• Anonym (orkar inte)

    Har du varit i ett misshandelföhållande och lyckats vända det?

    Jag kom fram till en hemsk grej för ett par dagar sen. Min man misshandlar mig psykiskt. Jag tror inte att han vet om det själv, och skulle nog inte erkänna det om jag sa det till honom. 

    Han hackar alltid ner på mig, pratar om andra tjejer hur snygga dom är osv och säger att jag måste gå ner i vikt, fast det behöver jag inte alls. 

    Han nedvärderar min intelligens ofta. Om jag säger det till honom nekar han och säger att han tycker att jag är jättesmart och ofta påpekar det. 

    Han kallar mig hora, syna, värdelös osv ofta när han är full. 

    Han säger att alla våra problem i förhållandet är mitt fel. 

    Han skriker och blir arg över småsaker - vad jag än gör så gör jag fel. Han kan kasta grejer så att dom går sönder.

    Han slog mig i ansiktet en gång (öppen hand). Han bad jättemycket om ursäkt efter, grät och var ångerfull, men sa även att jag har ett ansvar att inte göra honom mer arg när han redan är arg. Han sa även att han lämnar mig om det händer igen. Dvs, om det händer igen och han är packad och inte minns det, och jag tar upp det, så kommer han lämna mig (för att han inte kan leva med att vara en misshandlare). Det betyder alltså att JAG känner att jag inte kan ta upp det om det skulle hända igen.

    Vårt sexliv fungerar inte alls. Jag tänder honom inte 99% av gångerna och det är alltid mitt fel. Det faktum att han inte får mig våt är väl också mitt fel.

    Ibland är han helt underbar. Men jag mår mer och mer illa när jag tänker på hur han faktiskt beter sig mot mig ofta. Han klagar alltid och rackar ner på mig. Kring andra är han dock charmig och underbar. Han är extremt intelligent, högpresationyrke och  väldigt duktig proffesionellt. Han har nästan inga vänner för att han inte tycker om som flesta människor ... han är helt enkelt ganska svårt att has med. 

    Det låter helt sjukt, men jag älskar honom fortfarande. Jag tycker dock inte om honom just nu! Jag vill inte umgås med honom. Han hade en hemsk barndom med misshandel osv som jag tror ligger bakom många av dessa beteendena. Han vet helt enkelt inte hur han ska hantera sina känslor på ett annat sätt. Jag växte upp i en väldigt kärleksfull familj där man pratade om problem istället. Men att leva som en mental slagpåse är helt sjukt och jag orkar inte längre.

    Jag vet inte vad jag ska göra. Är det NÅGON som har varit i ett liknat förhållande och kunnat vända på det? Hur bar ni er åt? 

  • Svar på tråden Har du varit i ett misshandelföhållande och lyckats vända det?
  • Anonym (VAAOK)

    Lämna honom! Ingen ska få dig att känna sådär. Tror chanserna att han någonsin ska förändra sitt beteende är mindre än minimala.

  • Anonym (Usch)

    NEJ. Enda som går att göra är att lämna och de fort! Var själv i en misshandelsrelation i två år innan jag fick huvudet på rätt plats och inse att det inte funkar.

    Hade önskat någon drog mig därifrån. Lämna, för din egen skull!!!!

  • Anonym (Anonym kvinna)

    Min ex-man var lik i beteendet som din man.Tyvärr måste jag säga att du kan inte ändra på honom,spelar ingen roll vad du gör,han blir inte nöjd och allt är ditt fel.Det går inte förstå sån där människa.Hoppas ni inte har barn!Du är värd mycket bättre.

  • Anonym (Baaah)

    Nej det har jag inte, men jag har läst massor av trådar där kvinnor beskriver män som beter sig identiskt som din. De verkar som alla män men narcissistiska drag eller empatistörning beter sig enligt samma mönster, alla kanske inte slår, men deras agenda verkar likadan - noll förståelse för partnern, noll självinsikt, de kan snacka och vara hur gulliga som helst mellan varven, men grundskiten finns där. De kör sitt eget race obrydda om vad andra tycker och tänker.

    Deras relationer funkar pga att de har en partner som är otroligt empatisk, förstående och inte kan eller vet hur de står upp för sig själva, de vet inte ens hur kärlek fungerar när den är ömsesidig, de tar på sig skulden själva för det är enklare. Man lägger allt ansvar på mannen för sitt eget mående. Och det är sorgligt.

  • Anonym (Sandy)

    Jag känner igen mig en hel del av det du skriver med mitt ex. Det gick inte att rädda och helt ärligt förtjänade jag bättre och det gör du med.

  • Anonym (Baaah)

    För att vara konkret så tror jag du behöver fundera över varför du är i en relation där du blir kallad fula saker, nedvärderar och förlöjligar dig, skyller alla problem på dig, och slår dig.

    Hör du hur det låter? Det låter inte bra.

    Som jag ser det har han noll respekt för dig, och du låter honom ha det. Du okejar att han beter sig så här emot dig eftersom du är kvar i relationen och t o m säger att du älskar honom.

    Varför älskar man den som slår och nedvärderar, som bokstavligt talat skiter i hur man mår?

    Ja det här är inga roliga frågor, och svaren är långt ifrån enkla. Men jag tror du måste börja där om du vill komma någon vart. I samtal med kurator, psykolog, terapeut eller annan utbildad vårdpersonal.

    Tror du behöver se dina egna mönster och jobba med självkänslan och självförtroendet för att inte hamna i, eller stanna i destruktiva relationer med män som dominerar, kontrollerar, manipulerar och slår.

    Önskar dig lycka till och hoppas du kan bryta ditt dåliga mönster och bli fri!

  • Anonym (Anonym kvinna)
    Anonym (Baaah) skrev 2018-05-05 10:29:04 följande:

    Nej det har jag inte, men jag har läst massor av trådar där kvinnor beskriver män som beter sig identiskt som din. De verkar som alla män men narcissistiska drag eller empatistörning beter sig enligt samma mönster, alla kanske inte slår, men deras agenda verkar likadan - noll förståelse för partnern, noll självinsikt, de kan snacka och vara hur gulliga som helst mellan varven, men grundskiten finns där. De kör sitt eget race obrydda om vad andra tycker och tänker.

    Deras relationer funkar pga att de har en partner som är otroligt empatisk, förstående och inte kan eller vet hur de står upp för sig själva, de vet inte ens hur kärlek fungerar när den är ömsesidig, de tar på sig skulden själva för det är enklare. Man lägger allt ansvar på mannen för sitt eget mående. Och det är sorgligt.


    Väldigt bra och klokt skrivet,fast inte själv har upplevt detta!Stämmer verkligen med min egen erfarenhet och det jag hört från andra utsatta.
  • Lainie Kennedy

    Det finns i princip ingen anledning att tro att situationen ska förändras till det bättre. Den här personen använder dig som slagpåse för att själv må bättre och det kommer bara att eskalera.

    Frågan är egentligen vad du får ut av relationen.

  • Anonym (C)

    Tyvärr så finns det nog inte mycket att göra förutom att lämna, även fast du kanske inte vill höra just det. Även om han skulle ändra sitt beteende så tror jag att du till slut kommer att må väldigt dåligt av hur han har behandlat dig, det är lätt att bli hemmablind och bli van vid situationen när man är mitt i den så att säga.

    Jag har varit ihop med sådana män och tyvärr det blev aldrig bättre, jag blev bara bitter och arg och vem vill vara det?

Svar på tråden Har du varit i ett misshandelföhållande och lyckats vända det?