• Aniiee

    Pryl du använder i matlagningen som egentligen inte alls är gjord/tänkt för det

    Har du någon sån?

    Själv använder jag en målarpensel från Panduro när jag behöver pensla något.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden Pryl du använder i matlagningen som egentligen inte alls är gjord/tänkt för det
  • BurningDiamond

    Vet inte om det räknas... När jag ska pressa/krossa vitlök använder jag inte vitlökspress, eller gör som de fina TV-kockarna med kniven;  jag tar morteln (en tung sak i marmor) och bankar till så det säger 'squish'.

    Använder också en pensel från hobby-affären till att pensla.

    Använder osthyvel till att skala potatis/morot osv. Även för att skiva tunna skivor.

    Vispar grädde med stavmixern.

  • Aniiee
    BurningDiamond skrev 2018-04-17 00:57:57 följande:

    Vet inte om det räknas... När jag ska pressa/krossa vitlök använder jag inte vitlökspress, eller gör som de fina TV-kockarna med kniven;  jag tar morteln (en tung sak i marmor) och bankar till så det säger 'squish'.

    Använder också en pensel från hobby-affären till att pensla.

    Använder osthyvel till att skala potatis/morot osv. Även för att skiva tunna skivor.

    Vispar grädde med stavmixern.


    Jag skulle säga att varken morteln eller stavmixern räknas.... =P
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Heliena

    Jag använder sax för att klippa pizza i trekanter, eller för att klippa ner korv i grytor. Klipper även ner pannkakor/plättar dagen efter om de ska stekas upp! Annars kommer jag inte på något udda, haha.

  • BurningDiamond
    Heilena skrev 2018-04-17 01:26:14 följande:

    Jag använder sax för att klippa pizza i trekanter, eller för att klippa ner korv i grytor. Klipper även ner pannkakor/plättar dagen efter om de ska stekas upp! Annars kommer jag inte på något udda, haha.


    Fast det är väl normalen? Använda sax till att klippa ner saker i lagoma storlekar menar jag. Jag klipper även potatisbular, citronbitar, fiskpinnar, kåldolmar osv istället för att skära.
  • Kjell2

    Polygrip för krabbklor

    Verkstadstång för att dra fiskben

    Läkarsprutor för att injecera sprit i frukt

  • Kiyah

    det enda jag kan komma på just nu är en tunn strumpsticka för att kolla om en paj va klar i ugnen

  • Mandel

    Jag har en liten tång från verktygslådan som jag har att dra ut fiskben med. Mycket billigare än en riktig fiskbenstång


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • mockingbird
    BurningDiamond skrev 2018-04-17 21:51:47 följande:

    Fast det är väl normalen? Använda sax till att klippa ner saker i lagoma storlekar menar jag. Jag klipper även potatisbular, citronbitar, fiskpinnar, kåldolmar osv istället för att skära.


    Ja och så mycket bättre att klippa i kött & kyckling med än att använda nån av knivarna man har som alltid Är ovassa
  • Aniiee
    mockingbird skrev 2018-04-18 17:53:34 följande:
    Ja och så mycket bättre att klippa i kött & kyckling med än att använda nån av knivarna man har som alltid Är ovassa
    Du måste ju slipa och underhålla knivarna (och även saxarna)..... Klart de alltid är slöa om du inte tar hand om dem.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • mockingbird
    Aniiee skrev 2018-04-18 19:04:05 följande:

    Du måste ju slipa och underhålla knivarna (och även saxarna)..... Klart de alltid är slöa om du inte tar hand om dem.


    Ja det förstår väl jag också. Jag frågade väl inte varför dom var slöa? Trycker ändå i vilket fall som helst att det är så mycket smidigare och snabbare med sax, amatör kock som jag är. Men en riktig sax har jag faktiskt aldrig lyckats göra slö....än
  • scanmia

    Kanonkula för att krossa julsenapen med, men det är ju max en gång om året.
    Nål och tråd att tråckla ihop kött med efter att det fyllts eller rullats.
    Papper och saxar för att dekorera med - barnen klipper ut formar som man kan pudra florsocker eller kakao över.
    OH-film för att hålla fromage eller glass i rätt form medan den stelnar. Gem för att hålla ihop med.
    Diverse pinnar, penslar, formar från playdogh-set, och andra prylar som barnen använder när de bakar och dekorerar.
    Undersidan av mina kastruller är inte gjorda för att krossa och mosa vitlök och nötter, mm, men det gör de ganska ofta i mitt kök.

Svar på tråden Pryl du använder i matlagningen som egentligen inte alls är gjord/tänkt för det