• Anonym (Mar)

    Att ändra vilka högtider man firar

    Jag har tänkt på det här i flera år, undrat vad jag egentligen hållit på med bara för att sedan släppa tankarna och fortsätta med det gamla vanliga, men efter att ha sett en tråd idag så bubblade det upp till ytan igen.

    Jag har svårt för många av våra traditionella högtider. Jag gillar inte riktigt traditionerna, gillar inte hur det utförs och jag gillar inte att kristendomen ligger som grund för några. Jag skulle vilja övergå till att bara ha något typ av firande under sommar- och vintersolståndet och under vår- och höstdagjämningen. På något sätt känns de liksom mer "självklara". 

    Det här kan jag ju fixa med själv, problemet är väl att jag bor i ett samhälle där vänner och släkten också bor. Om jag vill skippa högtiderna kommer jag verkligen sticka ut, tacka nej till inbjudningar eller tvingas med på dem. Jag har dock funderat på att flytta en ganska bra bit bort, det vore en lösning.

    Jag har inte riktigt tänkt ut exakt hur jag vill fira de olika dagarna, solstånden kommer skilja sig åt från dagjämningarna, och alla fyra kommer att innebära god mat, men längre än så har jag inte tänkt. Möjligtvis en riktig grundlig rengöring av bostad inför högtiden och sedan en grundlig rengöring av sig själv inför firandet (kanske både kroppsligt och själsligt?).

    Finns det någon som känner likadant eller har tänkt i liknande banor?

  • Svar på tråden Att ändra vilka högtider man firar
  • Tow2Mater

    Det är väl bara att du hittar ett jobb där du kan jobba alla hogtider, och skylla på det?
    Sen att fira dina "egna" hogtider - det kan ju bli lite ensamt.

  • Anonym (förstår)

    Kan verkligen relatera. Gör vad jag kan för att undvika jul- och påskfiranden utan att skapa drama. Har också tänkt att solstånden och dagjämningarna hade varit mer naturliga att fira. Är dock inte ett fan av midsommarfirandet heller.
    Vet ett par som ibland reser bort över jul för att slippa stressa runt bland släkt. Känner du att du kan vara ärlig med inbjudarna kanske det vore enklast, men om du tror att de kan ta det personligt så kör på olika ursäkter. Tycker inte du ska behöva flytta för att folk inte respekterar din religionsfrihet.

  • Anonym (Mar)
    Tow2Mater skrev 2018-05-20 23:30:24 följande:
    Det är väl bara att du hittar ett jobb där du kan jobba alla hogtider, och skylla på det?
    Sen att fira dina "egna" hogtider - det kan ju bli lite ensamt.
    Mitt yrke har tyvärr "vanliga" arbetstider, kontorsarbetstider eller vad det nu kallas. Jag tänker inte byta karriär bara för att kunna gömma mig Jag får bli bättre på att tacka nej, antar jag.

    Jag har ingenting emot att fira ensam, däremot så kanske jag borde försöka bjuda in några vänner, det behöver ju inte vara så märkvärdigt.
    Anonym (förstår) skrev 2018-05-21 03:03:07 följande:
    Kan verkligen relatera. Gör vad jag kan för att undvika jul- och påskfiranden utan att skapa drama. Har också tänkt att solstånden och dagjämningarna hade varit mer naturliga att fira. Är dock inte ett fan av midsommarfirandet heller.
    Vet ett par som ibland reser bort över jul för att slippa stressa runt bland släkt. Känner du att du kan vara ärlig med inbjudarna kanske det vore enklast, men om du tror att de kan ta det personligt så kör på olika ursäkter. Tycker inte du ska behöva flytta för att folk inte respekterar din religionsfrihet.
    Kul med någon som känner liknande! Nej, midsommar firas lite väl olikt mig för att jag ska gilla det.

    Jag har dock tänkt på att flytta en längre tid av andra orsaker, då främst att jag är trött på den här staden, men absolut, jag borde nog bli bättre på att förklara mig och tacka nej.
  • s0me1ne

    Skaffa lite stake. Bara säg nej till firandet av högtiderna om du inte vill. Så slipper du. Jag sa nej till påsken under lång tid och det var okej för alla. 

Svar på tråden Att ändra vilka högtider man firar