• HenkeUlven

    Solceller eller bergsvärme

    Vi går i valet och kvalet vilken slags värme vi ska installera. För mig är det solenergi som låter självklart men det finns andra viljor och både bergsvärme och annat har kommit upp. Låter lite omodernt tycker jag eller har jag fel? Är det någon som har erfarenhet av solcells anläggningar för villor och vad som behövs och inte och vilka nackdelar respektive fördelar det finns. 

    Mvh. Henrik 

  • Svar på tråden Solceller eller bergsvärme
  • Studentpappa

    Grannen ska installera solceller + en luft/vatten värmepump. Enbart solceller räcker inte verkar det som men är antagligen ett bra tillskott.

    Vi har bergvärme, vad skulle vara omodernt med det? Är sol hippt bara för att det hypas i tidningarna? Bergvärme funkar året om dygnet runt, solceller fungerar ibland när solen lyser. En kombination skulle säkert vara grymt.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • HenkeUlven

    Ska man kombinera med pump? Det låter rimligt om man ska hålla hela året. Kanske skulle en större vindsnurra fungera också någon i mellan klassen. 

  • Tom Araya
    HenkeUlven skrev 2018-04-14 09:29:45 följande:

    Vi går i valet och kvalet vilken slags värme vi ska installera. För mig är det solenergi som låter självklart men det finns andra viljor och både bergsvärme och annat har kommit upp. Låter lite omodernt tycker jag eller har jag fel? Är det någon som har erfarenhet av solcells anläggningar för villor och vad som behövs och inte och vilka nackdelar respektive fördelar det finns. 

    Mvh. Henrik 


    Jag vet inte riktigt vad du pratar om nu, för det finns solfångare avsedda att ge värme, men solcellspaneler är avsedda att ge elektrisk energi. Jag hoppas inte det är det senare du har i tankarna för husets uppvärmning.

    Varför inte vattenburen bergvärme och solcellspaneler för el, kanske även solfångare för varmvattenförbrukning.

    Tänk på att solenergi ensamt på en liten fastighet i Sverige kanske inte ger kontinuerlig och tryggad energitillförsel.
  • Studentpappa
    Tom Araya skrev 2018-04-15 13:30:32 följande:
    Jag vet inte riktigt vad du pratar om nu, för det finns solfångare avsedda att ge värme, men solcellspaneler är avsedda att ge elektrisk energi. Jag hoppas inte det är det senare du har i tankarna för husets uppvärmning.

    Varför inte vattenburen bergvärme och solcellspaneler för el, kanske även solfångare för varmvattenförbrukning.

    Tänk på att solenergi ensamt på en liten fastighet i Sverige kanske inte ger kontinuerlig och tryggad energitillförsel.
    Jag tog för givet att han ville sänka hushållselen med solceller, men det kan ju vara felaktigt givetvis. Vi har ca 14 000kWh/år utöver bergvärmen så vi skulle säkert kunna få ner det med 5-10 000 kWh beroende på hur stor yta vi satte upp. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Tom Araya
    Studentpappa skrev 2018-04-15 16:41:08 följande:
    Jag tog för givet att han ville sänka hushållselen med solceller, men det kan ju vara felaktigt givetvis. Vi har ca 14 000kWh/år utöver bergvärmen så vi skulle säkert kunna få ner det med 5-10 000 kWh beroende på hur stor yta vi satte upp. 
    TS skriver:
    HenkeUlven skrev 2018-04-14 09:29:45 följande:

    Vi går i valet och kvalet vilken slags värme vi ska installera.




  • Studentpappa
    Tom Araya skrev 2018-04-15 18:52:25 följande:

    TS skriver:


    Jo men jag utgick från det ändå.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Mr Obvious
    HenkeUlven skrev 2018-04-14 09:29:45 följande:

    Vi går i valet och kvalet vilken slags värme vi ska installera. För mig är det solenergi som låter självklart men det finns andra viljor och både bergsvärme och annat har kommit upp. Låter lite omodernt tycker jag eller har jag fel? Är det någon som har erfarenhet av solcells anläggningar för villor och vad som behövs och inte och vilka nackdelar respektive fördelar det finns. 

