• Anonym (En tjej som inte borde vara på familjeliv egentligen heheh)

    Blir osmartare? Hjälp!

    Hej!
    Jag är en 15 årig tjej som går högstadiet. Och innan någon påpekar det, ja jag vet att den här hemsidan kanske är för lite äldre och sånt men hoppades på lite hjälp ändå hahah.
    Jag tycker bara att jag blir osmartare. Jag har alltid varit naturligt bra på typ allt i skolan förutom bild och slöjd (menar absolut inte att skryta, är naturligtvis sämre på massa andra saker men just i skolan har jag alltid varit bra om inte bäst på det mesta!), men på sistone känns det som att jag blivit rätt ut sagt osmartare.
    Innan förstod jag allt direkt, vare sig det var språk, NO, SO, matematik, musik m.m, men nu känns det som att jag bara sitter där. I matten innan, bara fram till något år sedan, var jag bäst och hade A. Nu har jag ett C.
    I NO'n innan hade jag också A i samtiliga ämnen, men inte det längre heller. Jag vet att C inte är dåligt, men det känns superjobbigt för mig som alltid har haft superenkelt för mig i skolan att helt plötsligt knappt fatta något.
    Det värsta är att när jag pratar om mina problem med mina kompisar eller till och med mina föräldrar säger dom bara att jag inte försöker, och att jag haft det så lätt för mig att det har blivit svårt nu för att jag slappat och inte försökt. MEN SÅ ÄR DET VERKLIGEN INTE!
    Jag har varit superambitiös hela tiden och slackar aldrig efter i några teoretiska ämnen. Jag vet bara inte vad jag ska göra längre. Har alltid drömt om att bli läkare eller forskare men det känns som att jag kan glömma det nu då jag nu inte får bra betyg i varken NO eller matte även fast jag varit riktigt intresserad och gillat dom ämnena innan. SO ämnena och språken har jag fortfarande lätt för, men ändå inte på samma sätt som innan. Musiken är det enda som inte blivit sämre känns det som.
    Jag försöker att lyssna extra mycket, plugga mer, sova bättre osv men inget hjälper! Ingen lyssnar heller på vad jag säger när jag är ledsen för detta, utan säger bara att jag har en dålig inställning. Någon som vet något? Är det något fel på mig, eller där det bara inställningen som andra säger? Hjälp!
    Förresten vet jag att det med högst sannolikhet är fel kategori, förlåt men jag hittar inte mycket här så hoppas ni kan leva med det heheh..

  • Svar på tråden Blir osmartare? Hjälp!
  • annabellelee

    Ämnena blir svårare ju högre du kommer. Jag vet inte så mycket om högstadiet, eftersom jag jobbar som gymnasielärare, men på guýmnasiet hadlar det mycket om att du ska kunna resonera och dra slutsatser. Medan det tidare räckt att plugga fakta måste man i högre kurser lära sig se samband, och det är svårt. 

    Det jag funderar på är HUR du pluggar. Gör du anteckningar? Tankekartor? Läser du bara igenom läxan eller försöker du sammanfatta med egna ord och göra tankekartor över hur begreppen hänger ihop? Kan föräldrar eller lärare visa dig hur man gör för att reda ut vad som är viktigt i en text och hitta sambanden? OOm du har en mentor i skolan, prata med hen om just detta!

    En bra studieteknik kommer att ta dig långt! Det finns studier som visar att flit och ambition är viktigare än att vara "smart" när det gäller att bli framgångsrik (bland annat har Zlatan intygat att han INTE var bäst i laget som 15-åring), så sluta intala dig att du är "osmart" och att det är förklaringen. 

  • v i r r a

    Hur har du det med stress? Jag upplevde samma sak i skolan som du gör och förstod aldrig vad som hände. I vuxen ålder blev jag sjukskriven pga stress.

    Ett av de tydligaste tecknen på att jag stressar för mycket är att jag blir ?korkad?. Jag blir helt klart osmart och hjärnan blir som sirap. Går det för långt börjar jag tappa ord och får svårt att förstå vad folk säger.

    Det kluriga för mig var att jag hade svårt att känna att jag var stressad. Det tog ganska lång tid och en rejäl svacka för att känns igen kroppens och psykets signaler. Av någon anledning visste jag inte riktigt vad stress var och förknippade ordet stress med någon annan känsla än den känsla som jag nu förstår är stress.

    Hade någon frågat mig på gymnasietiden om jag var stressad hade jag utan tvekan sagt nej! Däremot hade jag kanske svarat att jag hade en del ångest och framförallt prestationspanik.

  • annabellelee

    När det gäller matten finns det bra genomgångar på You tube som man kan titta på om man fastnar när man sitter hemma. 

