• Anonym (Naiv)

    Lurad

    Hej!

    När jag å exmaken separerade bodde jag kvar i huset. Efter något år valde jag att flytta och för att våra gemensamma barn skulle få bo kvar i huset gav jag tillbaka huset till min exman. Nu efter ytterligare två år har han beslutat sig för att sälja huset för att ?han behöver pengar?. Känner mig väldigt lurad! Antar att det inte finns ngt jag kan göra då han står som ägare?

    Ps. Jag vet att jag var naiv och får skylla mig själv så spydiga kommentarer undanbedes...

  • Svar på tråden Lurad
  • Anonym (Anna)

    Hej. Vem står som ägare? Står ni på huset båda två?

  • Anonym (Naiv)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-22 10:36:28 följande:

    Hej. Vem står som ägare? Står ni på huset båda två?


    Nej, han står tyvärr som ensam ägare...
  • KKarate

    Förstår inte hur du kan vara lurad på något som aldrig varit din egendom.

    Detta är ett stort mysterium.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Naiv) skrev 2018-05-22 10:38:16 följande:

    Nej, han står tyvärr som ensam ägare...


    Han kunde ju va sjysst och ge dig hälften av eventuell vinst. Om inte så för barnens skull.
  • Rudbeckius

    Jag tror att du kan få bra råd av en advokat. Det är inte kört trots att tid gått, tror att man har många år (typ tio?) att kunna dra upp saker efter skilsmässa. 

    Det låte rsom att ni verkligen inte gjord enågon sorts bodelning i er skilsmässa? Hur många år var ni gifta? Vad är huset värt ungefär? Fick du något annat istället när maken fick ta huset?

  • Anonym (Dumheter)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-22 10:45:23 följande:
    Han kunde ju va sjysst och ge dig hälften av eventuell vinst. Om inte så för barnens skull.
    Dumheter, varför skulle man ge sitt ex en massa pengar när hon valt att ge en huset?
    Då hade hon fått sålt det från början.
  • Anonym (Naiv)
    KKarate skrev 2018-05-22 10:42:27 följande:

    Förstår inte hur du kan vara lurad på något som aldrig varit din egendom.

    Detta är ett stort mysterium.


    Vet inte om du missförstår. Vi ägde huset tillsammans. Vid separationen bodde jag kvar, stod då som ensam ägare till huset. När jag skulle flytta valde jag att ge mitt ex huset för att barnen skulle få bo kvar. Så det har varit min egendom
  • Anonym (Naiv)
    Rudbeckius skrev 2018-05-22 10:47:48 följande:

    Jag tror att du kan få bra råd av en advokat. Det är inte kört trots att tid gått, tror att man har många år (typ tio?) att kunna dra upp saker efter skilsmässa. 

    Det låte rsom att ni verkligen inte gjord enågon sorts bodelning i er skilsmässa? Hur många år var ni gifta? Vad är huset värt ungefär? Fick du något annat istället när maken fick ta huset?


    Vi var gifta i 12 år, har två barn tillsammans. Vi köpte huset 2008. 2013 separerade vi. Har aldrig gjort bodelning utan har väl varit ganska överens om saker fram tills nu. Jag fick inte ngt när han tog över huset utan jag gjorde det för att barnen skulle få bo kvar i sitt barndomshem. Han fick det tom möblerat...
  • CitronTulo

    När ni köpte huset, hur fördelade ni handpenningen och lånen? Skrev ni bara helt enkelt över huset på dig sedan när ni separerade och du skrev sedan över huset på honom?

  • Rudbeckius
    Anonym (Naiv) skrev 2018-05-22 10:51:46 följande:
    Vi var gifta i 12 år, har två barn tillsammans. Vi köpte huset 2008. 2013 separerade vi. Har aldrig gjort bodelning utan har väl varit ganska överens om saker fram tills nu. Jag fick inte ngt när han tog över huset utan jag gjorde det för att barnen skulle få bo kvar i sitt barndomshem. Han fick det tom möblerat...
    Jag är då säker på att du har rätt till halva värdet. Skynda dig att göra en bodelning. Det är inte jättesvårt och du har mycket pengar att vinna på detta. 

    Börja med att ta reda på reglerna och sedan snackar du med honom. Ni är ju vuxna. Men bodelning brukar bli smutsigt, tro mig, jag vet...
Svar på tråden Lurad