• Kaysaxo

    En vanlig dag för dig och din bebis!

    Hej !

    Jag är lite nyfiken på hur en vanlig dag ser ut för dig och din bebis? Är väl mest nyfiken på er med bebisar 0-6 månader (har en 2 månaders, första barnet). :) Men alla som vill berätta är givetvis välkomna att dela med sig! Tänker att det kan vara skönt att veta att det finns likheter i våra liv med de små, samt att kunna dela med sig av tips och idéer på olika aktiviteter och stöd för de utmaningar vi stöter på!

    Ibland undrar jag liksom vad sjutton jag håller på med, om jag ens gör rätt. Vill ge mitt barn det bästa!

    Lite det jag funderar över är bland annat:

    - ålder på bebisen

    - sovrutiner

    - matning (ammar, delammar, ersättning, smakportioner?)

    - hur mycket ni leker med/aktiverar er bebis?

    - hur ni som föräldrar mår, hur är er relation med er partner efter att ha fått barn, vem tar mest ansvar eller är det lika?

    - känner du dig ensam? (Föräldraledig)

    - hur gör du som ammar när du vistas ute? Begränsar amningen dig? Tycker du att det känns tungt och stressande att vara beredd på att hitta ett amningsställe som du är bekväm med, mitt i promenaden?

    - är föräldraskapet som du tänkt dig? Får du det stödet av din partner som du förväntade dig?

    - hur gör/gjorde du för att få bebisen att acceptera flaskan?

    - har ert barn blivit sjukt/feber eller annat som ni tänkt "hmm vad är detta, varför gör han/hon så, är detta normalt" (ja lite nojiiga förstagångsförälder-funderingar haha)

    Ja det var några funderingar jag har :)

    Men känn er välkomna att berätta allt mellan himmel och jord gällande er och bebisen!

  • Svar på tråden En vanlig dag för dig och din bebis!
  • Brazillove

    - ålder på bebisen 
    2 månader.


    - sovrutiner


    han tar några tupplurar under dagen och sen går och lägger sig med mig mellan 22 - 23. Sen vaknar han en gång under natten för att äta. sen vaknar vi tillsammans tidigt på morgonen, han ammas sen och om han fortfarande är hungrig får han lite ersättning.

    - matning (ammar, delammar, ersättning, smakportioner?)


    Jag ammar, pumpar och ger ersättning. Då han ibland inte blir mättt på att enbart att amma,

    - hur mycket ni leker med/aktiverar er bebis? 


    Mycket då han är en aktivt liten kille som vill vara med hela tiden.

    - hur ni som föräldrar mår, hur är er relation med er partner efter att ha fått barn, vem tar mest ansvar eller är det lika? 


    Vår relation är väldigt bra, mer eller mindre det samma som hinnan vi fick barn jag tar dock det mesta av ansvaret.

    - känner du dig ensam? (Föräldraledig) 


    Nej inte direkt.

    - hur gör du som ammar när du vistas ute? Begränsar amningen dig? Tycker du att det känns tungt och stressande att vara beredd på att hitta ett amningsställe som du är bekväm med, mitt i promenaden? 


    Nope, jag hittar bara ett ställe att sitta och drar upp tröjan. Min bebis vill ha mat så han ska ha mat. XD

    - är föräldraskapet som du tänkt dig? Får du det stödet av din partner som du förväntade dig? 


    Mer eller mindre.

    - hur gör/gjorde du för att få bebisen att acceptera flaskan? 


    La lite bröstmjölk på den.

    - har ert barn blivit sjukt/feber eller annat som ni tänkt "hmm vad är detta, varför gör han/hon så, är dettanormalt" (ja lite nojiiga förstagångsförälder-funderingar haha) 


    Oh ja, han gallskrek runt 2 veckors ålder som fick man att åka in till akuten. Sen har jag blivit rädd när han satt bröstmjölk/ersättning i halsen.

  • mammamarie88
    - 3 månaders bebis

    - sover 3-4 ggr på dagen, från 5 minuter till 2 timmar. Somnar för natten mellan 8 och 10 oftast. vaknar för det mesta mellan 4-5 och är hungrig. Beror på vad klockan är om vi sover lite till (isf till 7-8)eller går upp. Han har hela tiden sovit i egen säng. 


    - Tillmatade i början men då det inte fungerade att komma igång bättre med amningen gick vi över till ersättning helt när han va 1 månad och det mår vi mycket bättre av!

    - hur mycket ni leker med/aktiverar er bebis? Detta grubblar jag mest över... nu e han ju inte så gammal än så är väl inte mycket man kan göra... han har babysitter och babygym där han kan kolla på saker de brukar va kul. Sen har han börjat vända på sig. Det och att suga på sina händer är ändå det mest spännande i livet just nu :P Babycafe har varit kul me!

