• Anonym (Lovisa)

    Ovanligt att ha barn med två olika män?

    Min dejt påstår att det är ovanligt att tjejer har barn med två olika män.

    Det är inte min upplevelse. Hur tycker ni?

    Är det ovanligt? Är man en sämre människa då?

  • Svar på tråden Ovanligt att ha barn med två olika män?
  • taquine

    Nej du är inte en sämre människa . Nu har jag ungar med samma far men ser mig inte som bättre på något sätt. 
    Kul att de är lika:)


    Goodness me
  • Anonym (Olika)

    I vissa samhällsgrupper så är det extremt vanligt och i andra så är det väldigt ovanligt.

    Bland dom som får första barnet som tonåring så är det mer regel än undantag att barnen har olika pappor. Även bland vissa yrkeskategorier är det väldigt vanligt ( ex undersköterskor, lokalvårdare, butikspersonal och långtidssjukskrivna) (SCB)

    Bland de som fått första barnet närmare 30 års ålder och har mer än 3 år högskoleutbildning är det väldigt ovanligt. Nästan alla välutbildade par som fått barn efter 25 års ålder lever i kärnfamilj livet ut. (SCB) i somliga umgängeskretsar och släkter så är det ingen som inte lever i kärnfamilj ( exempelvis min och min makes släkt och vänner)

    Troligtvis så lever din dejt ett liv med en släkt och umgänge som alla lever i kärnfamilj och då blir du ju självklart någon som sticker ut från hans syn på normalt :)

    Sämre människa är du inte! Du är bara någon som haft otur eller haft för bråttom med barn

  • Anonym (Bm)
    Anonym (Olika) skrev 2018-05-23 15:17:58 följande:

    I vissa samhällsgrupper så är det extremt vanligt och i andra så är det väldigt ovanligt.

    Bland dom som får första barnet som tonåring så är det mer regel än undantag att barnen har olika pappor. Även bland vissa yrkeskategorier är det väldigt vanligt ( ex undersköterskor, lokalvårdare, butikspersonal och långtidssjukskrivna) (SCB)

    Bland de som fått första barnet närmare 30 års ålder och har mer än 3 år högskoleutbildning är det väldigt ovanligt. Nästan alla välutbildade par som fått barn efter 25 års ålder lever i kärnfamilj livet ut. (SCB) i somliga umgängeskretsar och släkter så är det ingen som inte lever i kärnfamilj ( exempelvis min och min makes släkt och vänner)

    Troligtvis så lever din dejt ett liv med en släkt och umgänge som alla lever i kärnfamilj och då blir du ju självklart någon som sticker ut från hans syn på normalt :)

    Sämre människa är du inte! Du är bara någon som haft otur eller haft för bråttom med barn


    Det här är verkligen inte min upplevelse. Träffar dagligen högutbildade äldre par som får första barnet i ny relation. Väldigt vanligt.
  • Anonym (nope!)

    Inget konstigt alls! Tycker folk gör slut väldigt ofta, när drömmen inte blev som man hoppades. Bonusfamiljer hit och dit, är väl hur vanligt som helst. Och verkligen ingenting som gör dig till en sämre människa.

  • Corneliass

    Nej. Jag anser inte att man är en sämre människa på något sätt för att man har barn med två eller flera olika pappor. 

    Jag själv har inga barn men min mamma har barn med två olika män och jag förstår inte hur det ska påverka hur man är som person. 

  • Anonym (Olika)
    Anonym (Bm) skrev 2018-05-23 15:29:43 följande:

    Det här är verkligen inte min upplevelse. Träffar dagligen högutbildade äldre par som får första barnet i ny relation. Väldigt vanligt.


    Då har dom troligtvis fått första barnet som yngre än 25.

    Enligt statistiska centralbyrån så är det iallafall väldigt ovanligt att inte leva hela livet i kärnfamilj när man är välutbildade och fått första barnet närmare 30. Kanske arbetar du i ett område där många som fått barn som outbildade tonåringar faktiskt lyckats få en utbildning och då får andra barnet som äldre? Några ska ju vara undantagen som bekräftar regeln. För statistik ljuger inte.
  • Anonym (B-E)
    Anonym (Olika) skrev 2018-05-23 15:45:49 följande:

    Då har dom troligtvis fått första barnet som yngre än 25.

    Enligt statistiska centralbyrån så är det iallafall väldigt ovanligt att inte leva hela livet i kärnfamilj när man är välutbildade och fått första barnet närmare 30. Kanske arbetar du i ett område där många som fått barn som outbildade tonåringar faktiskt lyckats få en utbildning och då får andra barnet som äldre? Några ska ju vara undantagen som bekräftar regeln. För statistik ljuger inte.


    Här är jag beredd att hålla med. Jag fick mitt första barn som 19-åring, förhållandet med pappan sprack såklart efter 1 år och när min tös var 2 år studerade jag på universitetet, träffade min nuvarande man som jag närmare 30-års åldern fick 2 barn med, köpte hus och gifte mig med. Och vi håller ihop ännu, efter snart 10 år. Så ja, det är vanligt att tonårsföräldrar INTE håller ihop utan att det är först närmare 30 år och med lite mer "vett i skallen" man håller ihop med sin partner. Ser det hos många i min umgängeskrets med.
Svar på tråden Ovanligt att ha barn med två olika män?