• Millannn

    Mycket sammandragningar v 22

    Hej allihopa!

    Jag går in i vecka 22 imorgon (21+0) och jag har haft sammandragningar i några veckor, kanske typ 1-2 om dagen som inte gjort ont. Men antalet sammandragningar har ökat och idag har det nog varit närmare 20 st och dom fortsätter att komma! Även när jag vilar. Fortfarande inte smärtsamma men det är ju obehagligt. Jag blir ordentligt orolig och tankarna går ju ?för tidig förlossning? vilket är mardrömmen. Jag börjar misstänka UVI men har inga andra symtom på det förutom kissnödig ganska ofta men det är man ju när man är gravid. Hur skulle ni gjort? Jag kan ju inte ringa förlossningen då jag inte tillhör förlossningen än. Jag är jättetacksam för svar!

    Med vänlig hälsning, ung tjej som är gravid för första gången

  • Svar på tråden Mycket sammandragningar v 22
  • RJEL

    Du måste ringa vc elr prata med din barnmorska så hon kan hänvisa dig någonstans
    Så många sammandragningar är inte bra.

    Jag hade det och öppnade mig och tappen blev påverkad. Bebis ville komma i v.30 fick ligga inne med dropp osv.
    Vill inte skrämma upp dig men det är inte bra. Sammandragningar kan alla ha men så många ska man inte ha

  • Ebo88

    Jag hade också ringt vårdcentral på en gång och bett om att få lämna kissprov för både uvi och GBS.

    Att ha sammandragningar är normalt men inte regelbundna och täta på det sättet du beskriver. Det behöver säkert inte vara något men ring och stå på dig om att få lämna in för både odling av uvi och GBS.

    Jag hade GBS i min första gravidiet och jag födde extrem prematur. Jag hade jobbiga och ihärdiga sammandragningar som hade påverkat livmodertappen.

    Jag har haft GBS under denna graviditet också i v.8 men jag fick antibiotika kur. Går in i v.18 i morgon och den har inte kommit tillbaka. Jag lämnar urinprov varje månad.

  • Anonym (SK)

    Stressar du mycket? Jag är i v 36+1 nu och blev sjukskriven för ca 1 månad sen pga sammandragningar. Det var kring v. 26-28 som barnmorskan började utfärda varningstecken då jag fick flera sammandragningar i timmen. Detta är min första graviditet, så jag förstod inte ens att det var sammandragningar eller att det inte är bra att ha för många och risken med det. Jag har ett väldigt stressigt jobb och direkt jag blev sjukskriven har sammandragningarna blivit normala. Prata med barnmorskan vid nästa besök.

  • Millannn

    Tack så mycket för alla svar! Jag har pratat med 1177 som tyckte jag skulle ringa vc eller mvc imorgon för att få komma och lämna urinprov. Min mvc har drop-in mellan 8 och 9 så tänkte åka dit med urinprovet då min vc inte är sådär superbra så åker till mvc först. Ska även jobba imorgon men vet inte om jag ska göra det pga dessa sammandragningar.

  • Millannn
    Anonym (SK) skrev 2018-05-02 23:31:59 följande:

    Stressar du mycket? Jag är i v 36+1 nu och blev sjukskriven för ca 1 månad sen pga sammandragningar. Det var kring v. 26-28 som barnmorskan började utfärda varningstecken då jag fick flera sammandragningar i timmen. Detta är min första graviditet, så jag förstod inte ens att det var sammandragningar eller att det inte är bra att ha för många och risken med det. Jag har ett väldigt stressigt jobb och direkt jag blev sjukskriven har sammandragningarna blivit normala. Prata med barnmorskan vid nästa besök.


    Jag jobbar inom vården så sjävklart kan det vara stressigt men idag har jag varit ledig och därmed bara latat mig men dom har kommit ändå. Vi får se vad min bm säger imorgon och om jag ska jobba imorgon eller inte!
  • Millannn

    Jag hade 2+ leukocyter i urinen, dom skulle skicka på odling men det kommer dröja till på måndag. 2+ låter inte så farligt? Vad hade ni, som hade GBS m.m?

  • Ebo88
    Millannn skrev 2018-05-03 21:00:57 följande:

    Jag hade 2+ leukocyter i urinen, dom skulle skicka på odling men det kommer dröja till på måndag. 2+ låter inte så farligt? Vad hade ni, som hade GBS m.m?


    Oj jag vet faktist inte. I första graviditeten så hade jag i vaginan, vet inte hur högs värden .

    Andra gången - under nuvarande graviditet - så har jag haft i urinen. Vet inte hur höga värden jag hade då heller utan fick antibiotika direkt med tanke på min historik.
  • Millannn
    Ebo88 skrev 2018-05-03 21:13:23 följande:

    Oj jag vet faktist inte. I första graviditeten så hade jag i vaginan, vet inte hur högs värden .

    Andra gången - under nuvarande graviditet - så har jag haft i urinen. Vet inte hur höga värden jag hade då heller utan fick antibiotika direkt med tanke på min historik.


    Ok men enligt bm så var det bara lite men hon skickade ju ändå på odling. Fortfarande sammandragningar men inga onda och jag är ledig nu hela helgen så ska bara ta det lugnt och försöka att inte oroa mig.
  • Millannn
    Anonym (A) skrev 2018-05-03 21:15:04 följande:

    En fråga, hur känns sammandragningar egentligen?


    Magen blir hård och drar ihop sig. Ligger man ner så kan den bli spetsig men det gör inte ont. Bara lite obehagligt.
Svar på tråden Mycket sammandragningar v 22