• Anzil

    Jag brukar ta paus under måltiden - För att sedan avsluta måltiden

    Hej!

    Hur mår egentligen kroppen om man tar kortare pauser under måltiden. Jag brukar ibland göra vissa saker, medan jag äter min mat. Jag reser mig upp och gör lite olika saker, som kanske kan ta ca 2 minuter. Ibland ännu mer.

    Jag brukar ha maten framför datorn och det sägs att det kan stressa upp magen. Så jag har istället påbörjat med att ta kortare pauser under måltiden. Hur exakt mår kroppen då?

    Är det nyttigt att ta kort paus, så kroppen hinner känna in maten, för att sedan avsluta sin måltid.

    Eller ger det bara en enda stor förvirring för magen/kroppen?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Jag brukar ta paus under måltiden - För att sedan avsluta måltiden
  • JodiBabe

    Tror det är lugnt. :) Kör ditt race! Så länge du är nöjd med ditt upplägg, så tror jag kroppen är nöjd!

  • sextiotalist

    Det är ju nästan så man ska äta, man ska ta det lugnt, låta kroppen signalera när man är mätt.

  • Anzil
    JodiBabe skrev 2018-05-15 07:51:52 följande:

    Tror det är lugnt. :) Kör ditt race! Så länge du är nöjd med ditt upplägg, så tror jag kroppen är nöjd!


    sextiotalist skrev 2018-05-15 08:16:53 följande:

    Det är ju nästan så man ska äta, man ska ta det lugnt, låta kroppen signalera när man är mätt.


    Jag gör lite som så att jag faktiskt äter maten. Men ibland gör jag små saker. Och sedan sätter jag mig ner och fortsätter äta.

    Det är inte så att jag har maten i munnen medan jag gör dessa saker. Jag tar det lite lugnt.

    Men jag undrar om kroppen/magen blir förvirrad och stressat. Eller om det sker något annat negativt med detta.

  • sextiotalist
    Anzil skrev 2018-05-15 10:04:16 följande:
    sextiotalist skrev 2018-05-15 08:16:53 följande:

    Det är ju nästan så man ska äta, man ska ta det lugnt, låta kroppen signalera när man är mätt.


    Jag gör lite som så att jag faktiskt äter maten. Men ibland gör jag små saker. Och sedan sätter jag mig ner och fortsätter äta.

    Det är inte så att jag har maten i munnen medan jag gör dessa saker. Jag tar det lite lugnt.

    Men jag undrar om kroppen/magen blir förvirrad och stressat. Eller om det sker något annat negativt med detta.

    Nej, tänk dig en längre middag med tal, då är det exakt vad folk gör, de äter ett par tuggor, samtalar, kanske går på toaletten (eller tjuvröker utanför entrén). De stannar upp i ätandet för att lyssna på ett tal. Tallrikar ska ut, nya rätter ska in.
    Fortsätt ät som du gör, det är betydligt bättre än att slänga i sig maten och fler borde äta så lugnt som du gör.
Svar på tråden Jag brukar ta paus under måltiden - För att sedan avsluta måltiden