• Arnevaktis

    Svårt att prata med min sambo

    Hej

    Har en sambo sedan 6år. Vi har haft våra upp och ner som alla andra förhållanden. Vi har kunnat lösa vardags saker med ge och ta. Men när jag försöker ta upp saker som, titta mindre på tv, mindre halvfabrikat, använd inte micro för det finns hur mycket fors. Där tar det stop för henne... hon vägrar lyssna, hon vill inte.... värma mat i ugn? Hur som hellst, det gick så långt att jag ordagrant slet ut min dator från skrivbordet och slängde ut den i regnet, skärm o t-bord sekunderna efter, för att visa henne att jag behöver fan ingen dator, sen drog jag en yxa i tv:n i ren frustration (ja jag vet jag överreagerade) för att hon fortfarande vägra lyssna.

    Vad ska jag göra??? Hon löste problemet genom att hämta en tv vi hade på vinden och yxa i tv varianten är inte särskilt konstruktivt. Hur når man fram till en person som inte vill lyssna och tycker att t.ex. bonde söker fru är höjden av all personlig utveckling.

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Svårt att prata med min sambo
  • BurningDiamond

    Men hur går konversationen innan du slänget datorn genom fönstret och sätter en yxa i TVn? Från vad du skriver så låter du blindgalen. :)


    Rent krasst tycker jag att var och en får själv välja hur mycket och vad de vill se på TV, om man vill värma mat i micron, använda falvfabrikat osv. Låt henne värma sin mat i micron, så värmer du din mat i vanliga ugnen. Låt henne kolla på vad hon vill, så kollar du på vad du vill. Vill du inte ha halvfabrikat får du laga mat från grunden, hon kan fortsätta med färdig wok-mix och mrs Chengs thai-gryta.


    Dina val och dina värderingar är just dina, och inget du ska påtvinga någon annan.

  • Arnevaktis

    Sant... iinte konstruktivt eller blindgalen mynnar ut de jag själv insett, mina fysiska matriella skador jag orsakar är INTE konstruktiva. Men tiden och tålamodet som kräft (krävt) för att jag ska tappa sinninen så är lååååååååång...... vart legionär "Vive la France" och lärt mig att ta skit utan att svälja. Men även jag har en gräns.... specielt när det handlar om rationella saker som att köpa morötter från lokal gård ist för att köpa ica morötter för galva priset. Eller värdet i att titta på bode söker fru ist för att spela brädspel med barnen.... motstånd.... om de e fel på mig... ok....

  • Anonym (Hahaha)

    Be henne sluta raka sig, då skulle världen bli bättre

  • Anonym (ööö)

    Det här kan inte var sant. Yxa i tv:n? Vem har ens en yxa så att man kan ta till bara? Nej du det här tror jag inte på! Om det verkligen är sant, sök hjälp för dina aggressioner. 

  • Anonym (Högljudd)

    I hear you bro! Jag brukar själv dra en yxa i TVn när min sambo inte vill lyssna på mig.

    Det hjälper nästan aldrig. Jag undrar ibland vad det är för fel på henne. Ibland när jag blir riktigt desperat så skjuter jag iväg en nyårsraket i köket för att få hennes uppmärksamhet. Det blir oftast ingen reaktion. Hon sitter bara och stirrar rakt fram.

    Till slut gick vi till en doktor för att försöka reda ut det, och då visade det sig att hon är döv.

Svar på tråden Svårt att prata med min sambo