• Anonym (....)

    Hyresvärd gör inget åt oss men renoverar och bygger altan åt granne..?

    Vi hyr av en privat värd som inte alls är speciellt noggrann med fastigheten. De flesta lägenheter är i orginalskick a la 70 tal. Våra köksluckor går knappt att sänga, åker upp av sig själv och likadant med garderober i lägenheten varav en dessutom saknar dörr. Golvet är av plastmattor och tapeterna är i sovrum, hall och kök slitna med bubblor, fettfläckar och i hallen lite sönderivna.

    Lägenheten ovanför fick ett nytt kök för nåt år sedan. I samband med det påtalade vi behovet av att även vårat ses över men fick till svar att han "inte hade råd just nu då hennes kök kostade så mkt att han måste vänta lite". Därefter gick en annan granne bort och i samband med det så totalrenoverades den lägenheten till toppskick innan en ny hyresgäst flyttade in. Förstår att han kanske var tvungen att renovera för att få den uthyrd då den var i ännu sämre skick men det sticker ändå lite i ögonen. Åt samma kille som flyttade in där så har hyresvärden nu klippt ner buskarna utanför uteplatsen, beställt virke och bygger nu en ny fin uteplats/altan till densamme.

    Andra i bottenplan som bott i huset i över 40 år har inge fått någon altan utan har bara en uteplats i markplan precis som den lgh också hade. Vi har en gammal trasig altan, över 25 år gammal och fullt med äckliga djur under. (Tvestjärtar i hundratals, myror, sniglar, och alla.möjliga kryp) som gör att det under senare delen av sommarn gör det omöjligt att sitta ute om kvällarna.

    Är det ok att hyresvärden tex. lägger pengarna på att bygga en altan åt grannen som redan har en renoverad lgh och uteplats istället för att renovera inne i de andra lägenheterna? Jag tycker att det borde vara "lika för alla" att om en granne får en altan byggd åt sig borde inte de andra lägenheterna också få det? Jag börjar tro att det är ngn släkting till värden som får all den här "servicen". Är det upp till värden själv att bestämma och prioritera? Känns bara ledsamt att vi som bott här ett par år, och de grannar som finns som till och med bott här i över 40 år inte får någonting ordnat medans en enda kille och lägenhet tycks "få allt". Är det bara att smälta helt enkelt?

  • Svar på tråden Hyresvärd gör inget åt oss men renoverar och bygger altan åt granne..?
  • Glinda från Oz

    Är du säker på att de inte betalar för det? Jag har nyligen ?fått? en fin uteplats av min värd och det syns på hyran, min granne har inte gjort en sådan beställning och har lägre hyra.

    Är du medlem i hyresgästföreningen? Om du är det rådfråga dem. Vissa värdar har valfritt lägenhetsunderhåll också, det betyder att de inte gör ett skit och drar av en mindre summa på hyran istället.

  • EmberEyes

    Börja med att stämma träff med värden och prata med denna. Om du inte får någon respons får du kontakta hyresgästföreningen.

  • Anonym (A)
    EmberEyes skrev 2018-05-24 06:35:36 följande:
    Börja med att stämma träff med värden och prata med denna. Om du inte får någon respons får du kontakta hyresgästföreningen.
    Instämmer
  • Anonym (.)

    Du har säkert lägre hyra med tanke på skicket. Ett annat tips kan ju vara att påtala att du vill uppgradera kök osv, och att du är villig att tillfälligt flytta ut under renoveringen, då kan han ju tänka på det ifall det blir nån annan lägenhet ledig som du kan använda som korttidsboende.

    Generellt gör man inte så mycket underhåll i lägenheter när hyresgästen bor där. Blir problem både för värd o hyresgäst.

  • Anonym (....)
    Anonym (.) skrev 2018-05-24 16:09:11 följande:

    Du har säkert lägre hyra med tanke på skicket. Ett annat tips kan ju vara att påtala att du vill uppgradera kök osv, och att du är villig att tillfälligt flytta ut under renoveringen, då kan han ju tänka på det ifall det blir nån annan lägenhet ledig som du kan använda som korttidsboende.

