• Issari

    BIM juni 2018

    Hej hopp! Även jag ansluter till denna tråd efter att mensen dök upp som om den vore levererad av posten (dvs sent)...

    Påbörjar BIM-lista! Kopiera och fyll på!

    BIM-lista juni:

    4/6 - Issari

  • Issari
    maria1992 skrev 2018-05-07 08:14:02 följande:

    Jahapp.. Där kom mensen för mig med. Nu kör vi på vårt 8:e försök. 

    Varför går de sig inte? Jag vet min sambo kan få barn sedan tidigare och jag har kollat upp mig och allt såg väldigt bra ut. Regelbunden mens, regelbunden ägglossning..? Vad går fel? 

    Vad gör ni tjejer? 

    BIM-lista juni:4/6 - Issari, maria19925/6 - Jagvetdåinte, lottch3n 

    8/6 - Nicciz


    Jag är strax över trettio och då är det, om allt är som det ska med fertiliteten, ca 25 procents chans att bli gravid under en cykel. Så jag tänker att det kommer ta ett tag. Vi är bara på vårt fjärde försök. Det första tog sig men blev missfall tidigt. På ett sätt bra att vi fick veta att det gick så långt, då vet vi att det kan befruktas i alla fall. Jag tempar och har koll på min cykel så vi prickar rätt kring ÄL varje månad, så nu hoppas jag att det ska ta sig denna gång!
  • Issari
    maria1992 skrev 2018-05-07 10:28:20 följande:

    Hej! 

    Aa... Jag är 23 år, så känns som de borde tagit sig då de är cirka 35-40% chans vid varje tillfälle. Tempar också och tar ägglossningstest. 

    Jag hoppas jag med! Tror jag hade ett tidigt missfall förra månaden då jag fick svagt positivt på test.. se nedan. Så räknar med missfall där med.

    Det är så jäkla tråkigt då de är det enda man tänker på... :/


    Ja, det var ju absolut positivt. Jag tänkte som så med mitt missfall att det kom för att allt kanske inte var som det ska med det befruktade ägget och att kroppen känner det och stöter ut det. Då fungerar kroppen som den ska. Men det är verkligen tråkigt när det månad efter månad inte går när man vill så mycket. Jag och min sambo har varit tillsammans länge och först nu känner vi att vi vill ha barn (innan har vi bara känt att vi vill ha men inte än). Så nu är vi såklart lite otåliga. Men det är jobbig väntan. Vet precis vad du menar, det är svårt att tänka på något annat...
  • Issari
    storformatare skrev 2018-05-09 17:01:32 följande:

    Jag hoppar in i både maj- och junigruppen då jag dessvärre varit med om ett missfall som just bekräftades med "ej gravid" på ett digitalt test. Har nu ingen koll på min cykel, någon som vet om cykeln tillslut hoppar tillbaka "på plats" eller kan man inte längre lita på den man haft?


    När jag fick tidigt missfall (4+5) så var den dagen som min första mensdag och jag fick ÄL 16 dagar senare som jag brukar.
  • Issari
    storformatare skrev 2018-05-09 17:01:32 följande:

    Jag hoppar in i både maj- och junigruppen då jag dessvärre varit med om ett missfall som just bekräftades med "ej gravid" på ett digitalt test. Har nu ingen koll på min cykel, någon som vet om cykeln tillslut hoppar tillbaka "på plats" eller kan man inte längre lita på den man haft?


    När jag fick tidigt missfall (4+5) så var den dagen som min första mensdag och jag fick ÄL 16 dagar senare som jag brukar.
  • Issari
    Jagvetdåinte skrev 2018-05-11 06:20:10 följande:

    Har jag fått en ny basaltemp nu eller vad är det frågsn om? Jobbigt isf! Hur fan ska nc veta då äl är? Gah.. trött jag blir. Ligger på samma nivå idag men la inte in pga drack alkohol..


    Min temp brukar ofta ligga runt cover line någon vecka efter mensen kommit. Den sjunker sedan rätt mycket under veckan innan ÄL.
  • Issari
    maria1992 skrev 2018-05-23 07:57:43 följande:

    Hej tjejer! 