  • Anonym (En tjej som inte borde vara på familjeliv egentligen heheh)

    Angående studietekniker har jag som tur är väldigt bra minne så brukar räcka med att läsa igenom en gång... Problemet är väl att jag inte förstår från första början.
    Och jo, jag är superstressad tyvärr. Har nog ärvt det av min mamma som har varit utbränd och har även OCD som påverkar mitt liv dagligen, är lite av en perfektionist hahah.
    Min pappa hjälper mig med matte då han jobbar med det, men inte ens det hjälper. Har testat en massa olika metoder för matten men allt blir bara ett stort frågetecken.

  • Anonym (En tjej som inte borde vara på familjeliv egentligen heheh)
    v i r r a skrev 2018-05-22 21:22:42 följande:

    Hur har du det med stress? Jag upplevde samma sak i skolan som du gör och förstod aldrig vad som hände. I vuxen ålder blev jag sjukskriven pga stress.

    Ett av de tydligaste tecknen på att jag stressar för mycket är att jag blir ?korkad?. Jag blir helt klart osmart och hjärnan blir som sirap. Går det för långt börjar jag tappa ord och får svårt att förstå vad folk säger.

    Det kluriga för mig var att jag hade svårt att känna att jag var stressad. Det tog ganska lång tid och en rejäl svacka för att känns igen kroppens och psykets signaler. Av någon anledning visste jag inte riktigt vad stress var och förknippade ordet stress med någon annan känsla än den känsla som jag nu förstår är stress.

    Hade någon frågat mig på gymnasietiden om jag var stressad hade jag utan tvekan sagt nej! Däremot hade jag kanske svarat att jag hade en del ångest och framförallt prestationspanik.


    Kan det vara det tror du? Känner igen mig galet mycket
  • annabellelee
    Anonym (En tjej som inte borde vara på familjeliv egentligen heheh) skrev 2018-05-22 21:29:04 följande:

    Angående studietekniker har jag som tur är väldigt bra minne så brukar räcka med att läsa igenom en gång... Problemet är väl att jag inte förstår från första början.
    Och jo, jag är superstressad tyvärr. Har nog ärvt det av min mamma som har varit utbränd och har även OCD som påverkar mitt liv dagligen, är lite av en perfektionist hahah.
    Min pappa hjälper mig med matte då han jobbar med det, men inte ens det hjälper. Har testat en massa olika metoder för matten men allt blir bara ett stort frågetecken.


    Den taktiken fungerar bara till en viss  gräns. När texter blir mer komplicerade och innehåller mer nyanserade samband på olika nivåer räcker de inte att läsa igenom, utan man måste bena ut alla olika samband för sig själv. Det verkar som du nått den gränsen nu. 

    Så du måste hitta en annan studieteknik där du mer aktivt försöker hitta sambanden i texter genom att tex göra tankekartor, punkta ner viktiga begrepp osv. I matte kan du fokusera mer på HUR du gör och VARFÖR och skriva upp det (tex på insidan av pärmen) . Du kan också ha ett särskilt häfte där du skriver ner genomgångarna som läraren har (så att du inte blandar dem med vanliga uppgifter som du räknar), och läsa igenom genomgångarna och försöka förstå tankarna bakom varför uppgifterna löses så här efter varje lektion.
  • Anonym (En tjej som inte borde vara på familjeliv egentligen heheh)
    annabellelee skrev 2018-05-22 21:48:40 följande:
    Den taktiken fungerar bara till en viss  gräns. När texter blir mer komplicerade och innehåller mer nyanserade samband på olika nivåer räcker de inte att läsa igenom, utan man måste bena ut alla olika samband för sig själv. Det verkar som du nått den gränsen nu. 

    Så du måste hitta en annan studieteknik där du mer aktivt försöker hitta sambanden i texter genom att tex göra tankekartor, punkta ner viktiga begrepp osv. I matte kan du fokusera mer på HUR du gör och VARFÖR och skriva upp det (tex på insidan av pärmen) . Du kan också ha ett särskilt häfte där du skriver ner genomgångarna som läraren har (så att du inte blandar dem med vanliga uppgifter som du räknar), och läsa igenom genomgångarna och försöka förstå tankarna bakom varför uppgifterna löses så här efter varje lektion.
    Förstår vad du menar. Jag går även i en liten, sträng privatskola som jag inte vill säga för då blir det lätt att avslöja vem jag är hahah, men den kräver iallafall extremt mycket och dom flesta är väldigt satsiga som jag vilket gör att dom inte är generösa med betygen direkt. Innan SO och NO prov brukar jag förhöras innan också av mina föräldrar eller en vän!
  • Fennyxx

    Känner igen mig så i det du skriver! Försök att inte få panik. Du är inte dum i huvudet, och antagligen inte ett geni heller. Men man behöver inte vara ett geni för att bli läkare eller gå någon annan högre utbildning.

