• fashion19

    Dricka vatten innan glukosbelastning?

    Gjorde en glukosbelastning igår som visade ett fasteblodsocker på 5,2. Enligt min barnmorska är det över gränsen för vad som är normalt. Gränsen går tydligen vid 5,0. Har nu kommit på att jag kanske inte fått ett korrekt värde då jag druckit säkert 0,5 l vatten kvällen innan, på natten och på morgonen. Trodde man fick dricka vatten. Är det någon som vet om det påverkar så att fasteblodsockret blir lägre eller högre?

  • Svar på tråden Dricka vatten innan glukosbelastning?
  • JLES

    Puffar. Jag har ingen aning :o Kan vara bra för mig att veta också då jag ska göra en glukosbelastning om 6 veckor cirka.

  • Migas

    Det beror på när du drack det mesta av vattnet, det verkar vara ok att dricka vatten på kvällen och max ½ - 1 glas vatten på morgonen. Så om du inte drack det mesta vattnet på morgonen borde det vara lugnt. 

    www.karolinska.se/KUL/Alla-anvisningar/Anvisning/9099


    Patienten ska vara fastande under minst 10 timmar före undersökningen. Vatten eller osötat te är tillåtet på kvällen. På morgonen ska patienten inte äta, dricka (1/2-1 glas vatten är tillåtet), röka eller snusa. Patienten bör också undvika kraftig fysisk ansträngning och "stress". Mediciner kan tas som vanligt om inte ordinerande läkare sagt annorlunda. Kosten ska vara normal 3 dagar före belastningen.




     
  • fashion19

    Jag tror jag har druckit mer än 0,5 l när jag tänker efter. Drack flera glas på kvällen efter kl 22. Drack 1-2 glas på natten samt 2-3 glas på morgonen.

  • 3hjärtan

    Jag har fått order om att varken dricka eller äta från midnatt.

    Var jag torr i munnen fick jag endast skölja den.

  • ElinJohanna89

    Här i Finland är det helt okej att dricka vatten innan :) Och tänker man lite efter så påverkar ju inte vatten blodsockret på nåt sätt :)

Svar på tråden Dricka vatten innan glukosbelastning?