• Fotella

    Behöver er hjälp!

    Jag har nog inte satt ämnet i rätt kategori men undrar ifall ni vet om någon bra hjälporganisation där man hjälper barn som är vettig och där inte 90 procent av pengarna går till löner?! Utomlands...

  • Svar på tråden Behöver er hjälp!
  • Aniiee

    Cradles to crayons är en non-profit som verkar i Massachusetts, Illinois och Pensylvania, (folk inser inte hur mycket fattiga barn som finnsi USA)

    Global fund for children, 77% lite drygt av deras årsinkomst går direkt till de olika programmen (de har ganska många)

    Rekommenderar att du tittar på Matadornetwork och Charity navigator (hitta något på matador och leta sedan upp samma på charity navigator för att se betyg mm) för att hitta något du vill ge till.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Fotella
    Aniiee skrev 2018-05-11 23:57:12 följande:

    Cradles to crayons är en non-profit som verkar i Massachusetts, Illinois och Pensylvania, (folk inser inte hur mycket fattiga barn som finnsi USA)

    Global fund for children, 77% lite drygt av deras årsinkomst går direkt till de olika programmen (de har ganska många)

    Rekommenderar att du tittar på Matadornetwork och Charity navigator (hitta något på matador och leta sedan upp samma på charity navigator för att se betyg mm) för att hitta något du vill ge till.


    Har aldrig hört om dessa men ska kolla upp det, tack för svar!
  • Fotella
    Aniiee skrev 2018-05-11 23:57:12 följande:

    Cradles to crayons är en non-profit som verkar i Massachusetts, Illinois och Pensylvania, (folk inser inte hur mycket fattiga barn som finnsi USA)

    Global fund for children, 77% lite drygt av deras årsinkomst går direkt till de olika programmen (de har ganska många)

    Rekommenderar att du tittar på Matadornetwork och Charity navigator (hitta något på matador och leta sedan upp samma på charity navigator för att se betyg mm) för att hitta något du vill ge till.


    Har aldrig hört om dessa men ska kolla upp det, tack för svar!
    Tow2Mater skrev 2018-05-12 00:45:48 följande:

    Läkare Utan Gränser tyckte jag var bra. Kolla upp dem.


    Jag tycker också de låter vettiga samt UNCHR stod i en artikel att av 100 kr så går 96 procent till barnen, bättre kan man kanske knappast få?!
  • Fotella
    Aniiee skrev 2018-05-11 23:57:12 följande:

    Cradles to crayons är en non-profit som verkar i Massachusetts, Illinois och Pensylvania, (folk inser inte hur mycket fattiga barn som finnsi USA)

    Global fund for children, 77% lite drygt av deras årsinkomst går direkt till de olika programmen (de har ganska många)

    Rekommenderar att du tittar på Matadornetwork och Charity navigator (hitta något på matador och leta sedan upp samma på charity navigator för att se betyg mm) för att hitta något du vill ge till.


    Har aldrig hört om dessa men ska kolla upp det, tack för svar!
    Tow2Mater skrev 2018-05-12 00:45:48 följande:

    Läkare Utan Gränser tyckte jag var bra. Kolla upp dem.


    Jag tycker också de låter vettiga samt UNCHR stod i en artikel att av 100 kr så går 96 kronor till barnen, bättre kan man kanske knappast få?!
  • Tow2Mater
    Fotella skrev 2018-05-13 00:03:23 följande:
    Har aldrig hört om dessa men ska kolla upp det, tack för svar!
    Tow2Mater skrev 2018-05-12 00:45:48 följande:

    Läkare Utan Gränser tyckte jag var bra. Kolla upp dem.


    Jag tycker också de låter vettiga samt UNCHR stod i en artikel att av 100 kr så går 96 kronor till barnen, bättre kan man kanske knappast få?!
    Lite måste ju administration få kosta, så 96% låter ju toppen tycker jag.
  • Tow2Mater

    Nu vet ju inte jag hur UNHCR (the UN Refugee Agency) funkar och vad de stodjer, men själv skulle jag inte ge till UN. De har vägar att dolja sin administration, och jag tycker de far alltfor mycket skattepengar som det är. Men du maste hitta det just du känner du vill stodja. :)

    Ett tag gav jag t ex till en speciell grupp, som var del en storre organisation, men som specifikt tog hand om overgivna spädbarn och det var dit pengarna gick. Jag foredrar annars att ge till mindre organisationer baserade pa kristen grubd, inbillar mig de har mindre korruption än storre, där mycket mer kan forsvinna omärkt.

  • Fotella
    Tow2Mater skrev 2018-05-13 00:45:20 följande:

    Nu vet ju inte jag hur UNHCR (the UN Refugee Agency) funkar och vad de stodjer, men själv skulle jag inte ge till UN. De har vägar att dolja sin administration, och jag tycker de far alltfor mycket skattepengar som det är. Men du maste hitta det just du känner du vill stodja. :)

    Ett tag gav jag t ex till en speciell grupp, som var del en storre organisation, men som specifikt tog hand om overgivna spädbarn och det var dit pengarna gick. Jag foredrar annars att ge till mindre organisationer baserade pa kristen grubd, inbillar mig de har mindre korruption än storre, där mycket mer kan forsvinna omärkt.


    Jag vet bara att jag vill hjälpa barn och att mycket ska gå till dom, det är det enda min tanke är. Allt började förra veckan då jag hade en början på en insamling till semesterpresentet/blommor till 2 chefer vi har. Jag såg hur kuvertet fylldes fort och började räkna på hur mkt som skulle bli till sen och förvånades över hur mkt pengar det kommer att bli. Sen började fundera på hur mkt det hade kunnat bli ifall alla skift la till och sen tänkte jag på alla besökare vi har på vår arbetsplats och sen så gick mina tankar till alla barn man kan rädda. Så nu är min plan att kunna skaffa hem börsor till vår arbetsplats så att alla som kan och vill får hjälpa till, ganska kul egentligen hur en sån liten sak kan bli så stor och meningsfull!
Svar på tråden Behöver er hjälp!