    Generellt gör man inte så mycket underhåll i lägenheter när hyresgästen bor där. Blir problem både för värd o hyresgäst.


    Är du på allvar? Vi har personer i vårt hus som bott där i över 40 år och inte fått något gjort hos sig. Du tycker inte att de borde kunna begära nytt kök, badrum etc? Vår lgh är i samma skick, ålder och om inte sämre skick än deras. Som hyresvärd har man en skyldighet att underhålla vid behov, det har absolut INGET att göra med att hyresgästen helst ska flytta som du tycks tro?

    Den lägenheten han topprenoverade den personen har bott där i typ 5 månader och samma person bygger han nu en helt ny altan åt.

    När vi hade skadedjur i väggen i våran lägenhet var han inte ens intresserad av att komma och kolla. Att vi inte kan stänga köksluckor, garderober, har trasiga tapeter och gamla utslitna golv, det är ingenting han bryr sig om. Då är en altan till den nya hyresgästen högre upp på priolistan?
  • Anonym (öhm)

    Att det bor insekter under altanen är kanske inte det vassaste argumentet att framföra.

  • Anonym (....)
    Anonym (öhm) skrev 2018-05-25 14:17:58 följande:

    Att det bor insekter under altanen är kanske inte det vassaste argumentet att framföra.


    Som tagit sig vidare in i husväggen och in i lägenheten? Nej absolut inte.
  • Anonym (öhm)
    Anonym (....) skrev 2018-05-25 14:47:58 följande:
    Som tagit sig vidare in i husväggen och in i lägenheten? Nej absolut inte.
    Det var ju inte alls vad du skrev. Du skrev att det gör det omöjligt att sitta ute på kvällarna. Om du har en massa insekter i lägenheten borde du väl haft det typ högst på listan över klagomål. 
  • Anonym (....)
    Anonym (öhm) skrev 2018-05-25 14:59:49 följande:

    Det var ju inte alls vad du skrev. Du skrev att det gör det omöjligt att sitta ute på kvällarna. Om du har en massa insekter i lägenheten borde du väl haft det typ högst på listan över klagomål. 


    Nej, eftersom vi fått utrota dem helt på egen hand här inne och fyllt igen väggen själv osv utan att hyresvärden brytt sig om att kolla trots att vi påtalat allt. Det känns bara ofräscht att ha dem kvar utanför knuten när man vet att man haft dem i hela vardagsrummet. Det är så mycket som skulle behöva åtgärdas i den här fastigheten att det känns som att det är svårt att hålla koll på allt. Skrev inlägget i ren frustration så därav missade jag väl detaljen om att vi haft hundratals millimeterstora gäster i hela väggen och v rummet.
  • Anonym (ace)

    Men vad säger då hyresgästföreningen som jag antar att ni kontaktat efter alla råden i början av tråden? Du har ju haft några dagar på dig att prata med dem nu.

  • Anonym (öhm)
    Anonym (....) skrev 2018-05-25 20:59:31 följande:
    Nej, eftersom vi fått utrota dem helt på egen hand här inne och fyllt igen väggen själv osv utan att hyresvärden brytt sig om att kolla trots att vi påtalat allt. Det känns bara ofräscht att ha dem kvar utanför knuten när man vet att man haft dem i hela vardagsrummet. Det är så mycket som skulle behöva åtgärdas i den här fastigheten att det känns som att det är svårt att hålla koll på allt. Skrev inlägget i ren frustration så därav missade jag väl detaljen om att vi haft hundratals millimeterstora gäster i hela väggen och v rummet.
    Ja, du missade visst det till förmån för att klaga på att du inte fått en lika fin altan som grannen. Men det är ju så olika det där med vad man anser vara en detalj i sammanhanget. Själv rankar jag skadedjur väldigt högt.

    Jag skulle för övrigt aldrig bo i ett lopphål. Varför flyttar ni inte bara?
Svar på tråden Hyresvärd gör inget åt oss men renoverar och bygger altan åt granne..?