    Jag skulle haft äl i månads enligt NC innan jag gick in i fertil period. Nu har de flyttats till imorgon? Stämmer de? Borde jag inte redan haft de om ni kollar kurvan?? Vad tror ni?  

    Haft känning av äl flera dagar, vilket är konstigt... Jag borde ligga idag med i guess? 


    Den gör så där ibland innan tempen legat över strecket i tre dagar. Oftast sätts ÄL ut tidigare, kanske på dag 16? Min temp har också stigit lite ovanligt i jämförelse med vad den brukar. Jag brukar ha en brant stigning men denna gång går det långsamt vilket gör att ÄL nog kommer sättas ut på CD17 istället för CD16 som jag nästan alltid har.

    Det kan väl iofs vara bäst om du säkrar upp med att ligga även idag.

  • Issari
    maria1992 skrev 2018-05-23 10:00:47 följande:

    Tack för ditt svar! Ah, jag förstår. Men borde inte tempen öka ovanför strecket direkt efter äl? Eller? Jag ligger ikväll igen ifall ifall.

    Dock tycker jag det är lite konstigt att jag har haft känning av äl nu i typ 4-5 dagar? Trodde i lördags att de var.. Men kanske man kan få de innan äl inträffat med? Eller har ej ägget släppt än... Hmm.. 

     

    TAck för ditt svar!  


    Jo, normalt sett så ökar den till över strecket, men det är också beroende av hur du mäter. Vilke. Tid, hur du sovit osv. Min tempkurva är lite svajig denna månad tex eftersom jag tempat lite olika tider (mellan 5.30-7.30 ungefär). Dagens temp var tex 36,51 vid 7.30 när jag vaknade. Innan dess tempade jag kl 5.45 när jag vaknade första gången och då var den 36,38. Så beroende på vilken temp jag lägger in påverkas kurvan. Tror det är bäst att kolla på trenden istället för enstaka dagars temperatur. Din är på väg upp och det betyder att det antingen redan varit ÄL eller att den var typ igår/idag. Själv känner jag inget i magen när jag har ÄL såjag vågar inte spekulera kring det. Men jag tror att deet är vanligt att känna efter mer än vanligt när en försöker bli gravid.
  • Issari
    maria1992 skrev 2018-05-23 13:45:09 följande:

    Hej igen, 

    Alltså jag tempar kl 6 varje morgon så för mig handlar de nog inte om det. Min brukar dock ta ett tag innan det går upp, men de jag undrar, kanske inte är bra? Jag får alltid en höjning över strecket och den håller sig där tills mensen kmr dock tar de sin tid innan den kmr över strecket nämligen. 

    Känner inte efter haha, har väääldigt mycket smärtor vid både ägglossning och mens dessvärre. :( 


    Då är det kanske snarare så att det är det normala för din kropp att tempen stiger långsammare, kanske pga långsammare progesteronökning? Det enda det ställer till det för är ju egentligen vart ÄL sätts ut i appen. Men så länge du säkrar upp med ligg varannan dag under den fertila perioden så borde det ju inte vara något problem.
  • Issari
    maria1992 skrev 2018-05-24 08:20:22 följande:

    Precis! Jag tror det. För att de brukar vara så att den är seg att gå upp, men kan de påverka negativt tro? Och varför gör de det? Vet du?  

    Idag gick tempen över linjen, dock inte mycket men ändå över! 


    Jag har ingen aning, men en ren gissning är att det är viktigast att progesteronet finns där i tillräcklig mängd när ett eventuellt befruktat ägg väl har fäst i livmoderväggen. Men jag vet såklart inte. Det kanske har betydelse tidigare också. För mig har tempen varit över linjen tre dagar i rad nu, men bara precis över. Annars brukar den ligga högre. Det var samma sak förra månaden, fattar inte varför...
  • Issari
    johannastroberg skrev 2018-05-24 16:15:58 följande:

    Då har vi gjort vad vi kan denna gången. Enligt appen äl igår men hade känningar söndag & måndag så gissar på att den kom tidigare då stickan blivit svagare med dagarna. Har även fått använda provera för att få igång cykeln efter p-pillerstopp så enligt gyn kan jag inte lita på appen, men när jag gjorde ul i måndags så sa han att det såg ut som ägglossning var på g/hade varit eller pågick. Bim 6 juni men hoppas verkligen det tagit sig :) hur går det för er andra?


