• Loppanploppan

    Mjölprotienallergi 1 1/2 åring

    Jag har i några månader misstänkt att sonen på 1 1/2 år har mjölkprotienallergi. När sonen var 2-3 månader så testa jag mjölkprotienfri ersättning och vad jag minns så blev han bättre i magen och mådde bättre. Sonen har alltid var lös i magen eller var segbajsad/förstoppad. Jag testade allt som skulle vara laxerande men inget funkade. Han var fortfarande förstoppad.

    Sen januari i år så har sonen börjat kräkas utan att det är magsjuka, jag trodde hela tiden att de var magsjuka. Men som det bara kom 3 spyor på en gång och inget mer efter det så började jag misstänka mjölkprotienallergi. Sen mars så har sonen börjat spy oftare och är på sånt jäkla dåligt humör hela tiden (gnällig, sur osv), svårt att komma till ro på kvällarna och vaknar flera gånger varje natt. Jätte torr och knottrig i huden. Så är han även hyper och kör på till han stupar. Bajsar löst varvat med förstoppning, Ont i magen har han ofta också.

    Så var vi på barnmottagningen den 11 april för att följa upp astman och då tog jag upp det här. Då sa läkaren att jag skulle ta bort den synliga mjölken, men jag tror inte att det räcker. Han är något gladare men han är fortfarande ofta på dåligt humör och vaknar flera gånger på natten, hyper till och från, torr i huden (det spelar ingen roll hur mycket jag smörjer in honom och låter honom bada i babyolja), ont i magen upplever jag också att han fortfarande har. Jag tror att han behöver helt mjölkprotienfri kost. Läkaren ska ringa upp i maj för att följa upp. Vilka symtom har era barn som har mjölkprotienallergi?

  • Svar på tråden Mjölprotienallergi 1 1/2 åring
  • Thessiss

    Hej.

    Min dotter hade konstateras mjölkproteinallergi från hon var bebis tills hon var runt 5 års åldern.

    Hon spydde ofta, hade alltid dålig hud. Allt från supertorr till mycket exem som fick behandlas med specialsalva.

    Magen krånglade konstant. Men när vi tog bort proteinet så vart magen normal och hon spydde inte mer men huden har alltid krånglat ändå och gör än idag för henne.

    Hon är 7 år nu.

  • Loppanploppan

    På sonen så har magen krånglat sen han var nyfödd, han var ofta förstoppad. Jag fick ingen salva utskrivet för läkaren tyckte inte att han var så farligt torr. Jag vet inte hur och vad jag ska säga till läkaren varför jag vill testa helt mjölkprotienfritt för allergitestat visade inget. Har du något tips?

  • Thessiss

    Svårt att säga

    Men det är väl att försöka ta bort all mjölkprotein. Köra typ havremjölk, mjölkfritt margarin m.m

    Det jag även fick veta när dottern var allergisk är att man även ska undvika sojabaserade produkter.

    Sen mot huden hade jag miniderm salva mot torrheten var bara mot hennes exem jag hade speciell salva.

  • Thessiss

    Glömde tillägga. Se till så han dricker mycket vatten.det hjälper tarmen mycket mot förstoppning.

  • Loppanploppan

    Hemma och på förskolan får han mpfri yorgurt, smör och havremjölk. Vatten dricker han massor och det hjälper inte mot förstoppningen. Han får äta vanlig mat sa läkaren men jag tror att han måste ha mpfri mat för att bli helt bra. Jag märker fortfarande att det är något som inte stämmer.

    Den salvan ska jag testa :)

Svar på tråden Mjölprotienallergi 1 1/2 åring