• Franz Jäger

    Dödsbo Arv/Pengar

    Känner mig i en knepig situation och hoppas att någon vet lite mer i ämnet.

    Sambon till min Farmor har dött väldigt hastigt i en stroke, dom har levt och bott tillsammans men är inte gifta. Min Farfar är redan död och så är även mina egna föräldrar, så jag är arvtagare till min Farmor.

    Min farmor har precis hamnat på ålderdomshem för ett par veckor sedan och är för svag för att förhandla runt dödsboet så jag kommer göra det åt henne.


    - Angående sambolagen, min Farmor är fortfarande skriven på samma adress som sambon. Dom har betalat halva hyran vardera. "Det är Hyresrätt". Det blir inga problem för att hon bott på hemmet ett par veckor? Hennes räkningar, möbler, datorer och andra tillhörigheter är fortfarande där.

    - Min Farmors sambo hade själv inga barn, utan bara syskon. Kommer dom få ta del av sambons arv / dödsbo? Det fanns inget skrivet mellan min farmor och sambo så jag antar att sambolagen tar kraft?


    - Vad händer med sambons pengar och fonder? Tillfaller det helt min Farmor? Eller ska det delas med sambons syskon?

    Jag har redan erfarenhet från då mina föräldrar dog, men det här är som sagt lite annorlunda. Min fru är gravid i sjunde månaden med vårt andra barn och min Farmor vill ge oss allt hon kan medan hon lever och är orolig att sambons syskon ska försöka ta alla pengarna, något jag inte tror kommer hända. Men kanske någon kan förvarna mig om något!

    Tjejen min har fått massor med hjälp här från familjeliv under hennes graviditeter och allt som tillkommer med det. ???? Kanske ni kan hjälpa en blivande grubblande gubbe också!


     

  • Svar på tråden Dödsbo Arv/Pengar
  • Eivie

    Din farmor ärver inte sin sambo om inget testamente finns.

    Bodelning med dödsboet kommer ske och om de inte förhandlat bort sambolagen genom avtal så delas bohaget, alltså typ möbler och sånt som hör till det gemensamma hemmet, inte sambons fonder och dylikt. Sambons tillgångar ärvs enligt arvsordningen.

  • Franz Jäger
    Eivie skrev 2018-05-07 00:32:06 följande:

    Din farmor ärver inte sin sambo om inget testamente finns.

    Bodelning med dödsboet kommer ske och om de inte förhandlat bort sambolagen genom avtal så delas bohaget, alltså typ möbler och sånt som hör till det gemensamma hemmet, inte sambons fonder och dylikt. Sambons tillgångar ärvs enligt arvsordningen.


    Tack för svar! Har varit arvtagare i mina tidigare dödsbon.

    Så pengar och möjliga fonder tillfaller syskonen, då antar jag att bilen som står i sambons namn också till arvtagare.

  • Kjell2
    Franz Jäger skrev 2018-05-07 02:26:40 följande:

    Tack för svar! Har varit arvtagare i mina tidigare dödsbon.

    Så pengar och möjliga fonder tillfaller syskonen, då antar jag att bilen som står i sambons namn också till arvtagare.


    Pengar, bilen och fonder som enbart står i sambons namn tillfaller hans syskon .

    Saker som står på din farmor berörs inte.
  • Franz Jäger

    Ursäkta! Har två frågor till.


    Syskonen har nu krävt att min Farmor ska betala retroaktivt för ett par månaders hyra då hennes Sambon enligt Syskonen har betalat mer hyra. Ursäkta men det måste vara bullshit? Även om det skulle vara sant så ska dom inte ha någon rättighet att ta pengar retroaktivt från min Farmor.

    Dödsbon ska ha en månads uppsägningstid oavsett om det stått två på lägenhenhet? Min Farmor har ju bott på hemmet ett tag nu och bor inte kvar oavsett. Men det kan jag kunna ta upp med hyresvärden?

    Tack för Tidigare Svar  Solig

  • Eivie
    Franz Jäger skrev 2018-05-07 20:40:31 följande:

    Ursäkta! Har två frågor till.

    Syskonen har nu krävt att min Farmor ska betala retroaktivt för ett par månaders hyra då hennes Sambon enligt Syskonen har betalat mer hyra. Ursäkta men det måste vara bullshit? Även om det skulle vara sant så ska dom inte ha någon rättighet att ta pengar retroaktivt från min Farmor.

    Dödsbon ska ha en månads uppsägningstid oavsett om det stått två på lägenhenhet? Min Farmor har ju bott på hemmet ett tag nu och bor inte kvar oavsett. Men det kan jag kunna ta upp med hyresvärden?

    Tack för Tidigare Svar  


    Arvtagare har inget att göra med hur hushållsekonomin sett ut medan sambon till din farmor var i livet. Det skulle vara om det finns något avtal mellan honom och din farmor som de hittat och därefter kan styrka inte följts men det känns ju högst osannolikt att det skulle finnas upprättat över hur de fördelar hyresinbetalningar...
Svar på tråden Dödsbo Arv/Pengar