• Anonym (Tungan)

    Beläggningar på tunga - tandläkare eller vårdcentral?

    Har sån hemsk beläggning på tungan, misstänker svamp men vet inte. Tjockt lager, verkligen äckligt därför är jag anonym... frågan är om någon vet något receptfritt eller om det är vårdcentralen eller tandläkaren jag ska gå till för hjälp?

  • Svar på tråden Beläggningar på tunga - tandläkare eller vårdcentral?
  • Anonym (Tungan)

    Okej, tack! Tror du appen kry Fungerar för det? Eller kan jag behöva ta prover?

  • Anonym (...)

    Ett tips koka upp 1/2 liter vatten med 1 msk salt i och så gurglar du dej med detta morgon och kväll i några dagar

  • Anonym (Testa)

    Jag hade nog testat med kry-appen först. Om det är mycket så är det väl ändå ganska karaktäristiskt?


    Anonym (Tungan) skrev 2018-05-23 19:11:22 följande:

    Okej, tack! Tror du appen kry Fungerar för det? Eller kan jag behöva ta prover?


  • Anonym (Tungan)
    Anonym (Testa) skrev 2018-05-23 19:35:07 följande:

    Jag hade nog testat med kry-appen först. Om det är mycket så är det väl ändå ganska karaktäristiskt?


    Ja så tänker jag med, men samtidigt tänker jag att det är pengar i sjön om jag måste till VC iallafall...
  • Anonym (Testa)

    Visst. Men för mig som måste ta ledigt från jobb för att gå till vctrl dagtid så hade det varit värt att chansa. Och dessutom är det ju knappast en akut åkomma och då kanske din vårdcentral har lång väntetid?

  • OlgaElvira

    Candidasvampen är rätt vanlig, du behöver veta varför det brutit ut hos dig så att du kan förebygga att det återkommer.

    Har du tandprotes, äter antibiotika, använder droger, nedsatt immunförsvar, det är de vanligaste orsakerna till mu svamp hos vuxna.

  • Anonym (Tungan)
    OlgaElvira skrev 2018-05-23 20:03:05 följande:

    Candidasvampen är rätt vanlig, du behöver veta varför det brutit ut hos dig så att du kan förebygga att det återkommer.

    Har du tandprotes, äter antibiotika, använder droger, nedsatt immunförsvar, det är de vanligaste orsakerna till mu svamp hos vuxna.


    Åt en kur antibiotika för ca 3 veckor sen, tror det beror på det! Hur ska man behandla? Finns det något receptfritt?
  • OlgaElvira
    Anonym (Tungan) skrev 2018-05-23 20:10:47 följande:

    Åt en kur antibiotika för ca 3 veckor sen, tror det beror på det! Hur ska man behandla? Finns det något receptfritt?


    Ja, det är den troligaste orsaken, jag tycker att du kontaktar den som skrev ut din antibiotika och be om recept mot din svampinfektion. Om du av någon anledning inte vill göra det så kan du försöka med tee tree oil, några droppar i vatten som du gurglar dig med. Inte lika effektivt men kan fungera om det inte är för mycket. Dra ner på din sockerkonsumtion också, mycket socker kan trigga utbrott.
Svar på tråden Beläggningar på tunga - tandläkare eller vårdcentral?