• Anzil

    Blir jag lurad nu? Jobbet vill att jag skall praktisera

    Hej!

    Jag träffade en man på gatan som sålde glass. Då frågade jag om han inte letade efter anställda.

    Då svarade han att han faktiskt gör det, det lät som om jag skulle få jobbet. Men nu säger han att jag skall praktisera tills jag har lärt mig göra glasskulor.

    Jag vet inte om det låter som om att han endast vill att jag skall jobba gratis, tills han kommer säga nej eller liknade.

    Jag kan ju inte jobba gratis och hur kan jag veta att det är ärligt och pålitligt?

    Jag är naiv och inte alls sällan som jag brukar bli lurad.

    Jag pluggar och försöker fokusera på att komma in på högskolan. Så ett arbete sidan om,  vore inte så dumt. Men just det här vet jag ingenting om.

    Jag har tidigare jobbat med andra jobb. Där man har fått ''utblining'' på arbetet för att lära sig om jobbet. Där man fick lön redan på ''utbildningdagen''.

    Men vid det här tillfället, vill han alltså att jag skall praktisera tills jag lärt mig. Med andra ord, jobba gratis.

    Jag får dålig magkänsla av detta.

    Men jag vill så gärna ha ett arbete!

  • Svar på tråden Blir jag lurad nu? Jobbet vill att jag skall praktisera
  • viseversa

    Haha vem som helst kan göra glasskulor. Låter som han vill lura dig ja. Få lite gratis hjälp. Säg att då ska du ha lön under praktiken. Att du inte tänker jobba gratis.

  • Anzil
    viseversa skrev 2018-05-09 07:57:04 följande:

    Haha vem som helst kan göra glasskulor. Låter som han vill lura dig ja. Få lite gratis hjälp. Säg att då ska du ha lön under praktiken. Att du inte tänker jobba gratis.


    Kan man verkligen göra det?

    Jag har konflikträdsla och vet inte hur jag kan säga det på ett snällt sätt.

    Praktik med lön existerar väl inte?