• KincsoBota

    Personalen på butiken öppnar min bil utan min tillstånd sen lämnar den?

    Hej! Jag vet inte om jag borde skriva här men kan vara bra med lite tips och råd.

    Jag har en liten hund med separationsångest som jag brukar ta med mig när jag handlar. Så var det idag också. Det var 18 grader och jag hade fönsterrutan nere och hunden i en transportbur. När jag kommer ut från mataffären efter ca 30 minuter så ser jag att en gubbe står där vid min bil och har bagageluckan öppen. Han börjar på en gång smutskasta mig att hunden ?levde om?. Jag sa då till han att jag vet om det hon gråter när jag lämnar henne ensam. Jag sa även att han inte hade rätt att öppna bilen och att jag kan anmäla honom. Då säger han att det var personalen på mataffären som hade öppnat bagageluckan. Men varför ska de lämna bilen och hunden med en helt främling? Och varför inte meddela mig först? Då gick jag in på affären för att fråga då står en kaxig tjej där och säger att jag inte ska skaffa hund om jag inte kan ta hand om den och att hunden kunde ha dött. Jag ifrågasatte henne men hon hotade med att om jag inte lämnar butiken hon ska ringa polisen. Jag kände mig extremt kränkt och åkte därifrån och ringde butikchefen hemma och han bad om ursäkt men jag känner ändå att de gjorde fel. Vad tycker ni? Vad ska jag göra? Jag mår extremt dåligt..

  • Svar på tråden Personalen på butiken öppnar min bil utan min tillstånd sen lämnar den?
  • Anonym (Lili)

    Är du seriös?

    Du tar ju inte med hunden när du handlar om du låter den vara ensam 30 min i bilen.

    Lämna den hemma istället!

    Och hur kan det ta 30 min att handla mat? Handlar du åt ett helt kompani?

  • KincsoBota

    Men hon har separationsångest som vi försöker få bort med hundpsykolog och vi anser att det är bäst att lämna henne ensam så lite som möjligt då hon skadar sig extremt mycket när hon är ensam. Det tar ca 1 timme att åka fram och tillbaka hem.

    Ja, jag storhandlar varför är det så konstigt??

  • Anonym (Lili)
    KincsoBota skrev 2018-05-14 18:51:09 följande:

    Men hon har separationsångest som vi försöker få bort med hundpsykolog och vi anser att det är bäst att lämna henne ensam så lite som möjligt då hon skadar sig extremt mycket när hon är ensam. Det tar ca 1 timme att åka fram och tillbaka hem.

    Ja, jag storhandlar varför är det så konstigt??


    Vilka är "vi"?
  • Anonym (???)

    Men...du kan ju inte lämna en ylande hund i bilen i en halvtimme en varm dag? Det förstår du väl ändå själv? Var glad att de inte slog in en ruta istället för att bara öppna bagageluckan.

  • KincsoBota
    Anonym (???) skrev 2018-05-14 18:53:53 följande:

    Men...du kan ju inte lämna en ylande hund i bilen i en halvtimme en varm dag? Det förstår du väl ändå själv? Var glad att de inte slog in en ruta istället för att bara öppna bagageluckan.


    Men vad ska man göra? Ska man lämna henne hemma och kanske då grannarna slår in framdörren eller??
  • XEmmabus

    18 grader i skuggan blir 38 grader i bilen. Är det i sol blir det 58 grader. Skulle du själv vilja sitta där i 30 minuter?? Att lämna fönster lite nere hjälper föga.

    Var beredd på att du kan bli anmäld för djurplågeri.

    Lämna aldrig djur i bil vid denna årstid och värme. Handla i mataffärer som har svala parkeringsgarage.

  • Anonym (Grannen)

    Se till att handla när sambon är hemma, eller att han handlar och du är hemma. 
    Att lämna hunden så där är inte bara vansinne, det är olagligt också.

  • KincsoBota
    XEmmabus skrev 2018-05-14 18:58:26 följande:

    18 grader i skuggan blir 38 grader i bilen. Är det i sol blir det 58 grader. Skulle du själv vilja sitta där i 30 minuter?? Att lämna fönster lite nere hjälper föga.

    Var beredd på att du kan bli anmäld för djurplågeri.

    Lämna aldrig djur i bil vid denna årstid och värme. Handla i mataffärer som har svala parkeringsgarage.


    Okej. Tack för tipset jag hoppas att jag blir anmäld för att jag försöker ta hand om min hund så gott jag kan.
  • KincsoBota
    Anonym (Grannen) skrev 2018-05-14 18:59:52 följande:

    Se till att handla när sambon är hemma, eller att han handlar och du är hemma. 

    Att lämna hunden så där är inte bara vansinne, det är olagligt också.


    Men det var ju inte varmt i bilen. Det var inte över 25 grader för att jag har kollat på mätaren i bilen då jag kom ut och var inte heller 3 timmar som lagen säger att hunden få bara lämnas i bilen så länge.
Svar på tråden Personalen på butiken öppnar min bil utan min tillstånd sen lämnar den?