• 20162010

    Sommarstuga - hur tänka?

    Har tittat på sommarstuga med drömläge.. Besiktning visade dock att det var fukt i husgrund med hög fuktkvot och mögel under vissa delar. Vi beslöt oss därför för att strunta i köpet. Gjorde jag rätt? Eller borde jag ha gått vidare och undersökt hur man skulle kunna komma till rätta med detta? Har lite svårt att släppa det. 

    Funderar på att titta på ett nytt hus i samma kvarter. Mkt ocharmigare, sämre utsikt etc. men förmodligen i bättre skick. Synd bara att det ligger ett par hundra meter från det andra.

    Hur ska man tänka när man köper sommarstuga? 

  • Svar på tråden Sommarstuga - hur tänka?
  • Rudbeckius

    Läget, läget och löget är ju klassiskt de tre viktigaste faktorerna. Allt annat kan fixas till...

    Vid budgivningen av favoritobjektet bör priset anpassas utifrån kostnader för nödvändiga åtgärder med fukt osv - om alla spekulanter känner till och förstår frågan. Du bör fråga mäklaren hur de ser på problemet och möjligs åtgärder och priset. Det kanske blir lugnare budgivning om sådant måste göras...

  • Anonym (x)

    Om ni har råd att fixa till hus 1 så gör det. Läget kan man inte förändra, huset kan man.

    Låt oss säga att ni lägger tiden och pengarna på att fixa till huset, eller till och med river ner det gamla huset och bygger upp ett nytt  på samma plats. När du är gammal - tror du att du är lyckligare i det huset än det huset som ni nu tittar på? 

  • Anonym (Rullebo)

    Läget känns ju helt klart viktigast. Jag hade nog tänkt att i värsta fall kan man riva och köpa typ en rullebo på 48kvm eller nått som är så enkel att få bygglov på och fullutrustad och färdig direkt. Hus byggen kan ju dra ut så in i helskotta på tiden och även sticka iväg i pris, en rullebo har ju ett fast färdigt pris så. Men hade som sagt gått på läget alla gånger!

  • Anonym (Stugägare)

    Jag tänker lite att vad är meningen med en sommarstuga? Hur mycket tid krävs på renovering innan ni kan njuta av stugan? Vem ska göra jobbet?

    Jag skulle definitivt tänka mig för både tre och fyra gånger så inte stugan blir ett stressmoment några år framåt och riskerar att bli en mardröm. För vem vet vad ni hittar sen när ni river möglet?

    Tänk realistiskt.

  • Anonym (asta)
    Anonym (Stugägare) skrev 2018-05-24 07:51:33 följande:

    Jag tänker lite att vad är meningen med en sommarstuga? Hur mycket tid krävs på renovering innan ni kan njuta av stugan? Vem ska göra jobbet?

    Jag skulle definitivt tänka mig för både tre och fyra gånger så inte stugan blir ett stressmoment några år framåt och riskerar att bli en mardröm. För vem vet vad ni hittar sen när ni river möglet?

    Tänk realistiskt.


    Kommer man till det stadiet någonsin när man kan njuta av stugan? och vad gör man då för att få dan att gå?
  • Anonym (Stugägare)
    Anonym (asta) skrev 2018-05-25 05:38:21 följande:

    Kommer man till det stadiet någonsin när man kan njuta av stugan? och vad gör man då för att få dan att gå?


    Jag äger en sån stuga. Underhåll måste man ju alltid göra. Det är alltid nåt att fixa. Men jag åker till stugan och kan koppla av utan problem. Har en stor skog att vandra i, badplats några km bort, en altan att sola på, en trädgård att pyssla i, läser böcker, ved att klyva.
  • Anonym (Läget)

    Läget är som sagt viktigast. MEN det beror också på inköpspris, om köparen har en dolda fel försäkring, vad kostnaden för renoveringen kommer att gå på osv. 

    Kommer köparen att gå ner i pris pga de nu upptäckta felen? 

