• bfaigusti17

    Vilken mäklare ska vi välja?

    Jag och min sambo ska sälja våran lägenhet och väljer nu mellan två mäklare. Vi vet verkligen inte vilken vi ska välja!

    Mäklare 1 vill ha 5% i provision och kommer sätta ut lägenheten för 75000 kronor mer i utropspris än mäklare 2.

    Mäklare 2 vill ha 7,5% i provision. Mäklare 2 känns mycket bättre och mer kunnig och social än mäklare 1, och dessutom är mäklare 2s tidigare annonser skrivna på ett bättre och mer inbjudande sant ?bättre? bilder.

    Vilken mäklare hade ni valt? Vi resonerar lite åt det hållet att vill någon ha lägenheten så spelar mäklarens kompetens inte så stor roll då efterfrågan här är ganska stor och vi vet att vår lägenhet är eftertraktad. Och väljer vi nu mäklare 2, kan man pruta ner provisionen? Är det normalt?

  • Svar på tråden Vilken mäklare ska vi välja?
  • Anonym (Hm)

    Allt utom Bjurfors. Såld dödsboet via dem. Det var hemskt

  • Anonym (H)
    Anonym (Hm) skrev 2018-05-04 09:20:27 följande:

    Allt utom Bjurfors. Såld dödsboet via dem. Det var hemskt


    Intressant. Vi har haft 4 mäklarmöten och Bjurfors hamnade klart sist av dessa...
    bfaigusti17 skrev 2018-05-03 22:04:34 följande:

    Jag och min sambo ska sälja våran lägenhet och väljer nu mellan två mäklare. Vi vet verkligen inte vilken vi ska välja!

    Mäklare 1 vill ha 5% i provision och kommer sätta ut lägenheten för 75000 kronor mer i utropspris än mäklare 2.

    Mäklare 2 vill ha 7,5% i provision. Mäklare 2 känns mycket bättre och mer kunnig och social än mäklare 1, och dessutom är mäklare 2s tidigare annonser skrivna på ett bättre och mer inbjudande sant ?bättre? bilder.

    Vilken mäklare hade ni valt? Vi resonerar lite åt det hållet att vill någon ha lägenheten så spelar mäklarens kompetens inte så stor roll då efterfrågan här är ganska stor och vi vet att vår lägenhet är eftertraktad. Och väljer vi nu mäklare 2, kan man pruta ner provisionen? Är det normalt?


    Nu vet jag inte vad lägenheten ligger på, om 75 000 är en stor del av priset, men när vi pratat med mäklare har det diffat på ca 50 000 hit eller dit och vi har tyckt att det är lite "sak samma" (lgh som förvänts kunna gå för minst 1,5) Ett lägre utgångspris kan få igång budgivningen lättare, men man ska ju känna sig bekväm med det priset. Ingen mäklare vi pratat med har däremot velat säga ett fast utgångspris, utan dom vill kolla av läget precis den dagen dom tänkt lägga ut den (och så klart få okej från oss då)

    För vår del så var det väldigt viktigt att vi gillade upplägget, tyckte samma saker var viktiga (bilder! & bemötande på visning, upplägg av visning tex), kände oss trygga med mäklaren och dennes kompetens (vi jämförde mäklarnas slutpriser, hur mycket dom sålt osv) och hur bra vi "klickade". Ingen garanti för att andra också gillar henne, men om vi inte klickar så är ju risken stor att mäklaren inte är särskilt socialt kompetent.. Provisionen var så pass jämn hos oss, kanske diffade typ 10 000 i slutpris, så vi kände att om vi tror den dyrare mäklaren kommer kunna få ett högre pris så är den skillnaden ingenting... Om det är normalt att pruta vet jag inte, en av mäklarna vi pratade med kom med två alternativ och var öppen för diskussion så helt omöjligt lär det kanske inte vara. Om det inte är ett stort företag med en fast prislista och utan möjlighet att få ta egna beslut...


Svar på tråden Vilken mäklare ska vi välja?