    - vi delar bra på ansvaret för bebis även om de e jag som e hemma på dagarna så tar ju han över ofta då han är hemma. 

    - kändes ensamt när han började jobba men nu har jag vant mig och dessutom bättre när man kan komma hemifrån lite mer. babycafe tycker jag e toppen! 

    - Ammar inte nu men tyckte de va en jobbig grej att göra borta även om jag tycker de e en helt naturlig grej när andra gör... :P 

    - Hade få förväntningar på föräldraskapet. var jobbigare än jag föreställt mig i början, men känns bättre å bättre. 
  • vivi85

    - ålder på bebisen

    6 veckor imorgon

    - sovrutiner

    Sover bra änsålänge.

    Somnar mellan 21-23 ngn gång oftast på mig. Sover sedan till 02-04 ngn gång och äter och sedan till 06 typ. Han är ju så liten än så detta kommer säkert hinna ändra sig 100gr :)

    - matning (ammar, delammar, ersättning, smakportioner?)

    Ersättning från start

    - hur mycket ni leker med/aktiverar er bebis?

    Inget alls:) han vill inte ligga själv, ska ständigt vara på mig.

    - hur ni som föräldrar mår, hur är er relation med er partner efter att ha fått barn, vem tar mest ansvar eller är det lika?

    Jag mår bra, bor inte ihop med hans pappa. Så jag tar allt ansvar

    - känner du dig ensam? (Föräldraledig)

    Nej, faktiskt inte :)

    - hur gör du som ammar när du vistas ute? Begränsar amningen dig? Tycker du att det känns tungt och stressande att vara beredd på att hitta ett amningsställe som du är bekväm med, mitt i promenaden?

    - är föräldraskapet som du tänkt dig? Får du det stödet av din partner som du förväntade dig?

    Har två barn på 11 o 10 år, men var då tillsammans med deras pappa så detta är helt nytt :)

    - hur gör/gjorde du för att få bebisen att acceptera flaskan?

    - har ert barn blivit sjukt/feber eller annat som ni tänkt "hmm vad är detta, varför gör han/hon så, är detta normalt" (ja lite nojiiga förstagångsförälder-funderingar haha)

    Ja, han hade feber förra veckan :( men de va ingen fara

    Ja det var några funderingar jag har :)

    Men känn er välkomna att berätta allt mellan himmel och jord gällande er och bebisen!

  • Anonym (Misse)
    Kaysaxo skrev 2018-05-15 08:26:58 följande:

    - ålder på bebisen

    1år

    - sovrutiner

    Sover för natten runt 9, vaknar allt från. 7-10, lite beroende på hur föregående dag sett ut.

    En sovstund efter lunch på ca 1 timme.

    - matning (ammar, delammar, ersättning, smakportioner?)

    Delammar, försöker få igång matintresset men det tar tid. Äter minst två mål "vanlig" mat om dagen.

    - hur mycket ni leker med/aktiverar er bebis?

    När hon inte sover eller äter så är det full rulle med lek, läsa bok, gå promenad eller hänga på öppna förskolan.

    - hur ni som föräldrar mår, hur är er relation med er partner efter att ha fått barn, vem tar mest ansvar eller är det lika?

    Relationen har varit bättre, haft jobbigt med sömnen (jag) så det blir lätt småtjafs. Vi gör vårt bästa, det blir bättre. Jag har varit den med mest ansvar, dock beror nog det på att jag varit den som varit hemma.

    - känner du dig ensam? (Föräldraledig)

    Lite isolerad ibland, men inte ensam.

    - hur gör du som ammar när du vistas ute? Begränsar amningen dig? Tycker du att det känns tungt och stressande att vara beredd på att hitta ett amningsställe som du är bekväm med, mitt i promenaden?

    Nej, Sätter mig i princip vart som helst :)

    - är föräldraskapet som du tänkt dig? Får du det stödet av din partner som du förväntade dig?

    I början var det jobbigare än väntat, blev en stor omställning och det var jobbigt för min partner.

    - hur gör/gjorde du för att få bebisen att acceptera flaskan?

    Har aldrig fått henne att ta varken flaska eller napp, och sommin jag har försökt.