    Har ni pengarna att åtgärda problemen, med eller utan prissänkning? 

    Visst kan det kännas surt att köpa en sommarstuga man måste renovera, där måste man fundera och tänka efter ordentligt, vad vill vi lägga ner i tid och pengar på en sommarstuga? 
    Är den tänkt att ägas 'för evigt' och vara en plats dit så småningom barn och barnbarn kan komma under några sommarveckor under många år framöver? 

  • nihka
    20162010 skrev 2018-05-23 22:32:00 följande:

    Har tittat på sommarstuga med drömläge.. Besiktning visade dock att det var fukt i husgrund med hög fuktkvot och mögel under vissa delar. Vi beslöt oss därför för att strunta i köpet. Gjorde jag rätt? Eller borde jag ha gått vidare och undersökt hur man skulle kunna komma till rätta med detta? Har lite svårt att släppa det. 

    Funderar på att titta på ett nytt hus i samma kvarter. Mkt ocharmigare, sämre utsikt etc. men förmodligen i bättre skick. Synd bara att det ligger ett par hundra meter från det andra.

    Hur ska man tänka när man köper sommarstuga? 


    Är du ung prioritera läget för du har tid (många år), ork och pengar på att fixa huset. Är du gammal prioritera huset.
  • Anonym (asta)

    Jag skulle dö av leda i en sommarstuga. Varför inte en husvagn eller husbil? Ny utsikt och ny miljö ständigt, om man vill, eller så ligger man stilla.

  • Anonym (ab)

    Som sagts tidigare: Vem ska fixa? Vilken tid finns att göra det på om du/ni ska göra det själv/a/? Är du händig? Kan fixa material själv? Finns pengarna för att fixa? (med 15% pålagt). Oavsett vem som ska göra arbetet, hur mycket planerar du/ni att vara där?

    En granne på landet jobbar mycket och har därtill lagt de flesta lediga helger på sommarhuset i ett par års tid. Övriga familjen gilllar att vara där ett par veckor men inte att vara utan pappa/man resten av året. Frun blir allt skarpare med att hon inte köper det där med att underhålla och höja värdet till priset av att man aldrig ses. En bofast granne köpte ett renoveringsobjekt trots tummen i handen och bristande budget och börjar bli klar efter elva år och skilsmässa.

    Jag tycker själv läget är viktigast men man får vara realistisk. Dessutom kanske du hängt upp dig på just detta område med några hundra meter emellan och missar likvärdiga objekt på annat håll.

    Läget är också vits att fundera över. En sak om det är t ex sjönära du önskar men handlar det om vackra omgivningar finnas att ta med i beräkningen. Att det ligger en idyllisk äng där nu innebär inte att där inte kan ligga en putsvilla, dammande rastgård för hästar eller en verkstad om tre år. Bygglov ges inte helt konsekvent på kommunerna och praxis ändras över tid är min erfarenhet.

  • Anonym (mmmm)
    Anonym (asta) skrev 2018-05-25 05:38:21 följande:
    Kommer man till det stadiet någonsin när man kan njuta av stugan? och vad gör man då för att få dan att gå?
    Haha ja det är väl klart Skrattande. Jag har en sommarstuga där vi gör så litet som möjligt. Vi är där, badar, grillar. Ska något fixas lejer jag helst bort det Cool . 
  • 20162010

    Hej, 

    Tack alla för bra reflektioner och synpunkter - jag tror jag befinner mig mitt emellan alla tankar.. Ni vet "å ena sidan, å andra sidan", dvs jag är klyven mellan viss bekvämlighet å ena sidan och det där drömläget å andra sidan. Men vi valde att släppa drömläget så jag tror säljaren har valt att gå vidare. Jag hoppas komma över det, men tyvärr fortsätter jag drömma om den där stuga vi släppte.. Lyxproblem, jag vet, men det är inte alltid lätt att vara rationell Cool. Hoppas ni alla njuter av värmen och vädret!

Svar på tråden Sommarstuga - hur tänka?