• Anonym (Hur normalt är detta?)

    Jag blir olika personer för olika människor

    För att inte visa mitt riktiga jag, så lägger jag tråden här. Så jag kan vara anonym.

    Jo, det är nämligen så att jag har funderat på detta och kommit fram till att min personlighet förändrats mer eller mindre med olika människor jag är med.

    Nej, jag anpassar inte mig, inte vad jag tror. Jag blir helt enkelt en annan människa mer eller mindre.

    På en teaterkurs jag ansökte om för en tid sedan. Vart jag en bekräftelsesökare.

    Vid en tillfällig arbetsplats, blev jag en person med bestämdhet och rättvis av mig.

    Hos en grupp kompisar, är jag en människa som brukar dra upp skämtsamma historier m.m.

    Det här skulle nog passa mer i kategori av psykologi, men jag vill som sagt vara anonym. Därför placerade jag tråden här.

    Jag är bara mer nyfiken än att jag mår dåligt.

    Hur normalt är detta?

    Kan en människa på en psykologisk front, förstå vad för personlighet man bör ha, vid olika närheten av människor?

  • Svar på tråden Jag blir olika personer för olika människor
  • Anonym (E)

    Var det i turordningen

    - Teaterkurs

    -Anställning

    - Kompiskretser

    Så låter det som att du stärkt din självkänsla och gick från att söka bekräftelse,till att våga leda och vara självständig, till att släppa på båda, ha lite självdistans och bjuda på dig själv till kompisar.

  • Anonym (Hur normalt är detta?)
    Anonym (E) skrev 2018-04-21 18:15:23 följande:

    Var det i turordningen

    - Teaterkurs

    -Anställning

    - Kompiskretser

    Så låter det som att du stärkt din självkänsla och gick från att söka bekräftelse,till att våga leda och vara självständig, till att släppa på båda, ha lite självdistans och bjuda på dig själv till kompisar.


    Ja, faktiskt! Det var faktiskt i turordning!


     


    Okej, hmm..Intressant..Ja, kanske!

  • Anonym (Hur normalt är detta?)
    TwoThousand skrev 2018-04-21 18:26:40 följande:

    Du bör komma hem till oss bland alla andra "speciella" människor!


     


    Hjärta


    Ursäkta?


     


    Haha? xD

  • Anonym (E)
    Anonym (Hur normalt är detta?) skrev 2018-04-21 18:23:16 följande:

    Ja, faktiskt! Det var faktiskt i turordning!

     

    Okej, hmm..Intressant..Ja, kanske!


    Det är inget rollbyte, du är alltid du men du ändrar bara strategierna för att tillgodose din självkänsla och ju starkare den är desto mindre styra ställa / behöva / vara desperat, har du i dig.
  • Anonym (inget konstigt)

    Att man har olika roller i olika grupper är helt normalt. Det kan till exempel bero på vilka som ingår i gruppen, vad gruppen har för syfte (jobb, teater, kompishäng etc.) eller vid vilken tid i livet man blir en del av de olika grupperna. Jag är en person som gärna håller mig i bakgrunden, men det har hänt att det i vissa sammanhang känts helt naturligt att jag tagit en ledarroll. Det har varit sammanhang där jag helt uppenbart har varit den mest kunniga i gruppen och de andra därför har sett på mig som någon med auktoritet.

  • Anonym (Hur normalt är detta?)
    Anonym (E) skrev 2018-04-21 18:33:59 följande:
    Det är inget rollbyte, du är alltid du men du ändrar bara strategierna för att tillgodose din självkänsla och ju starkare den är desto mindre styra ställa / behöva / vara desperat, har du i dig.
    Jag förstod inte riktigt...Menar du att jag har desperationen i mig?
  • Anonym (inget konstigt)

    Jag tror att man liksom scannar av läget när man är i en grupp och ser var det kan finnas utrymme för en själv: behövs det någon som styr upp, någon som höjer stämningen eller någon som kommer med intressanta synpunkter? Och sedan blir ens roll därefter.

  • Anonym (Anonym)

    Det är inte så konstigt. I en grupp med väldigt extroverta människor som pratar hela tiden så blir jag den tysta personen. I en mer introvert grupp kan jag bli den extroverta som pratar en hel del.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hur normalt är detta?) skrev 2018-04-21 16:54:02 följande:

    För att inte visa mitt riktiga jag, så lägger jag tråden här. Så jag kan vara anonym.

    Jo, det är nämligen så att jag har funderat på detta och kommit fram till att min personlighet förändrats mer eller mindre med olika människor jag är med.

    Nej, jag anpassar inte mig, inte vad jag tror. Jag blir helt enkelt en annan människa mer eller mindre.

    På en teaterkurs jag ansökte om för en tid sedan. Vart jag en bekräftelsesökare.

    Vid en tillfällig arbetsplats, blev jag en person med bestämdhet och rättvis av mig.

    Hos en grupp kompisar, är jag en människa som brukar dra upp skämtsamma historier m.m.

    Det här skulle nog passa mer i kategori av psykologi, men jag vill som sagt vara anonym. Därför placerade jag tråden här.

    Jag är bara mer nyfiken än att jag mår dåligt.

    Hur normalt är detta?

    Kan en människa på en psykologisk front, förstå vad för personlighet man bör ha, vid olika närheten av människor?


    Varken konstigt eller ovanligt. Gäsp. Förresten. Vad gjorde du i gymnasiet när vi andra läste Psykologi A? Jag trodde den kursen var obligatorisk för alla?
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Hur normalt är detta?) skrev 2018-04-21 18:36:01 följande:
    Jag förstod inte riktigt...Menar du att jag har desperationen i mig?
    Jag tror personen försökte säga, om än med en konstig formulering, att det är helt normalt.

    Man växlar i sin personlighet beroende på vem man pratar med. Tar fram olika sidor av sig själv. Men alla sidorna är fortfarande du.
  • Physalis

    Alla är så.

    Man blir till genom arv (gener) och miljö (kultur, tid, samhälle, omständigheter, erfarenheter osv).

    Vissa egenskaper/ personlighetsdrag är mer nästan permanenta, andra ändrar sig under dagen eller med vem du umgås med.

    Det är ju t ex rätt vedertaget att man faller tillbaka i sin gamla roll om man träffar ett gammalt kompisgäng.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (123)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-21 22:07:22 följande:
    Varken konstigt eller ovanligt. Gäsp. Förresten. Vad gjorde du i gymnasiet när vi andra läste Psykologi A? Jag trodde den kursen var obligatorisk för alla?
    Känner ingen som läst psykologi på gymnasiet.
  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2018-04-21 17:02:47 följande:
    Tycker det låter normalt. Olika grupper har ju olika dynamik.
    Håller med
  • Anonym (Hur normalt är detta?)
    TwoThousand skrev 2018-04-22 22:16:51 följande:

    Röd färg och ha silver nära till hands!


    Vill inte tala något mer!


     


     


    Vad betyder det? :D
Svar på tråden Jag blir olika personer för olika människor