• Anonym (tappat hoppet)

    Hur jag ska ta mig ur arbetslösheten? Orkar snart inte mer

    Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till längre. Har varit arbetslös i snart ett år och min självkänsla är verkligen på botten! Gråter ofta när jag ska sova och gråter när jag ska kliva upp på morgonen. Känner att jag börjar hamna i en depression på grund av min situation och ser inget ljus i tunneln. Tog examen för två år sedan och har sedan dess haft en korttidsanställning inom min bransch och även haft praktik för att få mer kött på benen. Söker massor av jobb hela tiden och har testat att kontakta företag för att se om de behöver folk också. 

    Jag har fått några intervjuer och gått vidare i ett par processer efter första intervjun men det är alltid någon annan som får jobbet till slut. Jag har alltså ett bra CV ändå som arbetsgivare nappar på, men jag är rätt säker på att det är min osäkerhet som gör att jag får ett nej efter intervjun. För varje nej jag får sjunker självkänslan mer och mer och nu vet jag inte hur jag någonsin ska känna mig som den säkra, glada personen jag var innan den här jobbsökarskiten. Jag verkar liksom bra på papper men duger inte som den jag är i verkligheten :(

    Mår skit av att folk ser mig som en rädd liten mus (som jag inte är egentligen). Klart som fasen att jag inte får något jobb när jag utstrålar osäkerhet så fort jag kliver in i rummet i princip. Hur ska jag stärka min självkänsla så att jag kan äga på nästa intervju och lyckas få ett jobb till slut? Jag är en lugn person i grunden som är lite introvert men när jag väl känner mig bekväm i situationer så är jag social, skämtsam och pratsam. Introvert extrovert kanske. 

    Det är även fruktansvärt jobbigt när alla runtomkring ska tjata och fråga hur det går med jobbsökandet, även om det är av all välmening så stressar det och får en att känna sig sämst. Om någon annan här har varit långtidsarbetslös vore det intressant att veta hur ni tog er ur det också. 

  • Svar på tråden Hur jag ska ta mig ur arbetslösheten? Orkar snart inte mer
  • Anonym (18 år på samma jobb)

    Skulle råda dig att jobba som volontär med något som berikar dig eller skaffa ett enkelt jobb tillsvidare. Att du inte mår bra ser som du redan förstått även de som anställer folk.

  • Anonym (tappat hoppet)
    Anonym (18 år på samma jobb) skrev 2018-04-18 13:22:58 följande:

    Skulle råda dig att jobba som volontär med något som berikar dig eller skaffa ett enkelt jobb tillsvidare. Att du inte mår bra ser som du redan förstått även de som anställer folk.


    Ja funderar starkt på det, även om det inte känns speciellt kul. Men allt är väl bättre än att inte ha något alls. Har väl tänkt att eftersom jag får intervjuer så kommer det att släppa snart och någon kommer vilja ha mig, men uppenbarligen inte. 

    Kollade däremot min mail nyss och såg att jag blivit kallad till intervju för ett jobb jag verkligen vill ha! Var längesen jag sökte det så hade nästan glömt bort det. Knäppt när jag precis skrivit det här inlägget, inte hört ifrån något jobb på över en månad. Så nu måste jag bli queen of projektledning till nästa vecka oavsett. Hur??
  • Kjell2
    Anonym (tappat hoppet) skrev 2018-04-18 13:54:00 följande:
    Ja funderar starkt på det, även om det inte känns speciellt kul. Men allt är väl bättre än att inte ha något alls. Har väl tänkt att eftersom jag får intervjuer så kommer det att släppa snart och någon kommer vilja ha mig, men uppenbarligen inte. 

    Kollade däremot min mail nyss och såg att jag blivit kallad till intervju för ett jobb jag verkligen vill ha! Var längesen jag sökte det så hade nästan glömt bort det. Knäppt när jag precis skrivit det här inlägget, inte hört ifrån något jobb på över en månad. Så nu måste jag bli queen of projektledning till nästa vecka oavsett. Hur??
    Vad är det för branch och utbildning, vilken typ av jobb söker du?

    Har du begränsingar i ditt sökande; arbetstid, nivå, geografi, branch?

    Förök aktivera dig,kurser, frivilligjobb, vikariet, skitjobb.

    Lycka till!


  • UniformYankie

    Ta inte ett jobb du inte vill ha. Du har kämpat dig igenom skolan, du förtjänar bättre. Hade jag varit du så hade jag satsat på högskolan igen. Fortsätt att utbilda dig, sök jobb under tiden. Det finns fortfarande chans att komma in på vissa program och kurser som är öppna för sena anmälningar.  
    Jag vet att det är ett helvete att plugga ibland men till skillnad från att vara arbetslös så kan ju plugget faktiskt vara ganska underbart ibland.
    Om du säger att du studerar så vill folk veta vad du studerar.
    Om du säger att du är arbetslös så tycker folk synd om dig och känner sig obekväma.
    Desto mer du pluggar, desto mer du har att skriva på ditt CV, desto bättre chans för jobb har du. 
    Så sök in igen, för sjutton gubbar! 

  • Anonym (Jörgen)

    Försök sätta dig ner en stund och fundera på om du verkligen går på rätt stig, kanske är denna typen av jobb inget för dig ?

