• Anonym (Tjock)

    Räkna kalorier eller inte?

    Har blivit tjock och trivs inte med det.

    Har Aldrig brytt mig om kalorier men en vän sa att det måste man göra.

    Så har laddat ner Lifesum och räknar kalorier vilket är helt galet.

    Man kan väl inte hålla på så här? Är det verkligen kalorierna som bestämmer om jag ska gå ner i vikt? Isådanafall kan jag ju bli tjock bara på frukt?!

  • Svar på tråden Räkna kalorier eller inte?
  • Aniiee

    Måste måsta man inte, men ja, man kan bli tjock på frukt. Man kan till och med bli tjock på isbergssallad. det är svårt, men det går, och ja, det är så, i stort och lite förenklat, så det funkar kalorier in - kalorier ut = viktsvägningar.

    Men egentligen är ju största behållningen med att räkna kalorier ett tag att lära sig (förhoppningsvis) vad som är vad och hur mycket osv. 

    Trivs du inte med att räkna kalorier så gör inte det. Oftast räcker tumreglerna för viktnedgång helt utan kaloriräkning.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee

    Och, nej, det är inte kalorierna som bestämmer, det är DU som bestämmer. Kalorierna är bara dina verktyg.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Tjock)
    Aniiee skrev 2018-04-26 15:25:27 följande:

    Och, nej, det är inte kalorierna som bestämmer, det är DU som bestämmer. Kalorierna är bara dina verktyg.


    Du har rätt. Men förvånas över hur mycket kalorier finns i sånt man trodde var ?ofarligt? att äta
  • Anonym (H)

    Tycker snarare det är bra att du har laddat ner appen och får en insikt i hur mycket kalorier vissa saker faktiskt innehåller. Tror det helt klart kan vara nyttigt för dig att få ett nytt tankesätt kring mat och kalorier.

    Klart du kan gå upp i vikt av frukt om du äter mycket av det, så är det ju med precis all mat förutom vatten.

    Testa och se om det är något för dig, annars finns det ju andra sätt att gå ner, träna tex..

  • Anonym (Tjock)
    Anonym (H) skrev 2018-04-26 16:14:54 följande:

    Tycker snarare det är bra att du har laddat ner appen och får en insikt i hur mycket kalorier vissa saker faktiskt innehåller. Tror det helt klart kan vara nyttigt för dig att få ett nytt tankesätt kring mat och kalorier.

    Klart du kan gå upp i vikt av frukt om du äter mycket av det, så är det ju med precis all mat förutom vatten.

    Testa och se om det är något för dig, annars finns det ju andra sätt att gå ner, träna tex..


    Jo jag tränar ju som tur är men har sista året totalt struntat i att bry mig vad jag äter. Detta har resulterat i en viktökning och fett på musklerna så jag ser bara stor och tjock ut och vantrivs och fått ont i knä.

    Ja det är nyttigt att se och skrämmande! En liten skiva vitt polarbröd är ju galet dåligt och dadlar och mjölk också!
  • Anonym (Peter)

    Alltså kalorier är allt. Du kan träna hur mycket du vill men äter du mer i kalorier än du gör av med totalt på en dag (viloläge samt aktivt beteende i räknat mått) så går du ändå upp i vikt. Och ja, ibland när jag bantar kan jag ändå välja att prioritera in en chipspåse istället för att t.ex. äta en stor sallad med "dressing" eller pasta i som utgör lika mycket som den där chipspåsen. Fastän det är det nyttigare alternativet. Å andra sidan har fetter, kolhydrater, vitaminer etc. en stor och viktigt del i allt. Men i det stora hela om man ser sig blint på att gå ned i vikt så ÄR kalorier viktigt. 

  • K med lilla E

    Det bästa är att äta som en diabetiker, fem små mål om dagen så att blodsockret håller sig jämnt. Och så lite motion på det Glad

  • Aniiee
    Anonym (Tjock) skrev 2018-04-26 16:35:59 följande:
    Jo jag tränar ju som tur är men har sista året totalt struntat i att bry mig vad jag äter. Detta har resulterat i en viktökning och fett på musklerna så jag ser bara stor och tjock ut och vantrivs och fått ont i knä.

