• Neppson

    Sambon tycker jag ska jobba

    Hej

    jag och min sambo A väntar nu vårt första barn som är beräknat den 2 juli. 
    vi satt igår och planerade över föräldraledighet och liknande. 
    Jag jobbar natt undersköterska, han är bilmekaniker.

    Min önskan är att vara hemma de första 6 månaderna och sedan börja jobba en natt i veckan och sedan lägga på en natt i taget tills jag kommer upp i min tidigare procent. 
    Efter ett tidigare samtal så tyckte han att 6 månader var lång tid att vara hemma och att det försvinner många föräldradagar. (jag måste ta ut minst 4 dagar i veckan för att klara mina utgifter). Han önskar att jag är hemma 4 månader och sen börjar jobba.
    Vi diskuterade fram och tillbaka och jag höll med om att OM allt är bra och jag känner mig redo så skulle jag kunna börja jobba efter 4 månader. (Med stort OM)

    När vi nu satt igår och diskuterade så tycker han helt plötsligt att 4 månader är för länge att vara hemma. Att jag kan börja jobba ännu tidigare. 
    Dels för att spara föräldradagar och för att få in pengar.
    Han tänker att han tar ut en dag i veckan tex onsdagar.

    Jag försökte få han att förstå att det kommer bli ett helt nytt liv vi kommer att leva när barnet kommer och att det är ett 24/7 jobb vi har framför oss + att min kropp måste läka först innan jag kan jobba. 

    Jag tycker att rent teoretiskt så skulle det vara super bra om jag kan börja jobba så tidigt som möjligt men jag tror att praktiskt sätt så kommer det inte att fungera.

    hur ska jag få honom att förstå att våra liv inte kommer se ut som dom gör nu?

  • Svar på tråden Sambon tycker jag ska jobba
  • Bella 89

    Undrar först, är tanken att barnet ska ammas? Samt, vart tar det vägen efter 4 månader? Och vad sparar ni dagarna till egentligen?

  • CA3

    Men vem ska ta hand om bäbisen om du börjar jobba redan efter 4 månader? Ska han vara hemma då? Tjänar han så mycket mindre än vad du gör att det skulle löna sig för er? 

    För inte tänker han väl att du ska jobba natt och sedan ta hand om bäbisen på dagen, när ska du då få sova? 

  • Neppson

    han tjänar mer än vad jag gör.

    tanken är att jag jobbar natten mellan fredag och lördag så att han är ledig dagen då jag gå av mitt pass. så att han tar ungen på dagen så jag får sova.

  • Anonym (Ärrr)

    Låter märkligt. Jag undrar också om han tjänar mindre än dig då han verkar vilja vara hemma?!

    Hur länge ska han vara hemma då enligt honom? Du har ju självklart rätt att vara hemma minst halva tiden. Rekommenderar att amma längre än 4 mån och då funkar det inte att jobba....

  • Neppson

    han tänker väl att jag ska pumpa mjölk så han kan ge i flaska när jag jobbar. 
    han kommer inte vara föräldraledig heltid som jag utan att vi båda kommer att jobba men lite mindre bara. 

  • fjanten

    Men hallå, nu har vi ju det här systemet just för att föräldrar ska kunna vara hemma med sina barn... Visst är det bra att försöka undvika förtidig förskolestart samt att ha lite dagar sparade - men inte på "bekostnad" av barnet.

    Inget fel med att arbeta deltid båda två och vara föräldralediga olika dagar av veckan, men det går inte att planera det helt nu.

    Planerar du att amma barnet så är det inte alls säkert att det fungerar varken för dig eller barnet att du jobbar en enda natt i veckan. Det kanske inte heller fungerar med din kropps läkning att du börjar efter någon månad. Du kanske rentav får en förlossningsdepression och definitivt inte kan jobba efter några månader.

    Förstår du mitt resonemang?

    Spara dagar är bra, men inte till vilket pris som helst.

    Själv tog pappa över föräldraledigheten för våra barn när yngsta var 4 månader och hon fortfarande ammade. Jag pumpade ur och han gav flaska. Jag ammade kvällar, nätter och mornar. Det var inte det lättaste, men det gick. Då var jag dessutom van att fungera på typ 5h sömn/dygn - och detta var ett kontorsjobb.

  • Anonym (Anonym)

    Alltså ursäkta men den där karln verkar ju dum i huvudet!! Det är fullt normalt att vara hemma upp till ett år med barnet, 6 månader är i minsta laget och jag tror (TROR) att barnet måste vara äldre för att ens få en plats på Fsk. 4 månader går ju också så klart men herregud så omänskligt! Skit i vad han säger, gör upp din egen plan för hur du ska tillbaka till arbetet och följ den!

  • fjanten
    Neppson skrev 2018-04-26 09:02:54 följande:

    han tänker väl att jag ska pumpa mjölk så han kan ge i flaska när jag jobbar. 

    han kommer inte vara föräldraledig heltid som jag utan att vi båda kommer att jobba men lite mindre bara. 


    Alla bebisar tar dock inte flaska. Alla mammor kan inte pumpa. Inte alls säkert att det upplägget skulle fungera rent praktiskt...
  • Neppson

    ja jag förstår ditt resonemang och jag håller helt med dig! man vet aldrig hur det kommer bli när barnet väl är här.
    men det känns inte som att han förstår det och att han ser det mer från en ekonomisk synvinkel än att vi ska ta hand om ett barn och att våra liv kommer förändras.

     

Svar på tråden Sambon tycker jag ska jobba