvist som riskerar att ruinera båda oss och strida för mina barn. Eller ska jag släppa det och tänka att dom får ett bra liv med sin mamma?

  • Svar på tråden Barnet kidnappat
  • Hot Fuzz

    Du behöver prata med någon professionell om detta så att du får rätt hjälp att reda ut detta. Då kommer processen att dokumenteras så att du i framtiden när krisen är över kan gå igenom hur det verkligen var.

  • GGN

    Kolla om du kan få juridisk hjälp via din hemförsäkring.

    Kan du inte anmäla barnen försvunna hos polisen?

  • SektenAndersson

    Jag tycker du skall släppa det (för ett tag) ha tålamod och se hur detta utspelar sig. Ge det en månad, om hon fortfarande vägrar tala med dig och är kompromisslös kan du ju givetvis gå vidare med det i rätten.

  • malle88
    SektenAndersson skrev 2018-04-13 20:09:12 följande:

    Jag tycker du skall släppa det (för ett tag) ha tålamod och se hur detta utspelar sig. Ge det en månad, om hon fortfarande vägrar tala med dig och är kompromisslös kan du ju givetvis gå vidare med det i rätten.


    Det ska han verkligen inte göra! Det hon gör är egemäktigt förfarande av barn! Ser ju inget vidare ut om han avvaktar med att reagera.

    TS kontakta en advokat så snart som möjligt. Kolla md din hemförsäkring ang. kostnader. Och prata med socialtjänsten där du bor hur du ska gå tillväga nu.

    Här kan du läsa mer:

    advokatsjoqvist.se/blogg/kategori/juridik/brott/egenmaktighet-med-barn/

    All lycka till. Och släpp inte dina barn, de är lika mycket dina som hennes.
Svar på tråden Barnet kidnappat