• Johan H

    Andra solsystem

    Jag tittade på filmen Interstellar i helgen. Min tanke slog mig då vad heter de solsystemet som ligger närmast vårat bortom planeten Neptunus. Hur många planeter finns i detta system och vad hittar man information kring detta. Jag är inte så intresserad av vårat solsystem utan jag vill hitta fakta kring andra galaxer och planeter.
  • Svar på tråden Andra solsystem
  • skrivmedmig

    Här är en lista av solsystemen närmast jorden rangordnade efter avstånd. Det närmaste solsystemet är Alpha Centauri som innehåller tre stjärnor:

    en.wikipedia.org/wiki/List_of_nearest_stars_and_brown_dwarfs

    Sedan ska man komma ihåg att stjärnor ligger väldigt väldigt långt bort, vilket gör att vi inte vet så mycket om de andra solsystemen.

  • Jenna Eriksdotter

    Dom flesta system är ju binära men alpha centauri har som sagt tre, så man ska nog inte ha allt för stora förhoppningar på detta system, man ska aldrig säga aldrig men det känns aningen irrelevant med tanke på avståndet.

  • Johan H
    äldreochklokare skrev 2018-05-15 07:17:17 följande:

    Du kan ju börja med att googla!

    Lagom att starta med är förslagsvis populärvetenskapliga magasin som detta:
    www.alltomvetenskap.se/nyheter/den-forsta-jordliknande-planeten-utanfor-vart-solsystem 

    www.rymdenidag.se/rymden/andra_solsystem/ 

    Å så lite tv:

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/jordliknande-planet-nara-vart-solsystem 


    Tack för länkarna skall läsa och studera dom närmare..
  • Johan H
    skrivmedmig skrev 2018-05-15 07:50:50 följande:

    Här är en lista av solsystemen närmast jorden rangordnade efter avstånd. Det närmaste solsystemet är Alpha Centauri som innehåller tre stjärnor:

    en.wikipedia.org/wiki/List_of_nearest_stars_and_brown_dwarfs

    Sedan ska man komma ihåg att stjärnor ligger väldigt väldigt långt bort, vilket gör att vi inte vet så mycket om de andra solsystemen.


    De är sant. Bara intressant att läsa vad för fakta de kommit fram kring de andra solsytemen. Tack för länken..
  • Johan H
    Jenna Eriksdotter skrev 2018-05-15 09:19:54 följande:

    Dom flesta system är ju binära men alpha centauri har som sagt tre, så man ska nog inte ha allt för stora förhoppningar på detta system, man ska aldrig säga aldrig men det känns aningen irrelevant med tanke på avståndet.


    De stämmer. Tänkte jag ska börja och läsa kring Alpha Centauri verkar ju vara de som avståndsmässigt ligger närmanst vårat.
Svar på tråden Andra solsystem