• keasm

    HJÄLP, GYMNASIET!!!

    Hej!
    Jag är en 02.a och det betyder att jag ska börja på gymnasium nästa år.
    (vi har redan fått preliminärbeskedet men man kan byta snart.)
    Jag har valt ek/ek men jag blir nu lite osäker p.g.a. det verkar vara lite svårt.
    Hur svårt är det egentligen på ek/ek?
    Jag har E i matte, kommer det vara svårt för mig (vet att det är mycket matte på ek/ek men är det svårt??)
    Finns det något viktigt som man borde veta om ekonomi linjen??
    Skulle verkligen behöva hjälp med dehär, så om någon kan hjälpa mig, snälla gör det!

  • Svar på tråden HJÄLP, GYMNASIET!!!
  • Anonym (okej)

    Ekonomiprogrammet är ett normalsvårt program, högskoleförberedande, men man måste nog vara intresserad av företag, lite lagar, bokföring mm eftersom det är många ämnen som berör detta, annars kan det kännas mäktigt. Just matten är inte svårare än på någon annan högskoleförberedande linje (samhällsvetenskaplig, estetisk, humanistisk mm) men visst krävs det av dig att du har skaplig koll på matten.

    Är ditt E i matte ett vanligt E eller har du precis kommit över gränsen? Hur gick det på det nationella provet i matte?

  • Anonym (MS)

    Mitt råd är alltid till gymnasiestudenter att välja ett program där de kan lyckas (och som man tycker är intressant förstås). Med yrkesförberedande program kan du ändå få grundläggande behörighet och vill du plugga vidare till något som kräver fler kurser inom t.ex. matematik eller naturvetenskaperna så kan du göra det efter gymnasiet. För det är så mycket lättare att lägga några veckor eller upp till ett år ungefär (om man söka läkarlinjen t.ex.) på att läsa in extra kurser än att försöka få upp sitt betygssnitt en massa.

    Får du dåliga betyg på ett program som ger dig behörighet till fler program efter gymnasiet så kommer du ha otroligt svårt att komma in någonstans.Såvida du inte tror att du kan skriva ett grymt bra resultat på högskoleprovet då. Men läser du ett program som kanske bara ger dig grundläggande behörighet, men istället höga betyg, så kan du komma in på många fler program när du läst in de kurser du möjligtvis kan behöva.

  • nnnnnnnn

    Du har valet att välja mellan:
    * träna 3 år på att jobba
    * träna 3 år på att plugga

    VÄljer du yrkeslinje så tränar du på att arbeta och läser fakta som har med ditt framtida jobb att göra, när du är klar med gymnasiet så brukar det vara lätt att få jobb tex där du gjort praktik och du har tränat mycket på att jobba så det är bara att sätta igång att tjäna pengar.

    VÄljer du studieförberedande linje så tränar du på att plugga. Det är det som du vill bli bättre på, plugga effektivt, få kunskaperna att fastna, lära dej mer fakta osv. När du är klar så har du hårdtränat pluggande så länge att det känns enklare att plugga på högskola och universitet.

    Matten är svår på alla studieförberedande program, men det gör ju inte så mycket! För då får du chansen att träna ännu mer på att plugga (börja i tid dvs direkt när kursen startar, träna varje vecka, göra "läxor" fast läraren inte säger att du måste utan du gör det för din egen skull, ha en bra plan för sista plugget före varje prov osv).
    Det brukar finnas läxhjälp/studiestuga/mattestuga dit du går frivilligt för att träna med lärare eller studiekamrater. Gör det!
    Du kan också passa på att se filmer hemma tex    www.dalles-matte.se/
    Där finns genomgångar till varje moment inom kursen. Så du kan titta på ett klipp efter nästan varje lektion och repetera det som du lärde dej under lektionen + räkna hemma/studiestugan/med klasskompisarna.
    Gör du detta så kommer du klara dej galant, trots att du "bara" har E nu.

  • keasm
    Anonym (okej) skrev 2018-04-18 20:00:23 följande:

    Ekonomiprogrammet är ett normalsvårt program, högskoleförberedande, men man måste nog vara intresserad av företag, lite lagar, bokföring mm eftersom det är många ämnen som berör detta, annars kan det kännas mäktigt. Just matten är inte svårare än på någon annan högskoleförberedande linje (samhällsvetenskaplig, estetisk, humanistisk mm) men visst krävs det av dig att du har skaplig koll på matten.

    Är ditt E i matte ett vanligt E eller har du precis kommit över gränsen? Hur gick det på det nationella provet i matte?


    Jag är intresserad av företag osv.
    Min lärare sa att jag har ett stabilt E matte, har haft det sen i sjuan.
    Matte NP har vi fortfarande inte gjort!
  • keasm
    nnnnnnnn skrev 2018-04-18 20:11:47 följande:

    Du har valet att välja mellan:
    * träna 3 år på att jobba
    * träna 3 år på att plugga

    VÄljer du yrkeslinje så tränar du på att arbeta och läser fakta som har med ditt framtida jobb att göra, när du är klar med gymnasiet så brukar det vara lätt att få jobb tex där du gjort praktik och du har tränat mycket på att jobba så det är bara att sätta igång att tjäna pengar.

    VÄljer du studieförberedande linje så tränar du på att plugga. Det är det som du vill bli bättre på, plugga effektivt, få kunskaperna att fastna, lära dej mer fakta osv. När du är klar så har du hårdtränat pluggande så länge att det känns enklare att plugga på högskola och universitet.

    Matten är svår på alla studieförberedande program, men det gör ju inte så mycket! För då får du chansen att träna ännu mer på att plugga (börja i tid dvs direkt när kursen startar, träna varje vecka, göra "läxor" fast läraren inte säger att du måste utan du gör det för din egen skull, ha en bra plan för sista plugget före varje prov osv).
    Det brukar finnas läxhjälp/studiestuga/mattestuga dit du går frivilligt för att träna med lärare eller studiekamrater. Gör det!
    Du kan också passa på att se filmer hemma tex    www.dalles-matte.se/
    Där finns genomgångar till varje moment inom kursen. Så du kan titta på ett klipp efter nästan varje lektion och repetera det som du lärde dej under lektionen + räkna hemma/studiestugan/med klasskompisarna.
    Gör du detta så kommer du klara dej galant, trots att du "bara" har E nu.


    Tack så mycket för informationen och tipsen, ska försöka göra de i gymnasiet om jag har tid!
Svar på tråden HJÄLP, GYMNASIET!!!