Inlägg från: MR8692 |Visa alla inlägg
  • MR8692

BF Februari 2019

Hoppar in i tråden efter att ha plussat idag! Första försöket och första barnet - hade aldrig trott att det skulle gå så fort! Så lycklig och hoppas att allt går vägen.

BF-lista:

1/2 - Backenmii, 3e barnet

2/2 - Emhy89, 3:e barnet

2/2 - Sorkis, första barnet!

2/2 MR8692, första barnet

• MR8692
    Isavanna1 skrev 2018-05-30 13:11:46 följande:

Jo kanske, men samtidigt kan dem ju inte göra något åt det. Tar dem ens såna blodprover? Det gjorde dem inte förra gången...

Samtidigt vill jag inte ta upp tiden på akuten för någon som verkligen behöver det. Jag har alltid upplevt att personalen tycker man är besvärlig när man kommer för en sån här sak

Precis som du redan nämner! De kommer antagligen inte göra så mycket mer än att be dig avvakta och se. Först efter ca v 7 kan de bli oroliga för ett ev X (ektopisk graviditet) om du samtidigt har kraftiga nedre buksmärtor. Du behöver säkert inte oroa dig, många har små blödningar under hela graviditeten utan att det betyder något! Men vi får inte heller glömma att missfall är vanligt i de tidiga veckorna, något som anses naturligt. Håller tummarna för oss alla :) /ssk på en gynavdelning
  • MR8692
    Isavanna1 skrev 2018-05-30 14:11:07 följande:

Tack för ditt svar, jag vet ju det egentligen. Men vad jag är lite orolig för är att OM det blir missfall igen. Hur vet jag att allt kommer ut? Sist var det två cytotec behandlingar som krävdes.

Genom att du är lyhörd för symtom som kraftiga buksmärtor och ihållande kraftiga blödningar som ger dig ett påverkat allmäntillstånd. Då ska du naturligtvis söka! Håller tummarna för dig!
  • MR8692
    Elisen skrev 2018-09-30 12:10:17 följande:

Hej allihopa!

Tänkte bara höra med er om hur mycket ni känt av rörelser i vecka 19? Jag är beräknad till slutet av februari, är idag i v 18+4 (tredje barnet).

Jag har känt svaga rörelser/fladder men inte mer än så. Minns inte hur mycket jag kände av de andra barnen vid denna tidpunkten...

Ska på UL nästa vecka så det ser jag fram emot, att få se bebisen igen, i och med att den inte gör så mycket liv ifrån sig än så länge :)

På UL ska vi även se om vi kan få veta kön. Sambons tonårsdotter vill göra det till en överraskning, tex om BM kan ge oss info om vilket kön bebisen har på en lapp som sedan bara hon får se, så vill hon fixa någon överraskning som är vanligt utomlands, tex en tårta där färgen på innehållet avslöjar om det är en pojke eller flicka. Har ni gjort något sånt eller känner någon som har?

Jag började känna fladder redan i v 13-14 men riktiga buffar i v 17-18. I v18 kände även sambon buffarna. Går in i v23 nu och känner buffar och spelar regelbundet över dygnet och börjar även lära känna hans dygnsrytm! Så underbart och så mysigt!

Att känna fosterrörelser tidigt handlar i 99% av fallen på läget av moderkakan (placenta). Har du placenta i framvägg tar det oftast längre tid innan du känner rörelser och/eller att de blir tydligare. Jag har min placenta i bakvägg därav kunde jag urskilja tidiga rörelser. Sen beror det också på hur livlig bebisen du bär på är helt enkelt.
  • MR8692

Vi har också börjat köpa på oss en hel del saker till bebisen.

Vagnen är beställd och den får vi levererad i mellandagarna. Kläder har vi köpt så det räcker i 50 och 56. Babynest, babyskydd, fårskinnsfäll, amningskudde, skötbädd & filtar är också inhandlat! Bara sängen kvar av de större inköpen, den köper vi närmare jul. Svårt att låta bli när det finns så mycket fint att köpa dock. Går in i v 24 på tisdag, tiden går så fort!

• MR8692

[quote=79119435][quote-nick]Farsta2014 skrev 2018-10-07 22:16:02 följande:[/quote-nick]Ja, håller med, det finns sååå mycket fint man kan köpa. Av allt jag köpt till mina två tidigare barn finns det dock bara två köp jag ångrat, det var s.k. pandakudde och gåstol. Allt annat har använts flitigt. Något som tyvärr ofta blir oanvänt är de kläder man får i present, det är söta men opraktiska bodies (ej omlott), kläder i fel storlek, ?finkläder? (tex klänningar) som inte brukar vara så praktiska. Det är lite synd men vad gör man...

