• Cede

    Medberoende i tillfrisknande

    Lämnade min make för ca 6 mån sen pga hans långvariga missbruk. Va då relativt insatt i min medberoendeproblematik. Han tog då äntligen sitt förnuft till fånga och tog hjälp på allvar. Han har gjort försök tidigare men det är inte förrän nu det känns som på allvar. Våra barn bor hos mig och äldsta har varit väldigt arg och ledsen över situationen. Personligen har jag alltid trott att jag är oövervinnerlig men har haft ett enormt behov av att ha hjälp hemma med den äldsta som har varit arg. Maken började då bo mer hemma för att hjälpa till vilket har varit till stor hjälp. Dock så hjälpte inte detta mig till fullo som har ett krävande jobb vilket till slut ledde till sjukskrivning. Då började maken bli mer labil i humöret som han sa så kände han att pressen blev för stor för honom att ?steppa upp? pga min sjukskrivning i kombo med sitt eget tillfrisknande. Och jag mår inte heller bra av hans lynnighet och ser det som negativt för mitt tillfrisknande. Hur gör man när en beroende och en medberoende håller på att tillfriskna samtidigt, hur förhåller man sig till varandra och hur stöttar man varandra?

Svar på tråden Medberoende i tillfrisknande