• Jossan21

    Sjukskriven under graviditet?

    Hej!

    ni som har erfarenhet av sjukskrivning under graviditet? är det svårt att få det beviljat? :)
    jag väntar mitt andra barn i Oktober och jobbar heltid!
    Jag känner mig väldigt orkeslös, börjat få foglossning (hade jag inte första graviditeten..) illamående till och från samt migrän på jobbet....  :/
    Idag är jag hemma för jag vabbar, har sovit tillsammans med sonen här i flera timmar, välbehövligt!

    känner väldigt stor skillnad på mitt mående typ helgerna när jag är ledig jämfört med efter en dag på jobbet, under arbetsdagen......
    kanske inte är en sjukdom att vara gravid men ett tillstånd och jag mår inte som jag brukar och känner att jag måste dra ner på tempot!!
    första graviditeten fick jag dessutom havandeskapsförgiftning så oron finns att jag ska få detta igen....såklart!

  • Svar på tråden Sjukskriven under graviditet?
  • Iowhannah

    Prata med en läkare och se om du iaf kan få 50 % sjukskrivning. Det verkar vara svårt att få fulltid om man inte har extrema problem, men 50 % borde gå iaf en kort period.

  • närkommertrean

    Jag blev sjukskriven 50% i v 22 och sen 100% en månad senare. Jag hade foglossning och gick med kryckor på slutet. Arbetar som idrottslärare så det funkade inte alls.

  • Ebo88

    Jag tror det beror på läkare och f.kassa och vad som är. Ibland verkar dom vara jättehårda och andra gånger så verkar det gå igenom lätt.

    Jag är heltidssjukskriven från v.14+2 ända fram till BF pga hotande förtidsbörd. Har försvagad livmoderhals och efter jag fick cerklage inopererat så var det ingen tvekan om saken.

    Min bästa kompis var gravid förra året med tvillingar och hade en jätrejobbig graviditet. Svåra och onda sammandragningar från v.16 och hon kräktes ända fram till v.24. Hon var sjukskriven när illamåendet var som absolut värst mellan v.8-11 men sen fick hon börja jobba igen trotts att hon fortfarande hade problem med illamåendet. Men när hon kom in i v.30 så blev hon halvtidssjukskriven. Hon jobbade fram tills hon kunde ta ut graviditetspenning.

    Hon jobbar som uska på akut röntgen så hon hade inte direkt ett stillasittande jobb.

    Som tidigare har rådit dig - prata med bm och läkare om ditt mående för att eventuellt kunna gå ner på 50% iaf.

Svar på tråden Sjukskriven under graviditet?