    Be dina lärare om hjälp när det är svårt/när du inte förstår. Du kommer fatta bara du får tänka i lugn och ro, men det underlättar om någon förklarar.

    Lägg ner "lagom" mycket jobb på skoluppgifterna så att du blir klar och hinner göra roliga saker också.

    Fundera inte så mycket på om du är smart eller inte, bestäm dig för vad DU vill göra och vilka mål du ska ha, och jobba mot det. Motivation är asviktigt. Att gå och fundera över sin iq är meningslöst.

  • AndreaBD

    Du, jag känner igen det där. Det är nog ganska vanlig. Det var lite så för mig också, och min son har också märkt det. Det blir ju svårare och dem ämnena som man inte har så där helt lätt för får man inte toppenbetyg i längre. Eller om man absolut vill ha lika bra betyg, så måste man lägga ner mycket mer jobb. Det är nog ganska vanligt att det går så.

    Så, du blir inte osmartare, det blir svårare. Vilket inte betyder att det blir svårare hela tiden. Man märker det kanske mest när det är skillnad mellan att inte behöva plugga extra till att man plötsligt måste lägga ner tid på det. Då märker man en skillnad. Försök helt enkelt lägga ner lite mera tid på ämnena som du inte har så lätt för. Och kanske vill du ändå jobba med något annat än just naturvetenskap sen i vuxenlivet.

  • Anonym (En tjej som inte borde vara på familjeliv egentligen heheh)

    Tack för alla svar! Uppskattar det verkligen. Kan också tillägga att jag ofta får kommentarer att jag lär mig annorlunda. Kan knappast koncentrera mig om det inte är tyst och både mina föräldrar och min mattelärare säger att jag är "för smart" för matten vi gör, medveten om att det låter skumt men dom hävdar att det är för att jag tänker på ett annorlunda sätt och ställer frågor som det inte finns svar på. Dom grejerna alla andra fattar förstår inte jag men svåra bråk kan jag ofta göra. Jag är väldigt strategisk av mig och gillar att veta exakt vad som gäller och vad jag behöver göra. Vet någon om det innebär något speciellt? :)

  • AndreaBD

    Svårt att säga. Alla lär sig olika. Jag är själv språklärare, så jag vet inte så mycket om olika inlärningssätt i matte. Jag minns att jag själv var jättebra i matte fram till 8:an eller 9:an och efter det fattade jag plötsligt knappt någonting. Och det var för att det blev för abstrakt för mig. Jag hade väldigt svårt att förstå det. Det går förstås ändå om man får det förklarat riktigt bra. Det kan ju vara något annat hos dig. Är det att du tänker för abstrakt? Nej, jag vet inte i det här fallet. Fråga mattelärare, det är de som kan veta. Eller folk som har haft liknande problem.

  • v i r r a
    Anonym (En tjej som inte borde vara på familjeliv egentligen heheh) skrev 2018-05-22 21:33:00 följande:

    Kan det vara det tror du? Känner igen mig galet mycket


    Tja... det kan vara värt att fundera över i alla fall. Stress, hormoner, allergi och en hel uppsjö andra saker kan påverka hur pigg, vaken och snabb i skallen man känner sig.

    Jag har problem med alltihop... inte för inte jag valde att kalla mig ?virra? här
  • Anonym (A)
    annabellelee skrev 2018-05-22 21:22:25 följande:
    Ämnena blir svårare ju högre du kommer. Jag vet inte så mycket om högstadiet, eftersom jag jobbar som gymnasielärare, men på guýmnasiet hadlar det mycket om att du ska kunna resonera och dra slutsatser. Medan det tidare räckt att plugga fakta måste man i högre kurser lära sig se samband, och det är svårt. 

    Det jag funderar på är HUR du pluggar. Gör du anteckningar? Tankekartor? Läser du bara igenom läxan eller försöker du sammanfatta med egna ord och göra tankekartor över hur begreppen hänger ihop? Kan föräldrar eller lärare visa dig hur man gör för att reda ut vad som är viktigt i en text och hitta sambanden? OOm du har en mentor i skolan, prata med hen om just detta!

    En bra studieteknik kommer att ta dig långt! Det finns studier som visar att flit och ambition är viktigare än att vara "smart" när det gäller att bli framgångsrik (bland annat har Zlatan intygat att han INTE var bäst i laget som 15-åring), så sluta intala dig att du är "osmart" och att det är förklaringen. 
    Håller med
Svar på tråden Blir osmartare? Hjälp!