• Anonym (Förvånad)

    Olika "folkslag", olika intelligens...

    Min man sedan länge sa idag nåt som jag blev väldigt förvånad av. Vi pratade först lite om sport och han nämnde då att alla av världens snabbaste löpare är från en viss del av Afrika medan alla dom bästa långdistansare är från en annan del av Afrika. Är inte så insatt i sport egentligen så det är möjligt att det är så, men sen fortsatte maken med att olika folkslag är olika intelligenta för att nån amerikansk gubbe minsann gjort en stor statistisk undersökning på det. Alltså min man är högutbildad och har hyggligt högt chefsjobb, men det här tror jag är bland det mest korkade jag hört. När jag då nämnde att det lär mer hänga på utbildning och omkringliggande förutsättningar så avfärdade han det totalt och ville ha det till att jag borde läsa på om saken. Även när jag sa att man kan träna sig i att bli bättre på att lösa iq-testuppgifter och därmed få högre testresultat så spelade det, enligt honom, ingen som helst roll.

    Vad säger ni andra om saken? Har han rätt eller har jag bara en korkad make?

  • Svar på tråden Olika "folkslag", olika intelligens...
  • Anonym (tänk)

    Jag tänker att det är din man som är lågintelligent eller kanske till och med en idiot. Men det kanske händer ihop med att han tillhör en viss "folkslag" och då har han ju själv bevisat sin egen teori Flört

  • Anonym (Zia)

    Din man har rätt.

    Vissa afrikanska folkgrupper har den lägsta intelligens so mätts, asiater och då främst japaner har den högsta.

  • Anonym (.)

    Både arv och miljö påverkar. Skillnader mellan individer är mycket större än skillnad mellan folkslag, så medel iq för olika folkslag är ganska ointressant

  • Anonym (anonym)

    Intelligensen beror till stor del på födan under de första levnadsåren, hjärnan kräver essentiella ämnen för att utvecklas ordentligt. Med stor sannolikhet är det enorm skillnad på intelligens hos Koreaner, låg intelligens i norr och hög i söder för att folket i norr svultit i generationer.

  • Anonym (Gribi)
    Anonym (Zia) skrev 2018-04-19 16:39:29 följande:

    Din man har rätt.

    Vissa afrikanska folkgrupper har den lägsta intelligens so mätts, asiater och då främst japaner har den högsta.


    Ja sådana undersökningar finns. MEN man har inte studerat personer vars familjer ätit liknande mat, haft samma tillgång till sjukvård etc i flera generationer, och idag vet man att dessa parametrar spelar in, kunde man göra sådana studier skulle man säkert få helt andra resultat.
  • kenopeno

    Jag flyttade hem från Kanada till Sverige för ett år sedan, efter att bott där sedan 2011. Och jag blev chockad av att se hur allt förändrats då det kommer till rasfrågor (flyktingfrågor migrationsfrågor mm)

    Hur det idag till och med diskuteras öppet av politikerna, om dessa frågor, på ett sätt jag inte kunde se gjordes förut)

    Och mitt i detta, så tror jag att man påverkas undermedvetet. Att vad vi tänker och känner, undermedvetet förändras för många av oss, oberoende hur intelligent vi är.

    Och sakta smyger det in tveksamma kunskaper, så som den kunskap din man beskrev.

    Min gissning.....

  • Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2018-04-19 16:42:55 följande:
    Både arv och miljö påverkar. Skillnader mellan individer är mycket större än skillnad mellan folkslag, så medel iq för olika folkslag är ganska ointressant
    Håller med
  • Anonym (M)

    För det första så har du alldeles rätt i att det ofta snarare rör sig om förutsättningar och tidigare erfarenheter. Men den andra delen är hur mäter vi intelligens? IQ är bara en typ av intelligens. Olika typer av intelligens kan ju uppskattas till olika grad i olika grupper, så hur rättvist är det då att mäta på ett vis för en grupp som ser på intelligens på ett helt annat vis och sen deklarera att den gruppen är mindre intelligent?

  • Anonym (P)

    Intelligens är inte statisk, den går att träna upp. 
    Och det bästa stället att göra det på är genom utbildning, när man lär sig saker tränas hjärnan, och i skolans värld är det ju lärande som det handlar om.
    I dom länder som visar sämsta resultaten på iq-test finns oftast väldigt bristfällig/obefintlig skolgång.

    Sen ska man komma ihåg att testerna är utformade för att passa en västerländsk man.
    Skulle dom vara utformade för afrikaner och hur deras liv ser ut så skulle resultaten säkert se annorlunda ut också.

Svar på tråden Olika "folkslag", olika intelligens...