• Anonym (SSRI)

    Escitalopram kroppsliga biverkningar

    Jag undrar vilka kroppsliga biverkningar ni haft/har på Escitalopram, inte Cipralex även om det ska vara samma sak. Har ätit dom i 10 dagar nu, 10mg.

    Personligen är jag illamående och ulkar större delen av dagen när jag står upp, så är mest sängliggande. Klarar inte av att göra nånting mer eller mindre.

    Ingen aptit, ingen hunger (magen kurrar men är inte hungrig). Ljusbrun avföring mjukglasskonsistens eller lösare.

    Kalla fötter, dom svettas direkt under täcke eller med strumpor oavsett.

    Nån som känner igen?

    Hur länge varade dina biverkningar, kommer du ihåg?

  • Svar på tråden Escitalopram kroppsliga biverkningar
  • Anonym (Tjejen)

    Har ätit ecitalopram (cipralex) i flera år.

    Hade som dig i början också och det tar typ 3-4veckor innan kroppen vänjer sig.

    Däremot, så är det ett jävla helvete att sluta med dom så tänk på att det är ett "långvarigt förhållande" med just cipralex.

    Jag trappade ut en gång och fick balansrubbningar, kräktes, vinglade, hjärtklappning, hjärthopp och fick gå med kryckor. Jag mådde skit.

    Så jag gav upp efter 3 veckor utan och började äta dom igen.

    Dom funkar bra, rent generellt när man är deprimerad eller bara vill vidbehålla en balans i humöret. Funkar jättebra när man väl ätit in sig på dem.

    Jag äter 20mg dagligen.

  • Anonym (SSRI)
    Anonym (Tjejen) skrev 2018-04-26 19:00:09 följande:

    Har ätit ecitalopram (cipralex) i flera år.

    Hade som dig i början också och det tar typ 3-4veckor innan kroppen vänjer sig.

    Däremot, så är det ett jävla helvete att sluta med dom så tänk på att det är ett "långvarigt förhållande" med just cipralex.

    Jag trappade ut en gång och fick balansrubbningar, kräktes, vinglade, hjärtklappning, hjärthopp och fick gå med kryckor. Jag mådde skit.

    Så jag gav upp efter 3 veckor utan och började äta dom igen.

    Dom funkar bra, rent generellt när man är deprimerad eller bara vill vidbehålla en balans i humöret. Funkar jättebra när man väl ätit in sig på dem.

    Jag äter 20mg dagligen.


    Tack så mkt för svar! Har ätit Cipralex förut för några år sedan, i några år. Men kommer inte ihåg om jag hade dessa bieffekter. Tror inte det men kommer ihåg att jag hade andra biverkningar. Är bekant med både SSRI och SNRI sen 10 år tillbaka. Men detta illamående och aptiten är ett helvete!!

    Gick du ner i kg och sen upp eller?
  • Anonym (SSRI)
    Anonym (K) skrev 2018-04-26 19:42:11 följande:

    Jag blev fet och går inte ner igen.


    Beklagar :( Hur mkt gick du upp?

    Nu råkar det vara så att jag behöver gå upp i vikt då jag rasat 10kg
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (SSRI) skrev 2018-04-26 20:25:57 följande:

    Tack så mkt för svar! Har ätit Cipralex förut för några år sedan, i några år. Men kommer inte ihåg om jag hade dessa bieffekter. Tror inte det men kommer ihåg att jag hade andra biverkningar. Är bekant med både SSRI och SNRI sen 10 år tillbaka. Men detta illamående och aptiten är ett helvete!!

    Gick du ner i kg och sen upp eller?


    Jag stannade ganska bra på vikten jag hade ändå. Tyvärr hade jag anorexi på den tiden och kommer inte riktigt ihåg om jag gick ner. Jag åt rätt lite generellt liksom. Men det kommer bli bättre för dig.

    Om du ber dem skriva ut lergigan comp mot illamående så kan det hjälpa en sväng på traven :)
  • Anonym (SSRI)
    Anonym (Tjejen) skrev 2018-04-26 21:24:40 följande:

    Jag stannade ganska bra på vikten jag hade ändå. Tyvärr hade jag anorexi på den tiden och kommer inte riktigt ihåg om jag gick ner. Jag åt rätt lite generellt liksom. Men det kommer bli bättre för dig.

    Om du ber dem skriva ut lergigan comp mot illamående så kan det hjälpa en sväng på traven :)


    Hoppas du mår bättre idag och fått ordning på anorexin :) Har du erfarenhet av vitamin och mineralbrist?
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (SSRI) skrev 2018-04-26 23:00:54 följande:

    Hoppas du mår bättre idag och fått ordning på anorexin :) Har du erfarenhet av vitamin och mineralbrist?


    Jorå. Jag gick kbt och regelbundet på Ätstörningsenheten i ett år ungefär. Idag är jag frisk och mår bra.

    Jag har ibs/chrons och perniciös anemi så jag måste ta järn, b12 och massa andra mediciner för att kunna funka fysiskt.

    Men som sagt. Ibland tar det tid att äta in sig på tabletter och de kan göra mer skada än hjälp i början oavsett vilken medicin man tar :)

    Hoppas det lugnar ner sig för dig sen. Prova ät gurka. Det funkar rätt bra om man inte vill/är hungrig
  • Anonym (Yngve)

    Efter kanske 8 veckor som vet du om du får biverkningar.
    Blev ngt. trött och kåtheten försvann.

  • Anonym (SSRI)
    Anonym (Yngve) skrev 2018-04-27 00:41:23 följande:

    Efter kanske 8 veckor som vet du om du får biverkningar.

    Blev ngt. trött och kåtheten försvann.


    Det är nåt jag kommer ihåg när jag hade Cipralex, var aldrig sexuellt frustrerad. Runkade inte ens, inte för jag gör det ofta normalt sett heller men ändå.

    Du hade inget problem med illamående eller magproblem?
  • Anonym (Yngve)
    Anonym (SSRI) skrev 2018-04-27 00:58:28 följande:
    Det är nåt jag kommer ihåg när jag hade Cipralex, var aldrig sexuellt frustrerad. Runkade inte ens, inte för jag gör det ofta normalt sett heller men ändå.

    Du hade inget problem med illamående eller magproblem?
    Inte illamående, men möjligtvis magproblem. Slutade nästan helt runka. Tömde en gång var tredje vecka.
Svar på tråden Escitalopram kroppsliga biverkningar