  • Anonym (bemanningsbranschen)
    Anonym (tappat hoppet) skrev 2018-04-18 13:54:00 följande:
    Ja funderar starkt på det, även om det inte känns speciellt kul. Men allt är väl bättre än att inte ha något alls. Har väl tänkt att eftersom jag får intervjuer så kommer det att släppa snart och någon kommer vilja ha mig, men uppenbarligen inte. 

    Kollade däremot min mail nyss och såg att jag blivit kallad till intervju för ett jobb jag verkligen vill ha! Var längesen jag sökte det så hade nästan glömt bort det. Knäppt när jag precis skrivit det här inlägget, inte hört ifrån något jobb på över en månad. Så nu måste jag bli queen of projektledning till nästa vecka oavsett. Hur??
    Nu har jag visserligen jobb, men inom bemanningsbranschen (och inte en välbetald konsult alltså) och söker därför jobb lite då och då för att hitta ett "riktigt" jobb. Även om jag trivs på mitt nuvarande uppdrag så vill jag ändå hitta något som är "mitt". Jag ser det som så, att så länge jag får samtal och ibland får gå på intervjuer (och hamnar i sitsen att jag är en av de tv sista typ) så leder varje "nej" mig närmare ett "ja".

    Så, grattis till intervjun! Hoppas den går superbra och att du kommer att stå där som vinnaren denna gång (om det är ett jobb du vill ha)!
  • Anonym (tappat hoppet)
    Kjell2 skrev 2018-04-18 14:06:17 följande:
    Vad är det för branch och utbildning, vilken typ av jobb söker du?

    Har du begränsingar i ditt sökande; arbetstid, nivå, geografi, branch?

    Förök aktivera dig,kurser, frivilligjobb, vikariet, skitjobb.

    Lycka till!
    Pluggade till lärare först men det var inget för mig så bytte till marknadsföring och kommunikation. Vet att det är en extrem svår bransch att ta sig in på, men det är vad jag vill göra. Söker allt möjligt som har med media och kommunikation att göra. Jag har familj så vill inte flytta härifrån, bor ändå i en stor stad. Annars har jag inga begränsningar. Ja måste verkligen aktivera mig med vad som helst snart innan jag blir galen på riktigt. Ska samla energi och ta tag i det.

    Tack!
  • Anonym (tappat hoppet)
    UniformYankie skrev 2018-04-18 14:13:07 följande:

    Ta inte ett jobb du inte vill ha. Du har kämpat dig igenom skolan, du förtjänar bättre. Hade jag varit du så hade jag satsat på högskolan igen. Fortsätt att utbilda dig, sök jobb under tiden. Det finns fortfarande chans att komma in på vissa program och kurser som är öppna för sena anmälningar.  
    Jag vet att det är ett helvete att plugga ibland men till skillnad från att vara arbetslös så kan ju plugget faktiskt vara ganska underbart ibland.
    Om du säger att du studerar så vill folk veta vad du studerar.
    Om du säger att du är arbetslös så tycker folk synd om dig och känner sig obekväma.
    Desto mer du pluggar, desto mer du har att skriva på ditt CV, desto bättre chans för jobb har du. 
    Så sök in igen, för sjutton gubbar! 


    Hmm jo men har redan pluggat fyra år + några extra kurser på det och har verkligen inte lust att plugga mer och vill inte ta ännu mer CSN-lån heller. Men du har absolut rätt i att det vore skönt att kunna säga att jag studerar. Hatar verkligen hur folk ser mig som ett offer för att jag är arbetslös och kämpar för att få ett jobb. Folks menande kommenterar och blickar... ahh spyr. 
  • magicmint

    Vill du ha något att göra medans du väntar på något annat kan jag varmt rekommendera dig äldrevården! Det är hur uppskattat som helst!


    Du får arbetslivserfarenhet, du slipper glapp i cv:t, pengar osv.

  • Anonym (tappat hoppet)
    Anonym (bemanningsbranschen) skrev 2018-04-18 16:02:50 följande:
    Nu har jag visserligen jobb, men inom bemanningsbranschen (och inte en välbetald konsult alltså) och söker därför jobb lite då och då för att hitta ett "riktigt" jobb. Även om jag trivs på mitt nuvarande uppdrag så vill jag ändå hitta något som är "mitt". Jag ser det som så, att så länge jag får samtal och ibland får gå på intervjuer (och hamnar i sitsen att jag är en av de tv sista typ) så leder varje "nej" mig närmare ett "ja".

    Så, grattis till intervjun! Hoppas den går superbra och att du kommer att stå där som vinnaren denna gång (om det är ett jobb du vill ha)!
    Ja det har du rätt i! Men frågan är hur många nej man ska behöva ta innan ett ja kommer? Känns pinsamt att berätta hur många intervjuer jag har gått på utan att ha fått jobbet. Tack så mycket! Har svårt att känna glädje för jag "vet" hur det kommer gå. Haha bra inställning ;) Men ska verkligen försöka peppa upp mig och få mig själv att må så bra jag kan till dess så får vi se. Lycka till själv med jobbsökandet!
Svar på tråden Hur jag ska ta mig ur arbetslösheten? Orkar snart inte mer