• Ave77

    Hur räknar man föräldrarpenningar?

    Hej 

    Förlåt om detta temat har varit här många gånger, jag är helt ny här.
    Vi kommer att ha ett barn och jag vet inte hur räknar man föräldrarpenningar. Överhuvutaget vet jag förstårs men var menar det egentligen "Föräldrapenningen beräknas baserat på din sjukpenninggrundande inkomst"? Om min lön har ändrats, hur räknar jag min årsinkomst?

    Tack på förväg.

  • Svar på tråden Hur räknar man föräldrarpenningar?
  • Ruter

    enkelt räknat tar du din månadslön och gångare den med 12 månader förutsätt att du haft jobb 6 månader innan barnet föds. Sen gångrar du lönen med 0.8 då man får drygt 80% av lönen förutsatt att du tar ut dag 7dagar i veckan.

    Kolla även in www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen så får du lite hjälp på traven

  • Ruter

    enkelt räknat tar du din månadslön och gångare den med 12 månader förutsätt att du haft jobb 6 månader innan barnet föds. Sen gångrar du lönen med 0.8 då man får drygt 80% av lönen förutsatt att du tar ut dag 7dagar i veckan.

    Kolla även in www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen så får du lite hjälp på traven

  • Fru Sveden

    Årslönen/365*0,8*0,97 = Bruttobeloppet per dag.


    Detta under förutsättning att du har en lön som inte överskrider 37 916kr/månad för det är taket (10 * Prisbasbeloppet 2018 är det 45 500kr)

Svar på tråden Hur räknar man föräldrarpenningar?