• Bunny on speed

    Tider på förskola

    Hur länge går era barn?

    Vad är rimliga tider?

    Känner att 7-18 (ca) är hemskt länge och det känns inte ok, samtidigt jobbar ju de flesta föräldrar heltid och då måste det kunna se ut så. Vi jobbar 7.30-17 i annan stad, med något kortare dagar på fredagar.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Svar på tråden Tider på förskola
  • Anonym (K)

    Skulle du själv vara pigg och glad om du jobbade de tiderna varje dag? 

    Alla föräldrar jobbar INTE heltid, själv har jag inga i bekantskapskretsen där båda föräldrarna gör det. De - liksom jag och min man - har prioriterat tid med barnen och gått ned i tid. 

    Tempot och ljudnivån på förskola är tufft. Beroende på barnets ålder orkar de olika mycket, men lura inte dig själv för att det känns bättre med att det inte är jobbigt för barnen. Det ÄR jobbigt.

    Underbemannat vad gäller personal är det för det mesta också, så oavsett hur mycket personalen försöker stressar de mellan barnen hela dagarna. Fort ut, fort in, se till att bli klara med lunchen, fort lägga dem, fort ta upp dem, fort byta blöjor, fort ge mellis...

    Förvånar mig ständigt att de futtiga 6 år i början av ett barns liv - innan de går in i skolans värld - är så omöjliga för en del föräldrar att prioritera barnen på bekostnad av 25% mindre lön. Barnen behöver inga utlandsresor eller tusen leksaker, de behöver sina föräldrar mer än de behöver pedagoger på förskola. 

  • Anonym (Håller med)
    Anonym (K) skrev 2018-05-06 10:19:57 följande:

    Skulle du själv vara pigg och glad om du jobbade de tiderna varje dag? 

    Alla föräldrar jobbar INTE heltid, själv har jag inga i bekantskapskretsen där båda föräldrarna gör det. De - liksom jag och min man - har prioriterat tid med barnen och gått ned i tid. 

    Tempot och ljudnivån på förskola är tufft. Beroende på barnets ålder orkar de olika mycket, men lura inte dig själv för att det känns bättre med att det inte är jobbigt för barnen. Det ÄR jobbigt.

    Underbemannat vad gäller personal är det för det mesta också, så oavsett hur mycket personalen försöker stressar de mellan barnen hela dagarna. Fort ut, fort in, se till att bli klara med lunchen, fort lägga dem, fort ta upp dem, fort byta blöjor, fort ge mellis...

    Förvånar mig ständigt att de futtiga 6 år i början av ett barns liv - innan de går in i skolans värld - är så omöjliga för en del föräldrar att prioritera barnen på bekostnad av 25% mindre lön. Barnen behöver inga utlandsresor eller tusen leksaker, de behöver sina föräldrar mer än de behöver pedagoger på förskola. 


    Håller med. 

    Till ts:.det förstår du väl själv att en 2-åring inte orkar 11 timmar på förskolan. har ni så små marginaler att ni inte klarar av att en eller båda går ner lite i tid?
  • Anonym (Förskollärare)

    Det finns barn som har dessa tider.

    Vissa klarar det bra och vissa mindre bra. Personalen gör vad de kan med sina förutsättningar för att det ska vara bra för barnen.

  • Anonym (K)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-05-06 10:49:07 följande:

    Det finns barn som har dessa tider.

    Vissa klarar det bra och vissa mindre bra. Personalen gör vad de kan med sina förutsättningar för att det ska vara bra för barnen.


    Ni gör det fruktansvärt bra. Skulle aldrig orka det tempot själv, minns att jag tänkte det under våra barns inskolningar... 

    Har en kompis som är förskollärare. Hon och hennes man lät sina barn börja på förskola när de var i 2-årsåldern. Det var före jag fick barn, och när jag frågade varför sade hon "jag jobbar i den där verkligheten, skulle ALDRIG sätta mina barn där en dag innan de behöver". När de väl började gick hon och hennes man omlott (om hon började tidigt började han senare osv) OCH gick ned i tid.

