• Anonym (Linda)

    När drar man tidigast ut kopparspiral?

    Hej. Fick en kopparspiral insatt akut i dag dvs inom 5.dgr efter samlaget ägde rum. Ska sedan ta ut den. Hur tidigt kan jag ta ut den? Använde den enbart som akut prevention.

  • Svar på tråden När drar man tidigast ut kopparspiral?
  • Anonym (???)

    Låter konstigt att sätta in spiral som tillfälligt preventivmedel. Vem gjorde det? En bm eller? Varför tog du inte ett dagen efter piller?

  • Anonym (bm)
    Anonym (???) skrev 2018-04-16 22:42:59 följande:

    Låter konstigt att sätta in spiral som tillfälligt preventivmedel. Vem gjorde det? En bm eller? Varför tog du inte ett dagen efter piller?


    Helt korrekt förfarande, en kopparspiral (inte hormonspiral!) kan användas som akutmetod efter oskyddat sex då kopparspiralen gör miljön i livmodern ogästvänlig för spermier. BM eller läkare kan sätta in. Mkt säkrare än dagenefter-piller. 
  • Anonym (bm)
    Anonym (Linda) skrev 2018-04-16 22:01:04 följande:

    Hej. Fick en kopparspiral insatt akut i dag dvs inom 5.dgr efter samlaget ägde rum. Ska sedan ta ut den. Hur tidigt kan jag ta ut den? Använde den enbart som akut prevention.


    Dra ut den vid nästa mens så du vet att du inte är gravid. 
  • Anonym (Linda)

    Tack men jag tror man kan ta ut den innan mens också..inte många som känner t att kopparspiral är effektivare än akutpiller..99% mot 50-80%..tar inga risker där.

  • Anonym (bm)
    Anonym (Linda) skrev 2018-04-17 22:12:59 följande:

    Tack men jag tror man kan ta ut den innan mens också..inte många som känner t att kopparspiral är effektivare än akutpiller..99% mot 50-80%..tar inga risker där.


    Vänta till mens. Det är enda sättet att säkert fastställa att du inte är gravid. BM ska testa på mottagningen. 
Svar på tråden När drar man tidigast ut kopparspiral?