• ejm

    Försökt få syskon i 7 år.

    Hej!

    Vill bara skriva av mig min frustration! Efter över 2 år lyckades vi få vårt första barn. Detta skedde precis innan vi skulle påbörja vår första IVF. Den utredning vi gjorde då visade inte på några orsaker till barnlösheten. Efter att dottern kom satte vi igång med att försöka få syskon direkt. Nu har det gått 7 år och vi har gjort 5 IVFer. Utredningen har inte visat på några konstigheter. Har alltid fått 2st 2-dagars insatta, men inga har klarat sig till frysen. Har inte blivit gravid en enda gång och därmed aldrig heller haft MF under alla dessa år. Nu ska vi snart påbörja vårt sista IVF-försök (ekonomiska orsaker, så man vet ju aldrig). Jag är 32 år och mensen kommer alltid som en klocka. Är såklart tacksam över den dotter vi har. När och hur slutar man försöka och hoppas? Känns så ledsamt att ge upp hoppet! Har sedan länge slutat prova olika tips och trix. Men det går inte en menscykel utan att man kommer att tänka på ÄL, ev. symtom och undrar om mensen är sen. Har gett upp flera gånger, men nu börjar jag känna mig trött på detta!

    Många kramar till er som kämpar!

  • Svar på tråden Försökt få syskon i 7 år.
  • UndrandeSökare

    Problemet vid fertilitetsproblem kan vara kvinnans immunförsvar, både om man fått 1 barn och har svårt att få fler (sekundär barnlöshet) och när man har svårt att få första barnet (primär barnlöshet).

    Tyvärr "tror inte " svenska läkare på detta, men i USA, London och Aten vet de bättre !

    Jag och min man reste till Aten och gjorde en mycket bättre utredning än den man får i Sverige (som inte visade nåt för de tog för få prover). Koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar konstaterades. Behandlingen består av Intralipiddropp,kortison, Fragmin och Trombyl.

    Du är välkommen till Atentråden för mer info. Där är vi många i samma situation, de flesta har redan fått sina barn genom immunbehandling och andra är på väg att göra utredningen.

  • nirakanna2

    Har du provat olika mediciner? Vi fick mycket bättre resultat med Menopur, fast jag då var 1 år äldre och det var 4e försöket. Fick då sonen och första blastocysten till frysen (blev tyvärr inget syskon av den dock)

  • UndrandeSökare

    Trådstartaren - Kolla upp dina sköldkörtelnivåer ! Om man har för högt TSH så kan man inte bli gravid. TSH ska ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang. Man får ner värdet med Levaxintabletter.

    Kolla också upp ditt Prolaktinvärde, om man har förhöjt Prolatin så blir man inte gravid. Då behöver man sänka värdet med Pravideltabletter.

  • UndrandeSökare

    Har du tagit ditt amh-värde på sistone? Om inte, gör det ! Har man för lågt amh-värde (under 1.0) så är det för få ägg kvar och de som är kvar kan ha för dålig kvalitet. Det kan också vara en anledning till varför man inte blir gravid.

Svar på tråden Försökt få syskon i 7 år.