• Anzil

    Blir jag lurad nu? Jobbet vill att jag skall praktisera

    Hej!

    Jag träffade en man på gatan som sålde glass. Då frågade jag om han inte letade efter anställda.

    Då svarade han att han faktiskt gör det, det lät som om jag skulle få jobbet. Men nu säger han att jag skall praktisera tills jag har lärt mig göra glasskulor.

    Jag vet inte om det låter som om att han endast vill att jag skall jobba gratis, tills han kommer säga nej eller liknade.

    Jag kan ju inte jobba gratis och hur kan jag veta att det är ärligt och pålitligt?

    Jag är naiv och inte alls sällan som jag brukar bli lurad.

    Jag pluggar och försöker fokusera på att komma in på högskolan. Så ett arbete sidan om,  vore inte så dumt. Men just det här vet jag ingenting om.

    Jag har tidigare jobbat med andra jobb. Där man har fått ''utblining'' på arbetet för att lära sig om jobbet. Där man fick lön redan på ''utbildningdagen''.

    Men vid det här tillfället, vill han alltså att jag skall praktisera tills jag lärt mig. Med andra ord, jobba gratis.

    Jag får dålig magkänsla av detta.

    Men jag vill så gärna ha ett arbete!

  • Svar på tråden Blir jag lurad nu? Jobbet vill att jag skall praktisera
  • viseversa

    Haha vem som helst kan göra glasskulor. Låter som han vill lura dig ja. Få lite gratis hjälp. Säg att då ska du ha lön under praktiken. Att du inte tänker jobba gratis.

  • Anzil
    viseversa skrev 2018-05-09 07:57:04 följande:

    Haha vem som helst kan göra glasskulor. Låter som han vill lura dig ja. Få lite gratis hjälp. Säg att då ska du ha lön under praktiken. Att du inte tänker jobba gratis.


    Kan man verkligen göra det?

    Jag har konflikträdsla och vet inte hur jag kan säga det på ett snällt sätt.

    Praktik med lön existerar väl inte?

    Som sagt, så har jag varit med om ''utbildningdagar''. Fast då räknades inte vi som praktikanter, utan snarare personer som ''Under utbildning''. Och det var redan bestämt hur länge det skulle pågå, därefter fick man bort den stämpeln. Men oavsett den sortens stämpel eller inte, så fick vi samma lön som vilken anställd som helst med den positionen.

    Men..Jag vet inte alls..Jag vet att jag har problem med naiviteten, och jag har blivit lurad så många gånger under tonåren.

    Hur kan jag veta rent exakt att detta inte är lureri?

    Han kanske vill bara veta om jag gör bra ifrån mig, och när jag har lärt mig ordentligt. Så kanske jag blir anställd?

    Men jag få¨r bara dålig magkänsla . ..
  • Kjell2
    Anzil skrev 2018-05-09 08:13:14 följande:
    Kan man verkligen göra det?

    Jag har konflikträdsla och vet inte hur jag kan säga det på ett snällt sätt.

    Praktik med lön existerar väl inte?

    Som sagt, så har jag varit med om ''utbildningdagar''. Fast då räknades inte vi som praktikanter, utan snarare personer som ''Under utbildning''. Och det var redan bestämt hur länge det skulle pågå, därefter fick man bort den stämpeln. Men oavsett den sortens stämpel eller inte, så fick vi samma lön som vilken anställd som helst med den positionen.

    Men..Jag vet inte alls..Jag vet att jag har problem med naiviteten, och jag har blivit lurad så många gånger under tonåren.

    Hur kan jag veta rent exakt att detta inte är lureri?

    Han kanske vill bara veta om jag gör bra ifrån mig, och när jag har lärt mig ordentligt. Så kanske jag blir anställd?

    Men jag få¨r bara dålig magkänsla . ..
    Säg max en dag praktik om du är desperat. Sen ska du ha en anställning med lön. Då blir du eventeullt  bara lurad lite.


  • Anzil
    Kjell2 skrev 2018-05-09 08:16:56 följande:
    Säg max en dag praktik om du är desperat. Sen ska du ha en anställning med lön. Då blir du eventeullt  bara lurad lite.
    Kan man verkligen göra så?

    För han skrev till mig. Tills jag har lärt mig.

    Kan jag då säga något stil med att jag inte tror det behövs så mycket träning, och att jag endast kan praktisera en dag, sedan får det bli bra.

    För han kanske inte alls lurar mig, utan vill bara vara säker?

    Men tja...Jag skall försöka säga så....

    Hur kan man annars vara säker på att detta är pålitligt?

    För jag blev så glad när jag träffade honom och han sa att han letade efter anställda..
  • Kjell2
    Anzil skrev 2018-05-09 08:26:08 följande:
    Kan man verkligen göra så?

    För han skrev till mig. Tills jag har lärt mig.

    Kan jag då säga något stil med att jag inte tror det behövs så mycket träning, och att jag endast kan praktisera en dag, sedan får det bli bra.

    För han kanske inte alls lurar mig, utan vill bara vara säker?

    Men tja...Jag skall försöka säga så....

    Hur kan man annars vara säker på att detta är pålitligt?

    För jag blev så glad när jag träffade honom och han sa att han letade efter anställda..
    Du kan inte vara säker på att du inte blir lurad, däremot kan du gå in med öppna ögon och se till att du inte blir mycket lurad. En dag kanske du kan offra.

    Säg bara att du gärna vill jobba hos honom men max en dag oavlönad praktik. Därefter får han bestämma sig, anställning eller inte.


  • Anzil
    Kjell2 skrev 2018-05-09 08:31:01 följande:
    Du kan inte vara säker på att du inte blir lurad, däremot kan du gå in med öppna ögon och se till att du inte blir mycket lurad. En dag kanske du kan offra.

    Säg bara att du gärna vill jobba hos honom men max en dag oavlönad praktik. Därefter får han bestämma sig, anställning eller inte.
    Det lät väldigt bra och något som jag tror faktiskt att jag kan säga!

    Tack så mycket! :)
  • beccagranen

    Fråga hur länge han hade tänkt sig att du skulle praktisera? Och vad det innebär för honom? Förr var det vanligt att man hade 1 praktikdag (obetald) där man gick brevidgång för att se hur en arbetsdag fungerade och lärde sig grunderna.

    Vill han att du ska "praktisera" i några dagar/veckor blir du lurad.

  • Minimalen

    Om du vet firmans namn så försök att googla fram omdömen. Det är vanligt i restaurangbranschen att lura ungdomar genom att låta dem arbeta gratis någon vecka och sen inte ge dem jobb utan ta in någon annan. Har flera gånger tagits upp i tv. Annars kan du eller ännu hellre någon du känner fråga den som jobbar där veckan innan du ska börja.

Svar på tråden Blir jag lurad nu? Jobbet vill att jag skall praktisera