• DenLillaSjöjungfrun

    Belle som smeknamn till Isabella?

    Vad tycker ni om Belle som smeknamn till Isabella?

    Tycker nog mer om Belle (tycker ändå Isabella är jättefint), men Belle känns lite väl kort som tilltalsnamn.
    Isabelle och Bella tycker jag inte alls om, så det är inget alternativ.

  • Svar på tråden Belle som smeknamn till Isabella?
  • Kusin Krakel

    Jag tycker att om det är Belle ni giller ska ni ge barnet det namnet, inte Isabella. Känns lite bakvänt att ge barnet ett namn som man inte har för avsikt att använda.

    Sen väljer man i inte alltid smeknnamn som förälder utan barnen brukar göra detta själva. Vanligaste smeknamnet för Isabella är nog Bella med Isa som runner up. Isse och liknande skulle pckså kunna bli altuellt. Det vanliga på svenska är att smeknamnen blir tvåstaviga.

  • Kusin Krakel

    Jag tycker att om det är Belle ni giller ska ni ge barnet det namnet, inte Isabella. Känns lite bakvänt att ge barnet ett namn som man inte har för avsikt att använda.

    Sen väljer man i inte alltid smeknnamn som förälder utan barnen brukar göra detta själva. Vanligaste smeknamnet för Isabella är nog Bella med Isa som runner up. Isse och liknande skulle pckså kunna bli altuellt. Det vanliga på svenska är att smeknamnen blir tvåstaviga.

  • Anonym (Amanda)

    Håller med tidigare skrivare. Man ger barnet ett namn och tilltalar barnet med det. Smeknamn brukar ju ofta komma från att syskon eller vänner inte direkt kan uttala namnet till en börja än utan det blir en förkortning. Känns trist att ge henne ett namn när ni ska kalla henne något annat ni gillar mer.

    Sen är det ju Isabella - Bella

    Isabelle -Belle

  • gnipökåms

    gick i samma klass som både en Isabella och en Isabelle

    Isabella kallade vi för Issa och Isabelle kallades för Bellan. 
    som nämnt så får man ju oftast smeknamn av sina vänner så döp erat barn till det namn ni gillar oavsett om det känns kort.

  • Anonym (Bella)

    Min väninna Isabelle kallades Isa. Men klart att det blir Bella och inte Belle av Isabella.

  • BurningDiamond
    Anonym (Bella) skrev 2018-04-14 22:32:55 följande:

    Men klart att det blir Bella och inte Belle av Isabella.


    Håller med, om ni vill kalla barnet för Belle så borde namnet vara Isabelle och inte Isabella.
  • senalena

    Varför vill man ge barnet ett namn man inte har för avsikt att använda?
    Om ni ändå tänkt kalla henne Belle så kan ni ju döpa henne till Amalia eller Madicken, det spelar ju liksom ingen roll.

  • Anonym (WTslayer)

    Belle är ett sådant typsikt white trash namn

  • fluu

    Man styr ofta väldigt lite över smeknamn. Till skillnad från andra så ser jag inte problemet i att döpa till ett namn och sedan ha ett smeknamn. Snarare bra att barnet har fler valmöjligheter med ett "riktigt" namn i framtiden.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Belle)

    Döp barnet Till Belle på en gång. Smeknamn kan du inte styra över. Sen blir nog Isabella Bella automatiskt.

    Hade två vänner där den ena heter Isabella och den andra Isabelle. Isabella kallade vi för Bella och isabelle för Issie

Svar på tråden Belle som smeknamn till Isabella?