• olivia68

    Högt blodtryck, låg puls.

    Sitter och är livrädd nu.

    Har I ca 8 månader varit utmattad. Med sorg och panikångest.

    Åkt till akuten pinsamt ofta med bröstsmärta och högt bltr 170/100.

    På akuten har de tagit ekg, blodprover, observerat mig I timmar.

    Blodtrycket har legato på 145/85 puls 55 då jag fått gå hem med lugnande besked.

    Jag känner mig stressad, matt, sover dåligt och mår inte alls bra.

    Fick ligga kvar på MAVA för observation under en natt ifebruari.

    Eftersom jag har utmattningssyndrom kunde jag inte göra arbets ekg.

    Istället gjordes en isotop undersökning nu I mars.

    Vet inte vad den visade men där och då var mitt blodtryck 130/76 puls 72.

    Fick ett brev hem om att jag inte behöver komma tillbaka för ytterligare undersökning.

    Nu har jag varit iväg ute I skogen och promenarat varje dag trots total utmattning och hemsk ångest.

    Ångesten gör att jag rusar ut I skräck.

    Mitt blodtryck imorse: 140/78 puls 67.

    Nu 155/95 puls 54 efter vila på sängen I 30 minuter.

    Ringde 1177 de så att jag inte behöver oroa mig.

    Jag Oroar mig verkligen. Är inte gravid, 52 år gammal, 167 cm lång väger 54 kg.

    Äter sunt, vegetarian sedan 25 år. Drack kaffe kl 17.

    Tinnitus nu och mår dåligt av min låga puls och höga blodtryck.

    Jag är inte vältränad så pulsen är inte låg pga det.

    Livrädd att få en stroke. Men vill inte åka till akuten igen, börjar bli stamkund där.

    Är dessutom totalt slut orkar knappt resa mig upp.

    Hos min VC läkare för en månad sedan hade jag 130/76 puls 78.

    Vad är felet?

    Tar cipramil på morgonen. Går I terapi en gång var annan vecka.

    Ska ringa VC imorgon.

    Rädd att hjärtat stannar då jag sover.

    Usch vad jobbig jag låter,men är orolig.

    155/95 I blodtryck är ju skyhögt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-22 22:47
    Ursäkta stavfel. Har engelskt tangentbord.

  • Svar på tråden Högt blodtryck, låg puls.
  • Ayma

    Jag tycker att du ska be din hälsocentral att få göra en 24h/mätning av ditt blodtryck. Du får med dig en liten apparat hem som mäter en gång var 15 minut. Där kommer du få svart på vitt om ditt genomsnittliga blodtryck ligger inom normala värden så att du slipper oroa dig. Blodtrycket går upp och ner under dagen beroende på aktivitet etc

  • Katten47

    Klart du får högre blodtryck när du oroar dig. Sluta mäta ditt blodtryck hela tiden, det späder bara på hypokondrin/ångesten och då ökar ju självklart blodtrycket.

    Antar att ni har kollat upp så att du inte har järnbrist eller sköldkörtelproblem? Dina symptom påminner om mina och jag har järnbrist. Speciellt när du nämner tinnitus. Har också låg puls och är otränad

  • olivia68

    Lite sent svar på min gamla tråd.

    Tack ni som svarat.

    Varit hos kardiolog. Mitt hjärta såg friskt enligt isotopundersökningen.

    Ja självklart har läkaren på VC kollat min sködkörtel och hb +en massa annat.

    Inga brister och inte borrelia.

    Ska få en Coala Life av en vän för att kolla blodtryck, puls och ekg hemma då jag känner av mina svimningar och inte kan stå på benen.

    Har kollapsat både ute och inne ett antal gånger.

    Utmattningsyndrom säger både VC läkaren som är mycket bra och kardiologen.

    Så skrämmande att detta sitter i över ett år nu.

    Mår sämre för var dag, det tar på psyket när inte kroppen orkar något.

    Kan inte se på tv, tål ej ljud, ljus, stress, vibrerar i kroppen,klarar inte av att tala i telefon, förstår inte vad jag läser, jag som är en bokmal, domnar av i ansiktet och kroppen,låg puls oansett vad jag gör. Ligger runt 60 som högst sen sjunker det till 45 efter några minuter då jag suttit. Varit nere på 40..då kan jag absolut inte gå. IBS mage, fryser för jämnan dagtid och kväll. Svettas under natten. Högt blodtryck som sen dalar ner till 90/57 varje kväll.Värk i hela kroppen, varierar från dag till dag.

    Och mycket mer.

    Sköldkörteln trodde jag, min man, familj och vänner att det var.

    Eftersom jag rasat i vikt. Men nej tydligen inget fel där.

  • olivia68
    Katten47 skrev 2018-04-22 23:25:45 följande:

    Klart du får högre blodtryck när du oroar dig. Sluta mäta ditt blodtryck hela tiden, det späder bara på hypokondrin/ångesten och då ökar ju självklart blodtrycket.

    Antar att ni har kollat upp så att du inte har järnbrist eller sköldkörtelproblem? Dina symptom påminner om mina och jag har järnbrist. Speciellt när du nämner tinnitus. Har också låg puls och är otränad


    Jag kollar inte blodtrycket "hela tiden".

    Några gånger i veckan. Då jag faller ihop och det svartnar för ögonen, då kollar en vän, min man eller någon som är i närheten mitt blodtryck.

    Sitter inte och glor på det för jämnan.

    Har aldrig varit hypokondriker, lätt nu att oroa sig då man mår som jag gör.

    Fick åka in med stroke larm sist jag kollapsade. Blodtryck 210/105, kunde inte prata, sned i ansiktet. Inte roligt någonstans, jag inbillade mig inte den TIA attacken.

    Som jag skrev ovan sköldkörtel och järnvärdet är det inget fel på.
Svar på tråden Högt blodtryck, låg puls.