    Hon menade naturligtvis inte för att verksamheten inte är bra pga pedagogerna, men förutsättningarna är skit. De hinner inte. Ständiga smittor gör att personal ständigt är borta och de får inga vikarier. Finns inga som vill jobba extra inom förskolan att få tag på (och då bor hon i en större stad). Det hade jag i tanken när mina barn kom och jag kommer aldrig ångra det.

    När jag hämtade mitt yngsta barn häromveckan var en pedagog, en förälder och ett litet barn ute i hallen. Barnen sträckte sig efter pedagogen, inte efter mamman. Det barnet är där i stort sett som tiderna i TS, vem känner han bäst..?
  • linnéa001

    Vi har gjort så att jag jobbar 7-16 och pappan 9:30 till 18:30. Dottern har då gått 9-16 vilket funkat bra. Min gubbe har dessutom gått ner till 80% och är hemma en dag i veckan. Så om ni har möjlighet att flexa så är ju det det bästa. Annars kanske båda kan gå ner lite i tid, eller den med högst lön lite mer. 

    Min karl tjänar dubbelt så mycket som jag så därför passar det bäst att det är han som jobbar lite mindre. Vi bor superbilligt och jag skulle klara mig bra på en deltidslön, men tänker mycket på framtiden och pensionen och därför får helt enkelt karln jobba deltid. 

    Vår dotter har vissa dagar, då mannen är på tjänsteresa, gått 7:30 till 17 och då är hon himla trött på kvällen. Det händer inte så ofta som väl är. Hon är ändå 3 och ett halvt så 7-18 blir nog lite väl mycket för ett barn som är kanske ett och halvt. 

    Så jag slår ett slag för flex/omlott eller att den med högst lön går ner till kanske 75-80%.

  • Anonym (Mamma till två)

    Vi jobbar heltid båda två. Våra barn går ca 7.20-16.00 (en på förskola, en i ettan) tis-tors. På måndagar ca 7.20-15 och fredagar ca 7.20-14.00

  • Iowhannah
    Anonym (K) skrev 2018-05-06 10:56:50 följande:

    När jag hämtade mitt yngsta barn häromveckan var en pedagog, en förälder och ett litet barn ute i hallen. Barnen sträckte sig efter pedagogen, inte efter mamman. Det barnet är där i stort sett som tiderna i TS, vem känner han bäst..?


    Mitt barn går typ halvtid och gör likadant, men i vårt fall är det för att han trivs så himla bra i förskolan så han vill inte gå hem (roligare att leka med jämnåriga än med mamma och pappa antar jag).

    I övrigt håller jag med. 07-18 är extremt långa dagar. Någon gång ibland, javisst, men inte varje dag. Oavsett ålder på barnet. Ni måste kunna gå ner i tid! Eller har ni så höga utgifter/låga inkomster så ni _måste_ jobba heltid för att få allt att gå runt? I ett sånt läge kanske det är dags att titta efter billigare boende.

    Har man fasta arbetstider så antar jag att man kan ta bort några timmar om dagen. En av er kan ta bort ett par timmar på morgonen och den andra ett par timmar på eftermiddagen. I mitt jobb funkar det inte, men så har vi extremt varierande tider också så sedan inskolning i augusti har barnet inte gått en enda heldag.
  • Anonym (M)

    Min man och jag får tyvärr inte kortare dagar när vi går ner i tid däremot färre dagar. Speciellt då jag även jobbar helg med. Ca 3 dagar/v går hon 7.30-17.30 (inkl. restid). Och halvdag nån dag ibland. Vi och pedagogerna upplever att hon klarar det bra men självklart trött de dagarna. Tack och lov har vi fantastiskta pedagoger som känner barnen och tar upp när de ser att barnet är trött/inte orkar.

  • modsey

    Jag skulle verkligen göra allt i min makt för att undvika så långa dagar för barnen. Men kan man inte så kan man inte och jag tror heller inte att det är avgörande för hur narn mår och har det.

    När vi stod inför sådana tider ens bara en gång i veckan och jag erbjöds ett nytt jobb så tog jag det jobbet med bättre tider.

Svar på tråden Tider på förskola