• Anonym (Ts)

    Ni som tvättar håret sällan

    Jag vet att frisörer rekommenderar att man bara tvättar håret 1 gång i veckan.

    Många av er gör detta, kanske tom mer sällan än så.

    Min fråga är hur ni klarar att gå runt med smutsigt hår?? Och fylla på med torrshampo och andra produkter tills håret är som sandpapper?!

    Doften är så distinkt.

    Och era sängkläder, måste ni tvätta dom oftare?

    Vänjer sig håret efter ett tag så det ändå könns fräscht? Och hur ofta duschar ni? Eller tvättar man sig bara i vasken? Kroppen alltså..

    Jag startar bara tråden av nyfikenhet inte för att förolämpa nån.

  • Svar på tråden Ni som tvättar håret sällan
  • Corneliass

    Jag försöker tvätta håret 1-2 gånger i veckan. Ibland oftare om jag ska iväg på någonting speciellt. Om jag bara är hemma eller ska till familjen så brukar jag sätta upp håret i en tofs och ibland lite lite torrschampo. Annars låter jag det bara vara. 

  • Anonym (1-2ggr/v)

    Det går väldigt lätt att duscha utan att blöta ner håret om man har en handdusch och en hårsnodd.

    Tvättade håret 1-2ggr/v (oftast 1) när jag var långhårig. Hade håret mest uppsatt så det var enklare när det var lite skitigt eftersom hårstråna inte flög ut då.

    Bytte inte lakan oftare då än när jag är korthårig och tvättar håret oftare.

  • Anonym (1-2ggr/v)

    Har förresten aldrig använt torrschampo.

  • Anonym (a)

    Jag duschar håret två gånger i veckan, så frågan var väl inte direkt till mig, men alltså, hårbotten vänjer sig, producerar mindre fett, det jämnas liksom ut. Man går inte omkring och luktar, håret ser inte ofräscht ut.

    Det brukar dock vara en övergång hos de som går från att tvätta ofta till att tvätta sällan, och den perioden är väl inte lika kul, det tar tid innan det balanseras.

  • Bjoer

    Jag tror jag schamponerar håret kanske varannan vecka eller så men blöter det varje gång jag duschar vilket väl är varje/varannan dag. Har ingen konstig lukt från mitt hår. Får man det är det nog andra problem tror jag...

  • Anonym (Celia)

    Hårbotten vänjer sig ju så på mig blir det sällan fett eller luktar (vad jag vet, ingen har sagt nåt). Jag duschar varje dag men antingen sköljer jag igenom håret med vatten (och balsam om det känns torrt eller sätter upp håret och duschar bara kroppen. Använder torrschampo högst en gång i veckan. Kör ofta olika håruppsättningar (knutar, flätor, svinrygg etc) eftersom jag ändå inte får ha det utsläppt på jobbet. Byter inte lakan oftare, så smutsigt är inte håret.

  • Anonym (Jobb)
    Anonym (Celia) skrev 2018-05-23 17:16:23 följande:

    Hårbotten vänjer sig ju så på mig blir det sällan fett eller luktar (vad jag vet, ingen har sagt nåt). Jag duschar varje dag men antingen sköljer jag igenom håret med vatten (och balsam om det känns torrt eller sätter upp håret och duschar bara kroppen. Använder torrschampo högst en gång i veckan. Kör ofta olika håruppsättningar (knutar, flätor, svinrygg etc) eftersom jag ändå inte får ha det utsläppt på jobbet. Byter inte lakan oftare, så smutsigt är inte håret.


    Får jag fråga vad du jobbar med? Tänker om det är något jobb där man alltid är nära andra och hjälper till med hygien osv. När jag jobbade inom vården kände jag ett mycket större behov av att tvätta håret ofta. Inte för att det egentligen blev mer skitigt, utan mer för att det kändes fräscht.
  • fjanten

    Men alltså, hur lång är övergångsperioden..? Som längst stod jag ut i 1,5 år med fettigt hår 6 dagar av 7 varenda vecka. Det vart fortfarande fettigt dagen efter dusch...

  • Anonym (mami)

    Tvättar håret varje gång jag tränar. Tidigare 3 ggr/v men nu en gång i veckan. Håret vänjer sig till viss gräns men nog började det se lite dassigt ut dag 5-6.

Svar på tråden Ni som tvättar håret sällan