• elsakarlsson06

    handla med nån annans kort och id

    hej, mina föräldrar är utomlands och har lämnat ett bankkort i mammas namn hemma åt mig för mat osv. Nu så kommer hon ju inte ihåg koden men hon säger att jag kan handla på ica osv och välja att betala med legitimation typ men då undrar jag om 1. jag kan använda mitt egna legitimation fast de är mammas namn på kortet? 2. eller om jag kan använda hennes körkort hon lämnat hemma och säga att de är min mammas båda två?
    tappade bort mitt egna kort på stan så de är det ända jag har tills mina föräldrar kommer hem.


  • Svar på tråden handla med nån annans kort och id
  • lilly

    Om man handlar med kort har man antingen pin-kod eller legitmation som säkerhet för att förhindra att någon annan handlar med ens kort. Huvudregeln är att ingen annan än just en själv ska få handla på ens kort. Det är personligt. Däremot har jag själv varit i din sits och handlat på min mammas kort när hon har bett mig så jag klandrar inte dig :). I vilket fall - namnet på kortet ska stämma överrens med namnet på personen på legitimationen så du bör inte kunna legitimera dig med ditt eget leg, eftersom kortet inte står i ditt namn och eftersom du inte är din mamma kan du inte använda hennes leg heller. Det lättaste är om din mamma kontaktar banken och ber om att få en ny pin-kod. Sen vet man ju inte hur hårda butikerna är heller, om de vet vem du(ni) är och om ni har samma efternamn är det kanske lättare, men annars tror jag tyvärr att det kan bli svårt.

    Om de redan har åkt iväg är det kanske lättare om du ber någon släkting om att låna kontanter så länge, så du kan köpa mat? Så får din mamma betala tillbaks dem senare.

  • Noname00

    Lite märkligt att din mamma inte kommer ihåg koden till sitt kort.
    De flesta kommer neka dig att handla med kortet och hennes id.

  • Noname00

    Har du inget eget bankkort?
    Hur gammal är du? tror det är från 16 års ålder som man kan skaffa det med tillåtelse av en föräldrar.

  • Sandraberg
    elsakarlsson06 skrev 2018-05-10 21:43:46 följande:

    hej, mina föräldrar är utomlands och har lämnat ett bankkort i mammas namn hemma åt mig för mat osv. Nu så kommer hon ju inte ihåg koden men hon säger att jag kan handla på ica osv och välja att betala med legitimation typ men då undrar jag om 1. jag kan använda mitt egna legitimation fast de är mammas namn på kortet? 2. eller om jag kan använda hennes körkort hon lämnat hemma och säga att de är min mammas båda två?
    tappade bort mitt egna kort på stan så de är det ända jag har tills mina föräldrar kommer hem.


    Nej du kan inte använda hennes kort om du inte har PIN koden. Be dina föräldrar swisha över eller föra över pengar till ditt konto. Sen kan du betala med swish i de affärer som tillåter det eller eller föra över till en kompis som tar ut pengar åt dig.

    Låter märkligt att du tappat bort ditt kort samma helg som dina föräldrar åker bort + att de har glömt PIN koden och lämnat körkortet hemma????
  • elsakarlsson06

    vafan är era problem? mitt kort har vart borta i en månad och de e jst därför jag fick familjens extrakort för nödsituationer, och det är inte märkligt för fem öre att hon inte kan koden på de kortet när hon inte använt de på ca 2 år. fyfan va jag stör mig på människor som ska tro så jävla mycket å påpeka saker det inte vet ett skit om. spyr på er


  • elsakarlsson06

    vafan är era problem? mitt kort har vart borta i en månad och de e jst därför jag fick familjens extrakort för nödsituationer, och det är inte märkligt för fem öre att hon inte kan koden på de kortet när hon inte använt de på ca 2 år. fyfan va jag stör mig på människor som ska tro så jävla mycket å påpeka saker det inte vet ett skit om. spyr på er


  • elsakarlsson06
    Noname00 skrev 2018-05-11 14:22:32 följande:

    Har du inget eget bankkort?
    Hur gammal är du? tror det är från 16 års ålder som man kan skaffa det med tillåtelse av en föräldrar.


    jag har ett eget som jag tappade på krogen för ett tag sen tillsammans med mitt leg
Svar på tråden handla med nån annans kort och id