• Anonym (Gravidmagen)

    Gravid-mage eller uppblåst? Se bilder

    Jag är gravid och tänkte höra här med er som är lite kunniga inom gravidmagar vad ni tror? Har det börjat synas att jag är gravid (gravidmage) eller är jag bara uppblåst, vad tror ni?

    (Gjorde ny tråd då jag såg att man kan lägga bilderna direkt i tråden!)

  • Svar på tråden Gravid-mage eller uppblåst? Se bilder
  • Anonym (Femman)

    Uppblåst/gasig...vilken vecka är du i? Grattis till graviditeten.

  • Anonym (?)

    Är du gravid? Eller undrar du om du är det?

    Innan vecka 12 är det bara tarmar som utgör magen. Sen får vissa ?gravidmage? redan i v 15 och andra i v 30.

    Tycker mest du ser gasig ut.

  • Anonym (Gravidmagen)

    Jag är gravid i vecka 10! :)

  • Anonym (Femman)
    Anonym (Gravidmagen) skrev 2018-04-20 21:13:21 följande:

    Jag är gravid i vecka 10! :)


    Då är det iaf inte bebismage tarmarna som gör att man blir lite uppblåst i början.
  • Anonym (Gravidmagen)

    Jag är troligtvis i vecka 10 men kan också vara vecka 11-12 (lite oklart men ska kolla upp snart) Sett flertalet som börjat få gravidmage tidigt (vissa så tidigt som vecka 6!)

    Jag frågar då jag inte känner mig speciellt svullen i magen och den är inte hård och uppblåst som den vanligtvis blir när jag har en uppblåst mage.

  • Anonym (hej)

    I vecka 10 är fostret 3-4 cm långt och livmodern ligger långt ner i bäckenet, så någon gravidmage syns inte då. Däremot är det inte ovanligt att svullna upp pga tarmar som jobbar långsamt. Ha tålamod, magen kommer om sådär 8-10 veckor till när livmodern når upp till naveln. Glad

  • EpicNurse

    Vad menar man med gravidmage? En mage när man är gravid? Den kan ju se ut hur som helst.

    Tycker det ser ut som gas och vätska i tarmarna eftersom du är svullen hela vägen upp mot revbenen och så är ju inte en ?gravidmage? om vi pratar om vad jag tror du menar. Att vissa får putande mage jättetidigt innan fostret ens är 1 cm beror på att magmusklerna är svagare och sämre på att hålla tillbaka de svullna tarmarna. Den riktiga bebismagen kommer ju när putet faktiskt utgörs av livmodern och fostret. Och det är ju runt tiden för rutinultraljudet när livmodern närmar sin navelplan.

    Om jag såg sig på stan skulle jag inte tro att du var gravid baserat på din mages utseende.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Physalis
    Anonym (Gravidmagen) skrev 2018-04-20 21:48:40 följande:

    Jag är troligtvis i vecka 10 men kan också vara vecka 11-12 (lite oklart men ska kolla upp snart) Sett flertalet som börjat få gravidmage tidigt (vissa så tidigt som vecka 6!)

    Jag frågar då jag inte känner mig speciellt svullen i magen och den är inte hård och uppblåst som den vanligtvis blir när jag har en uppblåst mage.


    Själva gravidmagen är väldigt hård. Så om din mage är mjuk så är det garanterat tarmar.

    Jag hade inte gissat att du var gravid om du inte nämnt just det.

    Jag är också smal och i vecka 20 någonting började min mage se aningen gravid ut, innan dess såg det mest ut som att min mage blivit degig.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Gravidmagen)
    Physalis skrev 2018-04-21 11:42:18 följande:

    Själva gravidmagen är väldigt hård. Så om din mage är mjuk så är det garanterat tarmar.

    Jag hade inte gissat att du var gravid om du inte nämnt just det.

    Jag är också smal och i vecka 20 någonting började min mage se aningen gravid ut, innan dess såg det mest ut som att min mage blivit degig.


    Ja jag har också varit smal men har nu lagt på mig några kg under graviditeten så är så ovan att se magen på det här sättet haha! Men får väll stå ut någon vecka till innan de förhoppningvis börjar synas att de är en bebis mage :)
  • Physalis
    Anonym (Gravidmagen) skrev 2018-04-22 00:01:16 följande:

    Ja jag har också varit smal men har nu lagt på mig några kg under graviditeten så är så ovan att se magen på det här sättet haha! Men får väll stå ut någon vecka till innan de förhoppningvis börjar synas att de är en bebis mage :)


    Ja visst är det konstigt ^^

    Folk som känner dig och är vana att se din kropp kanske redan nu misstänker något.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Femman)

    På mig börjar jag inte se gravid ut förrän framåt vecka 27-28 fast jag fött flera barn haha^^ innan dess ser jag bara pizzafet ut som jag kallar det.

  • Anonym (Gravidmagen)
    Physalis skrev 2018-04-22 10:59:03 följande:

    Ja visst är det konstigt ^^

    Folk som känner dig och är vana att se din kropp kanske redan nu misstänker något.


    Ja verkligen! Haha ja många har påpekat förändringar på min kropp och har börjat misstänka att jag är gravid. Har alltid varit smal så känner mig så annorlunda i kroppen nu!
Svar på tråden Gravid-mage eller uppblåst? Se bilder