• Anonym (Barnlöstjej)

    Att försöka skaffa barn känns bara jobbigt och stressande :(

    Jag har längtat efter barn länge, när jag och sambon träffades fanns längtan där men inget jag tog upp förens vi hade varit ihop dryga året men vi bestämde att avvakta pga han kände sig inte redo och vi ville resa lite innan..

    De senaste två åren har barnlängtan gått från något förväntansfullt till jobbigt. Fler och fler vänner och bekanta har fått både första och andra barnet dessutom på första försöket. Nu har jag och sambon börjat försöka och vårat första försök misslyckades. Nu känner jag en enorm press att bli gravid när jag äntligen har ?chansen? och när testet visade negativt bröt jag ihop. Har använt äl test och prickade äl. Varför går det inte för oss när andra bara slutar skydda sig och så bara händer det direkt. Behöver bara få ut mig alla jobbiga känslor nånstans. Det här med att skaffa barn är så tärande på psyket. Fler som känner som mig?

  • Svar på tråden Att försöka skaffa barn känns bara jobbigt och stressande :(
  • Anonym (Sluta stressa)
    Anonym (Barnlöstjej) skrev 2018-05-24 21:06:41 följande:

    Jag har längtat efter barn länge, när jag och sambon träffades fanns längtan där men inget jag tog upp förens vi hade varit ihop dryga året men vi bestämde att avvakta pga han kände sig inte redo och vi ville resa lite innan..

    De senaste två åren har barnlängtan gått från något förväntansfullt till jobbigt. Fler och fler vänner och bekanta har fått både första och andra barnet dessutom på första försöket. Nu har jag och sambon börjat försöka och vårat första försök misslyckades. Nu känner jag en enorm press att bli gravid när jag äntligen har ?chansen? och när testet visade negativt bröt jag ihop. Har använt äl test och prickade äl. Varför går det inte för oss när andra bara slutar skydda sig och så bara händer det direkt. Behöver bara få ut mig alla jobbiga känslor nånstans. Det här med att skaffa barn är så tärande på psyket. Fler som känner som mig?


    Sluta stressa. Det är mycket lättare att bli gravid om du kopplar bort just tanken att bli gravid och bara lever vanligt så ska du se att du blir gravid snart
  • ellinoras

    Men du, för de flesta går det faktiskt inte på första försöket. Exempelvis mitt första blev till på sjätte försöket. Då tyckte jag att det var en lång väntan och blev oerhört besviken varje gång jag fick mens, men det är liksom inte ovanligt. Ta det lugnt, er tur kommer!

  • Carambolan

    Oj, försök chilla lite. Föräldraskapet är fullt av motgångar och spruckna förväntningar För de allra flesta tar det sig inte på första försöket. Genomsnitt är 6-7 månader.

  • Anonym (G)
    Anonym (Sluta stressa) skrev 2018-05-24 21:08:37 följande:
    Sluta stressa. Det är mycket lättare att bli gravid om du kopplar bort just tanken att bli gravid och bara lever vanligt så ska du se att du blir gravid snart
    Finns inga bevis för att det går lättare att bli gravid om man slutar stressa. Dessutom är det ett dåligt råd för att 1. Om man kunde sluta stressa skulle man ju göra det, 2. Det ger kvinnor ytterligare en sak att känna sig stressade över, dvs att de känner sig stressade.

    TS, jag har varit i din sits, varje månad känns som en evighet när man försöker. Tror att det i genomsnitt tar 7 månader för par att bli gravida så du är helt normal. Lycka till!!
  • Anonym (Sluta stressa)
    Anonym (G) skrev 2018-05-24 21:38:12 följande:

    Finns inga bevis för att det går lättare att bli gravid om man slutar stressa. Dessutom är det ett dåligt råd för att 1. Om man kunde sluta stressa skulle man ju göra det, 2. Det ger kvinnor ytterligare en sak att känna sig stressade över, dvs att de känner sig stressade.

    TS, jag har varit i din sits, varje månad känns som en evighet när man försöker. Tror att det i genomsnitt tar 7 månader för par att bli gravida så du är helt normal. Lycka till!!


    finns inga vetenskapliga belägg nej men av egna erfarenheter och av vänners. Prova själv så får du se att jag har rätt och att det funkar på dom flesta om det inte finns andra problem med fertiliteten. Allt är inte vetenskapligt bevisat ännu men det kommer ..
  • Anonym (H)

    Men vänta, va? Varför tror man att man ska bli gravid direkt på första försöket? Det är väldigt osannolikt att man blir det. Märklig fråga. Snittiden det tar att bli gravid är mer än ett halvår.

    Om man är under 30 år så är det ca 25-30% chans att bli gravid om man har sex vid ägglossning. Det gäller vid varje ägglossning. Så det betyder inte att man är garanterad att bli gravid om man prickar ägglossningen i 3-4 månader.

  • Anonym (Jisses)

    Herregud. Du känner dig stressad efter en månads försök? haha ja du... du får nog öva lite aslappning och verklighetsförankring om du ska palla med allt vad det innebär att försöka bli gravid, vara gravid och ha barn.

  • Anonym (LL)
    Anonym (Sluta stressa) skrev 2018-05-24 21:08:37 följande:

    Sluta stressa. Det är mycket lättare att bli gravid om du kopplar bort just tanken att bli gravid och bara lever vanligt så ska du se att du blir gravid snart


    Det absolut sämsta man kan säga till någon! Som att man bara kan "koppla bort" det man tänker på 24/7. Det enda du gör med den där kommentaren är att skuldbelägga kvinnan, som att det är hennes tankar som gör att hon inte blir gravid. Usch!
  • Anonym (Sluta stressa)
    Anonym (H) skrev 2018-05-24 22:12:38 följande:

    Men vänta, va? Varför tror man att man ska bli gravid direkt på första försöket? Det är väldigt osannolikt att man blir det. Märklig fråga. Snittiden det tar att bli gravid är mer än ett halvår.

    Om man är under 30 år så är det ca 25-30% chans att bli gravid om man har sex vid ägglossning. Det gäller vid varje ägglossning. Så det betyder inte att man är garanterad att bli gravid om man prickar ägglossningen i 3-4 månader.


    Inte ens det, 25-30% gäller upp till 20 år efter man fyllt 20 minskar chanserna ännu mer till ca 20%
Svar på tråden Att försöka skaffa barn känns bara jobbigt och stressande :(