• NELJ

    Spara till barnen - hur gör ni?

    Jag funderar på att starta sparande till barnen. De har idag varsitt sparande på ca 30 000 i fonder som de fått av mina föräldrar. Det är sagt ska användas till körkort eller möbler till första boendet ex. Det står i deras namn.

    Jag funderar på att antingen fylla på i de fonderna eller starta nåt nytt. Men ska det i så fall stå i barnens namn? Jag vill ju tro att jag uppfostrar två kloka barn men de har ju all rätt att bränna pengarna på Greklandsresor när de är 18 om de så vill. Jag har ett dåligt exempel från min egen ungdom då en kompis ärvde sin mamma när han fylde 18 och bara slösade bort allt på typ öl och en risig bil.

    Hur gör ni? Sparar ni i barnens eller i eget namn?

  • Svar på tråden Spara till barnen - hur gör ni?
  • Studentpappa

    Sparar i barnens namn, det får bli en konsekvens av dåligt omdöme om de bränner pengarna på skit när de blir 18.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Kasperina

    Vi sparar i barnens namn. Jag tänker att man kan göra en bedömning innan de blir myndiga om huruvida man tror att de kan hantera pengarna eller inte, och i värsta fall flytta dem då.

  • Carambolan

    Vi sparar gåvor från släktingar i barnens namn men vårt stora månatliga sparande har vi i våra namn. Dels för att barnen inte ska bränna dem på 18-årsskit men också för att vi vill att barnen ska få ungefär lika mycket pengar, så vi förvaltar dem i en gemensam portfölj som vi delar upp när det närmar sig. Vårt första barn har fått betydligt mer pengagåvor än det sista (många släktingar som dött av med åren) och sen så har deras ränteutveckling sett ganska olika ut så det är stora skillnar mellan deras personliga fondkonton.

  • Tonårsmamman1

    Har sparat i vårt eget namn. Jag skulle inte uppskatta om mina barn slösat upp pengarna, då kan jag göra det själv istället. Slösa är helt OK med egna pengar tycker jag, men inte dom jag avstår.

  • punktslash
    Studentpappa skrev 2018-04-19 07:27:38 följande:

    Sparar i barnens namn, det får bli en konsekvens av dåligt omdöme om de bränner pengarna på skit när de blir 18.


    Japp, tog bara några månader innan de pengarna var bortslösade...
  • Mortiscia

    Barnet har ett eget konto där födelsedagspengar och annat sätts in. Utöver det har jag och min man varsitt konto i våra egna namn där vi sätter undan 100:- var i månaden, detta är inget barnet kommer att veta om förrän vid myndig ålder, det är ju en gåva från oss.

    Just att det är en gåva kan också motivera till att vara lite mer rädd om pengarna snarare än att "ja men det är ju mina pengar på mitt konto i mitt namn så jag gör vad jag vill med dem!".

  • Studentpappa
    punktslash skrev 2018-04-19 09:11:21 följande:

    Japp, tog bara några månader innan de pengarna var bortslösade...


    Ja då blir ångesten kännbar efter några år, det är kanske första kursen i den så populära livets hårda skola.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Sharper

    Jag sparar i barnens namn. 100:- var i månaden (2 barn) och sen sparar även deras pappa 100:- i månaden. Än så länge åker pengar från jul och födelsedag In där också men de är bara 5 och 2 nu. Jag fick pengar när jag fyllde 18, 5-siffrigt belopp och det höll jag i tills jag dels flyttade hemifrån första gången som 19-åring men sen även till insats när vi köpte ek bostadsrätt. Fick även 5-siffrigt belopp av mina morföräldrar på 18-årsdagen och dom pengarna gick med till kontantinsatsen.

  • NELJ
    Tonårsmamman1 skrev 2018-04-19 08:56:50 följande:

    Har sparat i vårt eget namn. Jag skulle inte uppskatta om mina barn slösat upp pengarna, då kan jag göra det själv istället. Slösa är helt OK med egna pengar tycker jag, men inte dom jag avstår.


    Jag håller helt med. Jag skulle bli jättebesviken om barnen brände pengarna på något kul för stunden. Jag lutar nog åt att ha sparandet i mitt namn i stället, då kan man också som Carambolan skrev se till så att det blir rättvist. Det kan ju bli så att en flyttar hemifrån vid arton och den andra vid tjugofyra. Men pengarna från mormor och morfar får nog stå kvar i deras.
Svar på tråden Spara till barnen - hur gör ni?