Jag tycker det är så kul att boa och fixa till bebis!!![/

Jag har faktiskt sagt till våra närmsta att vi inte vill ha massa kläder i present till bebis! Bland annat pga den anledningen du beskriver. Det riskerar att bli oanvänt. Jag vet själv hur jag vill klä min bebis haha! Möjligen om man önskar sig specifika plagg, det kan vara smart. Finns så mycket annat bra och ha man gärna tar emot. Älskar att boa till den lilla, så mysigt att få plocka, känna och pilla på allt smått.

Vi ska flytta inom 2 år till ett nytt hus så därför kan jag tyvärr inte förbereda det blivande barnrummet i huset vi bor i nu. Känns lite onödigt. Men åh vilken grej! Har redan massor med idéer!

• MR8692
    Emhy89 skrev 2018-10-09 12:37:16 följande:

Hallå där!

Förra veckan hade jag så sjukt ont i magen att vi fick åka in. Oklart varför jag hade ont i magen, men de hittade gallsten samt lågt sittande moderkaka. Är i vecka 25. Någon som har erfarenhet av detta sedan tidigare? Tycker inte jag hittar så mycket information om det på nätet och vill gärna höra vad ni i så fall har för erfarenheter :)

En lågt sittande moderkaka är en potentiell risk och du kommer att följas med ultraljud. Vanligtvis flyttar den sig uppåt i och med att livmodern växer. Konstigt att de inte uppmärksammade detta på RUL? Du ska se att den kommer flytta sig uppåt :)

Gravida kvinnor får oftare gallsten än kvinnor som inte är gravida. Det beror bland annat på att innehållet av kolesterol i gallan ökar under graviditeten, och därmed bildas stenar lättare. Det kan man göra skälv är attyec undvika fet mat, ägg och äpplen. Eller det du märker att du får känningar av. Blir det inte bättre får du gå till din vårdcentral. Det är inte farligt.
  • MR8692
    Emhy89 skrev 2018-10-10 14:27:22 följande:

Tack! Så långt är ja g med, trots allt. Tänkte nog mest om någon har erfarenhet av placenta previa som de kan dela med sig av :)

Ja, alltså är det en fullständig placenta Previa så blir det kejsarsnitt, bebisen kommer inte ut annars. Och oftast blir man snittad i tid för att inte riskera att förlossningen startar spontant så kvinnan börjar blöda. Så allt beror på hur det kommer bli för dig, men som svar på din fråga - vanligtvis flyttar den sig! Och du är under sträng bevakning.
  • MR8692

Bm besök idag v 24+6!

SF 25cm, hjärtljud 135, vikt +6kg(!!), BT 119/70, glukos 2,9! Allt såg bra ut och vår livliga bebis sparkar för fullt där inne. Nästa besök om 4v. Vad tiden går fort!

Nu har vi inhandlat det mesta, väntar hemleverans av spjälsängen denna veckan, sista stora inköpet som var kvar på vår inköpslista. Vagnen levereras först i mellandagarna. Att man kan längta så mycket och känna så mycket kärlek till någon man aldrig träffat!

• MR8692
    Liten 2018 skrev 2018-10-24 15:06:47 följande:

Näää då blir jag hemma 100% till liten kommer. Foglossningen blir bara värre. Kan bara göra nåt en liten stund sen vila. Tur jag har hund som håller mig sällskap om dagarna, annars hade jag nog blivit knäpp av ensam tiden.

Hoppas ni andra mår bra, är ju annars en bra period nu, inte såå tung och otymplig och illamående släppt för de flesta.

Fler som har bebisar som lyckas sparka på blåsan redan? Min lilla har lyckats ett par ggr denna vecka, inte så skönt.

Tråkigt med så svår bäckensmärta! En annan är skonad och mår hur bra som helst, gjort det sedan plusset. Hoppas det håller i sig.

Jag har en vilding i magen och det är sällan en lugn stund, märks som sagt att det börjar bli en hel del kraft i sparkarna. Så mysigt på samma gång! Har senaste veckorna känt av att han haft hicka också, tog ett tag innan jag förstod vad det var :)
Svar på tråden BF Februari 2019