    Mvh. Henrik 


    Om du bara har de två alternativen och det gäller husets uppvärmning ska du naturligtvis välja bergvärme.
    En bergärmeanläggning producerar värme, och den funkar lika bra när det är vinter och kallt.
    Solceller producerar el, men de ger ingenting när det är mörkt och inte tillräckligt för att värma ett hus på vintern. Du måste ha ett värmesystem, och solceller är inte ett sådant.

    Först skaffar man en bra värmeanläggning, sedan kan man skaffa solceller om man har pengar över!
  • Swedman

    Nackdelen med bergvärme är att den behöver energi för att producera energi.
    Solceller genererar energi utan att behöva energi.

  • Tom Araya
    Swedman skrev 2018-04-16 07:51:29 följande:

    Nackdelen med bergvärme är att den behöver energi för att producera energi.
    Solceller genererar energi utan att behöva energi.


    Nej, sollceller genererar ingen energi själva, utan de behöver solljus, så solen är energikällan.

    Nu var ju TS fråga hur huset skulle värmas upp och där skulle jag rekommendera vattenburen värme med bergvärme som källa för värmeenergin, sedan kan man ha solcellspaneler för att ge el-energi.
  • veganenipyjamas

    Det beror naturligtvis på var ni bor och hur mycket värme ni behöver, men generellt sätt skulle jag rekommendera bergvärme ifall ni klarar av den relativt stora investeringen och planerar att bo kvar i samma hus länge. I längden kommer det att löna sig jämfört med andra alternativ. Sedan kan ni ju lägga till solpaneler för energi ifall ni har extra pengar över.

  • veganenipyjamas

    Vad ni ska välja beror också på husets nuvarande uppvärmningssystem. Är det vattenburen värme så är det billigare att installera en bergvärmepump. Har ni till exempel uppvärmning med el så skulle jag överväga något annat system. Ta in offerter på olika system och jämför för er specifika situation!

  • HenkeUlven

    Tackar och bockar ;) det var mycket bra info men det gjorde inte saken enklare. Men någon slags luftvärme tjosan eller bergvärme känns som det de flesta rekommenderar. 


    Det står en vedkamin här om man får den kollad vad är bäst att köra tillsammans med den? Den står mitt i huset och har en stor mur stock som löper genom. 

  • Tom Araya
    HenkeUlven skrev 2018-04-24 07:14:01 följande:

    Tackar och bockar ;) det var mycket bra info men det gjorde inte saken enklare. Men någon slags luftvärme tjosan eller bergvärme känns som det de flesta rekommenderar. 


    Det står en vedkamin här om man får den kollad vad är bäst att köra tillsammans med den? Den står mitt i huset och har en stor mur stock som löper genom. 


    Är vedkaminen och skorstenen i skick att användas så kan du bruka den för mysfaktorn. Har du ett modernt värmesystem så ska det reglera sin effekt automatiskt om du utvinner värme även ur kaminen vid vissa tillfällen.

    I övrigt är det vattenburen värme som är bäst och vilken källa för det du använder spelar ingen roll i just tanken på kaminen.

    Är det en gammal öppen spis rekommenderar jag att skaffa en kamininsats.
  • HenkeUlven

    Vi har en kraftig stam som värmer upp. Eldar men det kräver en del för att värma upp allt. Problemet är alla gamla värmeelement som behövs innan stamman värmt upp, de är på några tusen watt styck det går ont att få elräkningen. Man skulle haft solceller. Har bytt all gammal belysning till LED och får vänta med solcellerna tills plånboken går med på det. Vattnet funderar vi på om det går att lösa med en ny produkt vi såg på nätet med rör men måste läsa på mer om det. 

    Kollat runt lite om både solceller och belysning (eller vattenuppvärmning) som inte behöver vanlig el, skicka gärna länk om det finns något smart. 

Svar på tråden Solceller eller bergsvärme