• Marre22

    Hur är det på er småbarnsavdelning?

    Hur ser en vanlig dag ut för ert barn?

    Vi har fått plats inför hösten och frågorna börjar surra i huvudet. Min lilla älskling kommer mest troligen inte kunna gå ännu, vara 15 månader och otroligt mammig. Hon ska gå 25 timmar/vecka och vara ledig en dag i veckan. Tiderna kommer vara ca 8-14.30

    Berätta, hur ser en vanlig dag ut?

    Vad är bäst med er förskola?

    Någon som haft ett barn som inte kan gå ännu? Hur har det gått?

    Tack!

  • Svar på tråden Hur är det på er småbarnsavdelning?
  • Aliona

    Min son var ännu yngre, 12 månader, men han kunde gå bra. Han började att gå 9-14, fyra dagar i veckan. Jag hade tänkt ännu kortare dagar, men det passade bättre med förskolans schema så här.

    De serverar frukost först, tror det är 7.30-8.30. Vi kommer alltså efter det. Då brukar de vara på väg ut, där de leker till 10.30 ungefär. Ibland åker de på utflykt i området. Är det jättedåligt väder så är de inne och kanske målar, leker med lera, pysslar, dansar etc. Kl 11 gör de sig i ordning för lunch (dvs går på toalett, byter blöja). Sen äter de tillsammans, pedagogen äter med barnen men barnen blir inte matade utan äter själva. Sen tar de fram madrasser och sover middag, från ca 12 till 13-14. Det brukar vara lugnt tills alla barnen har vaknat, de vakna kanske läser bok eller lyssnar på musik. Kl 14 är det mellanmål. Sen går de ofta ut igen eller gör något inne.

    Fem timmar om dan (20 i veckan) verkade vår son inte bli speciellt trött av utan det gick jättebra.

  • sobrio88

    Min äldsta började när han var 15 månader. Hade helgen innan inskolningen tagit sina första steg men kunde inte gå förrän efter att ha gått ca 2 månader på förskolan. Det har i princip aldrig varit några problem med honom, ett väldigt lättsamt barn som är med på allt. Inga problem med att han inte kunde gå heller men då var han den yngsta på förskolan så de hade lite extrakoll på honom samt att han började en tid när det inte var några andra inskolningar.

    Min yngsta kommer börja nu i augusti och då vara 13 månader. Troligtvis lär han inte kunna gå heller för han har hittills varit lika sen med allt som storebror. Men den här är jag lite mer orolig för. Lite mammigare och dessutom är det antagligen många inskolningar samtidigt. Men det är väldigt bra och stabil personal på småbarnsavdelningen så det blir säkert bra

    Vår förskola har följande tider:

    Öppet 6-18

    Frukost 8-8.30

    Fruktstund 9.30

    Lunch 11.30-12

    Vila direkt efter lunchen

    Mellanmål 14.30 har jag för mig. Är mammaledig nu så jag kommer inte exakt ihåg den tiden för äldsta barnet är inte kvar så länge just nu.

  • Mamman2015

    Min son var/är otroligt mammig och ammades fortfarande när han började, han började när han var endast ett år och började då heltid. Han hade tryggheten i att hans syster på dryga 2 år också gick där då. Det blev långa dagar för mina barn när jah började jobba och jag hade sån ångest för det. Han hade inte börjat gå än tror jag och han gick som sagt heltid från start, jag jobbar kontorstider. Jag var säker på att det skulle bli problem då han ammades och var så mammig men det gick förvånansvärt bra. Han har trivts jättebra sen start och älskar dagis nu! Var inte orolig :)

  • FruNyfiken

    Jag tror inte att du behöver oroa dig! Mina barn har varit runt 12 månader när de börjat, men de har varit tidiga och har alla gått då. Ditt barn kommer att komma in i rutinerna med mat fort, likaså sovstund. Det som man inte tror ska fungera, fungerar alldeles utmärkt kommer det att visa sig. Mina tre barn har fortfarande en stark koppling till sina förskolefröknar och vi ser det som positivt. Idag går de i skolan, med förskolan på samma ställe, och det är en trygghet för dem att deras förskolelärare fortfarande finns på samma skolgård/lekplats och fortfarande bryr sig om dem.

Svar på tråden Hur är det på er småbarnsavdelning?