    Ja det är nyttigt att se och skrämmande! En liten skiva vitt polarbröd är ju galet dåligt och dadlar och mjölk också!
    Akta bara så du inte stirrar dig helt blind på kalorierna i de enskilda livsmedlen. Du måste också täcka upp för vitamin- och mineralbehovet och måste faktiskt kunna njuta lite också.

    Vitt bröd, typ polarbröds rågkaka innehåller inte så vansinnigt mycket kcal, 80 kcal ca, per kaka. Å andra sidan inte så vansinnigt mycket andra näringsämnen. Dadlar (färska, då) innehåller innehåller ungefär lika mycket kcal/viktenhet, marginellt mindre, mindre kolhydrater, mer fibrer och förmodligen mer magnesium. Torkade dadlar är lite mer kalorier/viktenhet, men torkad frukt ska man se upp med, eftersom man ibland tappar koll på hur mycket man faktiskt sätter i sig. Mellanmjölk är superkalorifattigt per viktenhet, innehåller en ok mängd B2, fosfor och calcium, är den d-vitaminberikad så är det en bra källa till det också (se dock upp med a-vitaminberikad mjölk). Dessutom får du i dig en del av det dagliga vätskebehovet,

    Så, nej, dina exempel är inte galet dåliga, tvärt om. De var exempel på mellan bra och ok livsmedel.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Tjock)
    Aniiee skrev 2018-04-26 17:09:13 följande:

    Akta bara så du inte stirrar dig helt blind på kalorierna i de enskilda livsmedlen. Du måste också täcka upp för vitamin- och mineralbehovet och måste faktiskt kunna njuta lite också.

    Vitt bröd, typ polarbröds rågkaka innehåller inte så vansinnigt mycket kcal, 80 kcal ca, per kaka. Å andra sidan inte så vansinnigt mycket andra näringsämnen. Dadlar (färska, då) innehåller innehåller ungefär lika mycket kcal/viktenhet, marginellt mindre, mindre kolhydrater, mer fibrer och förmodligen mer magnesium. Torkade dadlar är lite mer kalorier/viktenhet, men torkad frukt ska man se upp med, eftersom man ibland tappar koll på hur mycket man faktiskt sätter i sig. Mellanmjölk är superkalorifattigt per viktenhet, innehåller en ok mängd B2, fosfor och calcium, är den d-vitaminberikad så är det en bra källa till det också (se dock upp med a-vitaminberikad mjölk). Dessutom får du i dig en del av det dagliga vätskebehovet,

    Så, nej, dina exempel är inte galet dåliga, tvärt om. De var exempel på mellan bra och ok livsmedel.


    Tack för inlägget! Men röd mjölk då? Ej homogeniserad. Den måste väl vara nyttigare än mellanmjölken även om den är röd?

    Det som är bra är att man kanske lär sig prioritera det bästa då och bara äta det förhoppningsvis.

    Men åt sockerfri läkerol idag och förvånades hur många kalorier de innehöll
  • Aniiee
    Anonym (Tjock) skrev 2018-04-26 17:42:48 följande:
    Tack för inlägget! Men röd mjölk då? Ej homogeniserad. Den måste väl vara nyttigare än mellanmjölken även om den är röd?

    Det som är bra är att man kanske lär sig prioritera det bästa då och bara äta det förhoppningsvis.

    Men åt sockerfri läkerol idag och förvånades hur många kalorier de innehöll
    Det beror ju på vad man lägger in i ordet "nyttigt". Och var man bor.... ("Röd mjölk" är inte samma sak i norra sverige som i södra sverige, exempelvis. I söder är standradmjölken 3% röd, i norr är det lättmjöken 0,5% som är röd)

    Jag tror kanske att du behöver en liten lektion i hur kaloriräkning fungerar och vad som är mycket och lite.  Det är fjärde gången du är totalt ute och viftar om "många kalorier". Lustig nog är du fortfarande i samma kaloriområde som med brödet och dadlarna....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Räkna kalorier eller inte?