• Anzil

    Varför är det inte lika lätt att läsa teori som förr?

    Jag har fått höra att man får mer teoriböcker idag på körskolan än förr. Och att det var betydligt mycket enklare att få körkort förut än vad det är idag.

    Varför håller man inte lika simpelt idag som förr med teorin?

  • Svar på tråden Varför är det inte lika lätt att läsa teori som förr?
  • sextiotalist
    Anzil skrev 2018-05-09 09:30:40 följande:

    Jag har fått höra att man får mer teoriböcker idag på körskolan än förr. Och att det var betydligt mycket enklare att få körkort förut än vad det är idag.

    Varför håller man inte lika simpelt idag som förr med teorin?


    Om man jämför med när jag tog körkort för eon år sedan (1981) så har det blivit mer fokus på risker och mer abstrakta bedömningar (det var lite även då, men inte så mycket mer).
    Sedan har det tillkommit fler regler
  • Rödtjärnens Anna

    Jag började ta körkortet i slutet av -90talet och har nyligen tag i upp körkortsplugget igen.Jag tycker inte att det är någon större skillnad i mängd, lite mer fokus på miljöfrågor. På 90-talet hade vi fel obligatoriska träffar, vilket iallafall på min trafikskola inte alls finns. Dessutom vsr må ju tvungen att sitta på trafikskolan och plugga teorin (sk pärmar), och så fanns det luriga frågor med fler är ett rätt svarsalternativ.

    Så jämför man med 20-25 år sen har det inte blivit lättare.

  • Ingrediensen

    Jag skulle säga att körkortsprovet har samma svårighetsgrad som för ca 25 år sen. Men de flesta andra kunskapskrav (MA, NO, osv) har blivit lägre för barn och unga idag. Skolan fokuserar mer på att diskutera, jämföra osv. Så det upplevs som jobbigare med körkortsteorin idag.

Svar på tråden Varför är det inte lika lätt att läsa teori som förr?