    - har ert barn blivit sjukt/feber eller annat som ni tänkt "hmm vad är detta, varför gör han/hon så, är detta normalt" (ja lite nojiiga förstagångsförälder-funderingar haha)

    Inga sjukdomar vad jag kan komma på, visst har hon haft feber efter vaccination och förkylning men annars inget. Eller jo, när hon var 4-5 månader blev hon väldigt röd och varm om tre fingertoppar. Bara tre på ena handen, och om man höll upp handen kunde man se blodet pulsera i dom. Fick aldrig något svar på vad det berodde på, men det försvann efter någon dag typ. :)

    Ja det var några funderingar jag har :)

    Men känn er välkomna att berätta allt mellan himmel och jord gällande er och bebisen!


  • Jsv17

    - ålder på bebisen

    5 månader

    - sovrutiner

    Han somnar mellan 19:30 till 20:30 och sover sedan han var runt 3 1/2 månad oftast hela natten utan att vakna för mat, vaknar han för att äta är det runt 3-4 men äter då och somnar genast om igen. Han sover till kl 06:00 om han inte vaknat, har han ätit på natten sover han oftast lite längre till runt 7. Han sover ca 3 ggr på dagen mellan 30min till 2tim, en gång på förmiddagen, sen runt lunch och ett sista power nap runt 16

    - matning (ammar, delammar, ersättning, smakportioner?)

    Helammade fram till 4mån då började vi med lite smakisar och då han verkligen gillade mat så äter han nu en portion gröt (en halv på morgonen och en på kvällen) och 1-2 smakportioner av frukt, antingen pure eller hel bit i smaknapp men ammar vid lika många tillfällen som innan men lite kortare om han fått mat innan, erbjuder alltid bröstet efter smakisen så han blir ordentligt mätt.

    - hur mycket ni leker med/aktiverar er bebis?

    Ganska mycket nu när han börjat vända på sig och snurrar runt och verkligen leker. Har sedan han var nån månad gammal försökt ligga ner på golvet, i babygymet eller bara på filt tillsammans med honom iaf 2ggr per dag. Vi har börjat läsa böcker, eller sitta med honom i knät och titta och pela. Vi sjunger oxh dansar en del också

    - hur ni som föräldrar mår, hur är er relation med er partner efter att ha fått barn, vem tar mest ansvar eller är det lika?

    Då det är jag som är hemma så tar jag störst ansvar men pappa är väldigt närvarande då han driver eget företag och jobbar mycket hemifrån så jag får mycket hjälpm och stöd. Jag tycker vår relation efter första tiden (första 2 månaderna) har blivit närmre och starkare.

    - känner du dig ensam? (Föräldraledig)

    Hade ju turen att i vårt tjejgäng på 6 tjejjer (som varit vänner sedan gymnasiet och vi är nu i 30års åldern allihopa) fick en bebis i Sep17, Nov17, jag i Dec17 och sen en till i Jan18 så vi har en helt egen liten mammagrupp så det är superkul!

    - hur gör du som ammar när du vistas ute? Begränsar amningen dig? Tycker du att det känns tungt och stressande att vara beredd på att hitta ett amningsställe som du är bekväm med, mitt i promenaden?

    Jag tycker det är rätt meckigt faktiskt inte för att jag är rädd att exponera mig men jag tycker det ör svårt att hitta nånstans där jag sitter bekvämt, slutar oftast med att jag går ut i bilen om jag har den, och hat även ammar i provrum på klädbutiker, busskurer, ja är han hungrig så är han ju liksom. Jag har dock försökt planera matning och så så att jag ska slippa det men bebisar är ju oförutsägbara ibland hehe...

    - är föräldraskapet som du tänkt dig? Får du det stödet av din partner som du förväntade dig?

    Absolut! Får mer stöd än jag trodde, nog mer än han själv trodde också då han inte var så förtjust i bebisar innan vi fick vår egen

    - hur gör/gjorde du för att få bebisen att acceptera flaskan?

    Vår kille har inte diskriminerat nån matväg haha han koppades i början (föddes tillväxthämmad så var tvungen att ge ersättning i början då han inte fick vänta på att min mjölk kom igång) och det sög han glatt i sig, sen har jag pumpat och gett i calma flaska, mam flaska och nu herobottle (som är absolut bäst!) han har tagit allt, valde heron då han suger i sig minst luft med den då taget blir mer likt det på bröstet då deras plastnapp är bredare.

    - har ert barn blivit sjukt/feber eller annat som ni tänkt "hmm vad är detta, varför gör han/hon så, är detta normalt"

    Tyvärr var han förkyld en gång utan feber men snorig och lite hostig. Sedan fick han feber i ett dygn efter sitt 5månaders vaccin, var lite loj men tog det väldigt bra ändå.

    Jag oroar mig för småsaker hela tiden, men försöker att slappna av så gott jag kan och framförallt inte googla för mycket! Haha


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden En vanlig dag för dig och din bebis!