    Håller tummarna för dig! För min del var det ÄL i söndags eller måndags. Det enda störiga är att min temperatur inte höjts så mycket som den brukar, fast den har varit över linjen (precis) de senaste tre dagarna. Denna månad har jag ett litet löfte till mig själv att inte försöka tolka symptom, för alla kan ju lika gärna vara PMS. Det enda jag kommer ta som ett graviditetstecken är om tempkurvan stiger ännu ett steg (trifasisk kurva) för så fick jag förra gången jag plussade (missfall därefter). Bim 4-5 juni!
  • Issari
    johannastroberg skrev 2018-05-24 18:23:56 följande:

    Spännande :) jag vet inte exakt vad min normala temp är, men jag vet att jag är relativt lågtempad & idag var den strax över 37, samma sak igårkväll. Använder du nc? Eller vad är det för kurva? Jag längtar så otroligt mycket att det nästan är lite jobbigt... Alla i min förra flräldragrupp har fått eller väntar syskon samt vänner & släktingar får bebisar så man kan inte hjälpa att bli lite ledsen.


    Jag har NC, men även Fertility Friend (mest för att testa på den). Min basaltemp (som endast kan mätas direkt på morgonen när en vaknar) innan ÄL brukar ligga mellan 35,90-36,20 ungefär. Mellan ÄL och Bim ligger den mellan 36,30-36,60. Den gången jag var gravid gick den upp till hela 36,90 vilket aldrig hänt innan. Det är det blåa i kurvan. De senaste två cyklerna (denna inräknad) ligger tempen lägre än normalt mellan ÄL och Bim - fast det är ju svårt att säga om den nuvarande ännu iofs. Det är klart att det är jobbigt när man längtar och känner att det drar ut på tiden. Men vi får fortsätta kämpa!

  • Issari
    johannastroberg skrev 2018-05-24 19:36:03 följande:

    Är fertility friend en app? Jag tog tempen strax efter mitt förra svar & då låg den på 37.7, det händer verkligen aldrig. Min normala är väl ca 36.0-36.5. Måste man tempa direkt på morgonen för att det ska vara "giltigt"? Tack för peppen!


    Ja, fertility friend är en app, men jag tror de har en hemsida också. De tempmetoder jag läst om kräver kroppens basaltemperatur som du endast har efter en längre tids sömn. Annars varierar den för mycket om dagarna för säkra prognoser. 37,7 låter högt, men kanske inte omöjligt, men det kan bero på olika saker ju. Även om en såklart kan hoppas på det bästa. Fast du borde nog börja mäta det första du gör när du vaknar! Men jämför det inte med de tempar du tagit på dagen. :)
  • Issari

    Av ren nyfikenhet undrar jag hur tidigt ni som plussat någon gång har fått plusset? Jag har bara stickor med 25 ul/l känslighet hemma, så jag vet inte om det är någon mening att testa innan BIM. Kan det synas något på typ ÄL10-12 tro?

  • Issari

    Testade tidigt (fast jag inte skulle), eftersom jag igår mådde illa av och till. Men inbillar jag mig ett streck? ÄL+10

  • Issari
    Jagerika skrev 2018-05-31 08:21:48 följande:

    Jag ser vad du menar, tror dock att det är färgrester som visar var strecket ska vara om man är gravid! Jag har fått så och blivit så besviken :/ ta igen om några dagar och kolla ifall det syns igen! :)


    Tack för ditt svar! Jag vågar såklart inte dra några slutsatser från det svaga. Men samma typ av test igår visade ingen tendens alls till svagt streck. Men det är som du säger, det är bara till å vänta!
Svar på tråden BIM juni 2018